luktar skvorna efter 15 år så känns det beror på hög luftfuktighet och då e de ju en annan femma

Pon: Hur är det att måla sånt på spånskivor då? Suger inte spånskivorna åt sig en massa så att man måste måla en massa? Och att det i sin tur skulle leda till att det avger mer gaser?
Det där är inte vattenbaserade färger va?

ppalm: Jag såg nu att de är märkta med CE0402, det är Byggelits skivor, verkar vara dessa:
http://www.byggelit.se/docs/dokument/pdfer/ce_deklaration__v20_dk_050519.pdf

Crille, det bör inte suga allt för mycket, däremot kan spånskivorna få aningens grövre yta om den sväller. Inte säkert att det stör eller märks.
Alla 3 är vattenburna.
Servalac Aqua grundfärg har svanen och eu-blomman.
Panel grundfärg spärrar mot kvistar, sot, nikotin och annat mysigt.
Isolera är mer spärrande men ger grövre finish.

Enda jag kan tänka på vad gäller formaldehyd om det nu är det så är det väll att vid målning när färgen torkar kanske kan ge något höjd nivå. Men det är kapslande färgen och med en finishfärg på topp så bör det bli bra mycket mindre. Finns säkert faktorer som påverkar men jag har svårt att se att nivåer skulle bli högre efter målning.

Det lutar dock åt att jag lägger furugolv där istället, dvs tar bort spånskivorna och ersätter med furugolv. Kostar en del men inte så farligt. Visst det är lite jobb men man slipper ju måla en massa lager (man målar ju inte alls).

Det låter helt klart som SBS.

Har du Formaldehyd i så starka koncentrationer att du kan känna doften är mitt enda råd att riva ut all. ALL. Spånskiva.

Är just i slutfasen av en helsanering av ett hus med detta. Har fått riva ut alla väggar klädda med detta, samt kök och alla möbler med spånskivekärna. Inget roligt alls och inte nog med luftrörsbesvären så blir man korkad dessutom.

robsarve: SBS? Att sovloftbygget är Skit Bakom Spakarna?
Jo, det är fan inte genomtänkt för fem öre.

Det behöver inte gå många minuter (säg en kvart) och sen börjar jag känna av i huvudet, ögonen och lungorna - när jag sitter här vid datorn under loftet. (spånskivorna är helt "nakna" både uppåt och neråt)
Ändå har jag fönstret halvt öppet.

Nej usch, nu måste jag ut och ta en rejäl nypa luft så jag kan sova sen. Känns som att luftvägarna håller på täppas till totalt.

Imorgon river vi ut dessa jäkla spånskivor och ersätter det med furugolv! :)

SBS är Sick Building Syndrome, "Sjuka hus sjukan" på svenska.

Vi fick åka akut till Astrid Lindgren med en dotter för att hon hade andningssvårigheter och den andra har vi konstaterat har fläckar på lungorna.

Sov i soffan med öppet fönster rekommenderar jag.

Ok.
Nu är spånskivorna borta iallafall, och är ersätta med furugolv! Nu känns det betydligt bättre, men jag tycker detta luktar väldigt mycket också... men lukten känns ändå inte helt hälsosam, från trät. Faktiskt så att jag känner av det i luftvägarna. :/
Jag vet att dessa furugolv är 100% naturliga men en extrem trädoft är inte så trevligt det heller. Och det avger väl terpentiner? Kan det vara det jag reagerar på?

Kommer terpentinerna försvinna efter ett tag iom att lukten minskar eller kommer det alltid osa sånt? Kan man bli av med det mesta om man målar golvet?

Har nu läst på en del och tydligen verkar inte terpener försvinna med tiden utan man måste ytskiktsbehandla det för att minska avgivningarna av terpener o dyl.
Hoppas det räcker att måla golvet ordentligt?

robsarve: Ok, men det tror jag inte, för jag vet inga andra spånskivor här inne, det kan inte vara mycket sådant iallafall.
Jag är övertygad om att det är furugolvet jag känner av, men det borde ju bli bra om jag lackar det. (dvs att terpenavgivningen minskar ordentligt)

Nytt trä luktar ju en del, det kommer att klinga av med tiden.

Färg och lack luktar ju också till det har härdat färdigt.

"formaldehyd-formaldehyd polymerisation" huh?

/ATW

Okej.
Ja, det där "formaldehyd-formaldehyd polymerisation" skulle jag gärna vilja veta mer om, haha.

Jag tog bort inlägget då vi har en pågående process med försäkringsbolaget.

Har i dagsläget spenderat snart en halv miljon på vårt problem. Förutom de fysiska olägenheterna.

Stora mängder aldehyder kan tydligen orsaka polymerisation i bindemedlen i spånskiva och därmed öga utgasningen. "Luftsmitta".

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.