Byggmaterial & Byggteknik
jonttas: Jag söker efter beslag liknande Saheco SF-S35. Alltså där det nedre beslaget inte sitter rakt ner på golvet utan in och på undersidan av sockeln... titta i pdf filen på sidan om ni inte förstår mig :) http://saheco.com/index.php?menu=productos&categoria=1&producte=251 Har försökt att hitta återförsäljare utan framgång.
GoEk: [citat] Där fanns lite att läsa, tack! Skulle också vara intresserad av någon form av facklitteratur med djupare kunskaper inklusive matematik etc.
puu: Jag satte vanlig vägggips i mitt tvättstuge/badrums tak i källaren på cc600 reglar och det funka bra.
Biff: Hej! Jag håller på att göra om källaren. Ytskitet är någon form av tunna, räfflade masonitskivor som är målade. De är alltså inte släta utan har en randig, vertikal struktur. Vad är detta? Och hur gör jag för att få släta väggar? Fäster spackel på? Snickerispackel? Och sedan på med någon renoveringstapet och måla? (Under skivorna sitter tretex, som jag har förstått gärna
MathiasS: Hur stort överlapp har du på balkarna? Jag antar att den nya balken går lika långt åt höger (i bild) som den befintliga balken?
banco: Vi håller på att renovera ett gammalt 1800tals stenhus i skåne. När vi skulle putsa om och laga väggar i ett av rummen, rev vi en inbyggd "hylla" i trä som fanns i hjärtväggen. På andra sidan den väggen i anslutande rum går murstock. Det vi hittade bakom den inmurade trähyllan var mycket märkligt... Ett stort hålrum som omger murstocken. Till vänster om där trähyllan satt finns
jeppeknaster: Såg någon som beskrev denna läggningsmetod men nu hittar jag det inte. Är det ok att lägga 50+50 mm cellplast s 200 och sedan 21x120 plank, plåtar och sedan parkettgolv? Underlaget är betong. Virke har man och det vore ju fint att slippa köpa de dyra spårade cellplastskivorna. Hur skulle man i så fall hålla ihop brädorna så att de inte glider isär och far omkring? Hålband på
ByggBert: Hittade lite på: http://www.maxit.se/media/22/pdf/gds/putsa.pdf Tycker inte priset spelar någon roll i sammanhanget bara det är rätt bruk och att man gör det rätt från början. Maxit som säljs av K-Rauta är ett märkesbruk så det är säkert inget problem att använda detta. Problemet är just att veta om du behöver något grundbruk, om det tidigare varit kalkbruk osv....
ByggBert: Smygen fäster du i kant med bottenbrädorna. Vid stående bottenbrädor fäster du i läkt som angränsar mot fönstret, eller enbart i bottenbrädornas sidor. Vid liggande bottenbrädor räcker det med att fästa smygen i regel närmast fönsterram. När du skruvar eller spikar fast fodren så trycks/pressas smygen mot fönsterramen och eventuell glipa som kan uppstå vid ojämnheter mellan
Jan-Å: Vi använde Fischer plugg köpt på Bauhaus, specialplugg för just lättbetong. Våra köksskåp sitter kvar på väggen fortfarande efter 6 år.
apotekarnes: Man brukar kunna se spikraderna i panelen, om de inte är överspacklade och målade.
Krawk: Tänk på att det kan vara stålreglar som sitter där. Du behöver rätt sorts skruv om du skall fästa något i dom, och det är lite vanskligare öht med en punktlast.
Suhagg: Nu har jag en susning om hur det kommer se ut. Ytterväggar på huset och ev garaget blir prefab. Behövs troligtvis osb och gips till dessa ändå då jag ska försöka köpa mycket material själv med bra priser. Huset. [bild] Garage samt förråd. Räcker garaget ok som ett hobbygarage att pula lite i? Visst ju större desto bättre men pengar styr tyvärr. Utanför ska det vara ett snedtak
Ahlbom: Hej stefand, min erfarenhet är att när man målat på spacklet så blir det mycket hårdare, färgen härdar/torkar och blir en skyddande hinna. Glöm inte att grunda, spackel suger mycket färg :)
5.2 racing: Jovisst. Men efter tio år har jag insett att det går fortare i slutändan för mig iaf. att spackla tre ggr och därigenom slippa gå tillbaks och sätta i där man missat. Men som du skriver så är det upp till var och en.
Johan Gunverth: Kan ju vara lämpligt att välja frostsäkra klinkers.
Kurtivan: Detta intresserar mig också som har planer på att fixa mina källarväggar. Gaia, du är helt säker på att cementbaserad puts funkar sämre? Jag har just inköpt Serpo 135 för mina åtgärder men det är fel isåfall? Vad heter det jag borde ha köpt?
Ahlbom: kolla även hus bortskänkes eller hus på rot på blocket, ibland har huset skorsten vilken kan knackas ner och användas
Ahlbom: Är det väggar för toalett- och badutrymmet som skall uppföras? Du skriver att du behöver bygga upp dem 80-100 cm, finns det befntlig vägg redan?
Ahlbom: hallå, det beror lite på vad du vill ha för känsla i taket, med ett spontat tak får man mer liv. Mdf är också en ok lösning om man har tid att måla det med pensel får man lite mer liv i det, kör du roller eller sprutpistol bli det ganska livlöst. En lösning för att slippa eventuella krypningar med ett riktigt trätak är att grundmåla sponten innan du sätter upp det, kryper det
Ahlbom: hallå där, jag har riktat väggarna i ett gamalt 1800 tals torp och jag fann en bra lösning, jag satte först upp tritex skivor, sånda där gula skivor på 12mm de är rät mjuk och tar upp ojämnhter från väggen bakom, utan på dem satte jag sedan gips. Men sedan beror det förstås på hur mycket dina väggar skevar. Ta en rätskiva lika hög som väggen och dra runt den så ser du hur
Ahlbom: Jag skulle tipa på att limfogen är tåligare mot ånga om man bortser från val av färg. Min erfarenhet är i alla fall att luckor i mdf är väligt känsliga för fukt och ånga och att de med åren lätt spricker. Trä däremot har tendens att låta fukten vandra. De 2mm som skiljer kan du kanske täcka med en latexfog eller liknande?
Ahlbom: hej, förstår inte riktigt vad sotaren menar med att isolering måste bort. kring en skorsten måste det vara en viss fri yta av icke bränbart material. Oftas brukar man klä in "röret" med i en speciell isoering med ett metalnät på. Är det metall nät kring den isolering du tittar på i schaktet? Det Micke59 talar om med värmekulit är när man stoppar in ett rör i en befintliga skorsten
Avemo: Det finns guider hur man bygger upp en brandklassad vägg. http://www.cembrit.se/Produkter-5895.aspx?ProductID=PROD61 Varianten med två skivor normalminerit och 70mm stenull har jag byggt intill en vedspis. Antagligen overkill, men det var dåligt gjort innan. Det gamla skyddet som var original från 1903 bestod av en plåt 5cm från träväggen. Ytterligare 5cm bort stod vedspisen. Det luktade
frhe: I gullfiber och liknande material kommer fukten i luften att kondensera i materialet och därför måste man stoppa möjligheten för fukt att komma in i det. I t.ex. cellulosa kan en viss (ganska stor) del fukt absorberas av materialet vilket gör att det inte kondenseras och därför kan man välja ett mindre tätt material (under förutsättning att det finns perioder då isoleringen tillåts
kaffe_med_dopp: Ställde frågan i byggnadsvårdsforumet i stället.
Krawk: Den är troligen bärande. Därmed inte sagt att den är omöjlig att riva. Kräver dock förstärkningar och avväxlingar för att bärningen av taket. Kontakta en byggnadskonstruktör.