1 480 läst ·
11 svar
1k läst
11 svar
vågar jag sätta väggarna???
Hejsan alla kunniga!
Jag funderar på (den eventuella) faran med att sätta igen mina innerväggar på den nybyggda delen av vårt hus.
Bygget stod utan tak under någon månad, men har haft tak sedan mars och väggar sedan i somras. Jag har satt isolering och plast nyligen och inte sett minsta spår av någon fukt på plasten.
Tror ni det är någon fara att bygga vidare???
Jag funderar på (den eventuella) faran med att sätta igen mina innerväggar på den nybyggda delen av vårt hus.
Bygget stod utan tak under någon månad, men har haft tak sedan mars och väggar sedan i somras. Jag har satt isolering och plast nyligen och inte sett minsta spår av någon fukt på plasten.
Tror ni det är någon fara att bygga vidare???
När vi byggde hus så mätte vi fuktigheten i regelvirket och bjälklaget, använde avfuktare tills det blev som det skulle och sen satte vi isolering och byggde vidare inåt. Hur har Du gjort? gissat bara??
Jag skulle inte bygga in nåt med plast innan jag visste säkert!
Jag skulle inte bygga in nåt med plast innan jag visste säkert!
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Nej, jag har faktiskt percis rivit ner plasten. Som ni vet finns det lika många ideer som människor vad gäller detta, men igår hade jag ett intressant samtal med en vän, som gjorde att jag ändrade mig...mats_o skrev:
Men innetaket måste jag väl plasta?!
Jan-Å: Jag hittade en fuktavläsare som verkar bra och fungerar som du beskriver.
Inte om du har ett varmtutrymme ovanför som i sin tur är inplastad. Men om du har ett kallt uttrymme ovanför så bör du plasta ditt innertak.
Man kan generellt säga att du kan ha plasten mellan 2 uttrymmen som har stora variationer i temperaturskillnader. Om din ovanvåning är varm så behöver (bör inte) ha plast mellan neder- och ovanvåning.
Det finns dock de som hävdar att man inte skall ha plast alls i sitt hus och försöker lösa fuktvandringen på andra sätt.
Hm. Det är verkligen ett stort ansvar att besluta vilket tillvägagångssätt man ska använda...
Efter våra samtal här på forumet och med vännen jag talade om ovan får det bli som följer: Endast vindpapp i väggar så att man tillåter huset att andas på egen hand. I innertaket sätter jag dock plast, av den anledningen att mycket av den varma fuktiga luften går uppåt så min övertygelse är att det behövs en fuktspärr där...
Sedan har vi ett uterum som jag isolerar, men det är inte uppvärmt alls, så där får det bli "självandning" i både väggar och tak.
Efter våra samtal här på forumet och med vännen jag talade om ovan får det bli som följer: Endast vindpapp i väggar så att man tillåter huset att andas på egen hand. I innertaket sätter jag dock plast, av den anledningen att mycket av den varma fuktiga luften går uppåt så min övertygelse är att det behövs en fuktspärr där...
Sedan har vi ett uterum som jag isolerar, men det är inte uppvärmt alls, så där får det bli "självandning" i både väggar och tak.
Nuså, fuktmätare inköpt, men var i hela världen finner jag info om vilken fuktighet som ligger inom gränsen???
Jag köpte den typen som har två stift som man sticker in i trät, och det enda jag finner på nätet är att det verkar vara ok om konstruktionsträt (reglar ?) har en fuktighet under 20%. Jag låg på 16-17%.
Vad säger ni om det???
Jag köpte den typen som har två stift som man sticker in i trät, och det enda jag finner på nätet är att det verkar vara ok om konstruktionsträt (reglar ?) har en fuktighet under 20%. Jag låg på 16-17%.
Vad säger ni om det???
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Det är helt ok att bygga färdigt väggen.
Kontrollera dock först så att du inte har några missfärgningar på virket eftersom det stod öppet för väder tidigare. Isåfall bör du pensla på boracol på dessa ställen innan du stänger.
Kontrollera dock först så att du inte har några missfärgningar på virket eftersom det stod öppet för väder tidigare. Isåfall bör du pensla på boracol på dessa ställen innan du stänger.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden