Hej!

Vi har ett stort rum på våran övervåning som vi nu ska dela av för att ge ett rum till vår son.
På ena sidan där väggen kommer fästas sitter det någon sorts bullig träpanel. Någon som har tips och ideér på hur vi kan lösa det hörnet snyggt? Den väggen är dessutom en snedvägg.

Rummet han ska få kommer att bli litet och vi behöver bygga så tunn vägg som möjligt men såklart så behöver den ju ändå isolera ljud.
Kan man bygga med 45*45 reglar och sen bara ha en sorts skiva utanpå?
Vill ha en bra vägg som man kan skruva upp saker i utan att leta efter reglar och behöva plugga en massa. och sen isolering emellan.
Detta är väl egentligen som min sambo vill bygga.

Jag vill bygga med 45*70 reglar och sen ett lager med osb-skiva och sen ett lager med gipsskiva på det.

Utanpå allt ska vi sen ha täcktapet och måla på den.
En dörr ska vi ha också som är i stl 7*21

Klarar man sig på ett kontaktuttag i ett barnrum? Det känns lite lite men samtidigt blir det väldigt mycket mer jobb att dra nytt.

Rent spontat så låter 45x45 klent, blir lite ranglig vägg kanske, vanligast är väl att man använder 45x70 + träfiberskiva av någon sort + gips, som du skriver.

Och elen kan ni dra utvändigt med "kulo" från uttaget som redan finns. Kontakta elektriker då detta räknas som fast installation.

45x70 + träskiva + gipsskiva.
Så kan ni skruva upp det ni vill ha, utan att behöva leta reglar.
Utan träskiva, blir väggen svagare.

Om du använder gips+osb+70-reglar+osb+gips får du en väldigt stabil och bra vägg. Kanske till och med onödigt bra för ert syfte.
Menar ni att väggen ska vara permanent eller är det någonting ni ska plocka ner efter några år?
Det går ju också att bygga med reglar och spånskiva, utan gips. Då blir det en tunnare och lite enklare vägg.

Bulliga panelväggen beror på om väggen ska stå kvar även när barnet är större och hur mycket jobb Du vill lägga. Jag skulle nog bara skruvat regeln mot väggen och fyllt hålen med latexfog som sen målas över. Bara dom mest entusiastiska hempularna (såna som jag tex :)) kommer att skärskåda skarven så att det syns hur Du gjort. Alternativt så kan Du märka ut för regeln, såga ur och fälla in regeln i panelen vilket blir snyggare på 7 cm:s håll och ger intryck av att väggen alltid stått just där.
Jag skulle inte bygga en vägg i 45x45 blir rangligt, gör det ordentligt från början, dom få cm man tjänar in i golvyta är inte värt nackdelarna.
Generellt kan man inte ha för många kontaktuttag, ett dubbel uttag per vägg är minimum men i barnrum har det aldrig räckt åt våra barn. Du ska driva minst en dator, en tv med minst ett oftast flera tv-spel, mobilladdaren, lampor och nåra grejer vi inte ens vet om idag :) dessutom släpar kompisar dit sina datorer och tv-spel rätt va de är också :)

Tack för alla bra svar.
Väggen är tänkt att stå där så länge han bor hemma iallafall men har vi inte behov av att ta bort den så kommer den få stå kvar ännu längre, så säkert i 20 år :)
Vad det gäller eluttag till tv-spel, tv, dator och liknande så kommer vi ha ett rum utanför som blir barnens med allt sånt. Men jag känner att ett uttag nog kan bli i minsta laget.
Sån där "kulo" dragning kan man ju göra när man känner att man behöver mer uttag i så fall då.

Hur fungerar det att bygga med bara spånskiva då? Alltså hur fäster klister till tapeten sen? Sitter det bra?

Man ska inte tapetsera på spånskiva, du måste ha gips! Tapeten kommer annars att lossna.

I huset vi byggde nytt-om-till i slutet av 80-talet satte vi spånskivor på alla väggar, ville inte ha gips i ett hus där stommen var 1800-tal + att vi ville kunna spika/skruva upp grejer överallt som vi ville. Vi tapetserade alla väggar, förklistrade och när det torkat satte vi tapeterna, dom sitter kvar fortfarande även om vissa väggar fått nya tapeter ovanpå, men inget har ramlat ner. Inge problem alls skulle jag säga men kanske har tapetklistret milöanpassats sen 1988 och därför fungerar sämre på spånskiva idag än då, som så mycket annat.:rolleyes:
Jo visst, grabben har ett rum utanför me datorn/tv:n :D:D det hade våra också men vips så står det el-behövande grejer i båda rummen, vet inte varför, verkar växa upp ur golvet :confused::p

Jag delade av ett stort rum till två, använde 45x45 med osb och gips på båda sidor. Väggen är ca 4 meter lång och upplevs som stabil. Med andra ord 45 reglar räcker om du kör med dubbla skivor med isolering i mellan.

Vi använde 45x70 med OSB + gips på bägge sidor, glöm inte isolering. Vist går det bra med 45x45, OSB + gips och isolering. Anledningen till att vi använde 45x70 var att vi ville ha tjockare isolering.

Optimal ljudisolering lär vara 1/3 av utrymmet, så 70mm reglar och 25mm isolering är nog bra.

1/3 del räcker för att ta hand om resonansen i lådan som blir mellan skivorna. Det har inget med optimalt att göra. Sedan är det ju så att man använder 45 eller 70 isolering i en 70 vägg för att detta är standard.

JLAINE skrev:
Man ska inte tapetsera på spånskiva, du måste ha gips! Tapeten kommer annars att lossna.
Jag har tapetserat på spånskiva utan några problem. Man får möjligen använda lite mer klister än annars.

Jag skulle spara de 25 mm genom att använda 45x45 + 2x osb + 2x gips. tillräckligt bra för ändamålet. Du skall ju inte hänga något tungt i väggen.

C
JLAINE skrev:
Varför skulle det göra det? Det är bara att förklistra spånskivan innan man tapetserar så biter det bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.