S
Snaps: Vi funderar på att köpa. Hade tänkt bygga 2 våning garage med plats för biorum på övervåningen=) Men vi får kika lite på vad det kan kosta och vad som krävs för att få bygga ut åt sidan då istället. Ska man plinta då också eller ska man köra liten trapp och betongplatta?
7 svar · 1,7k läst
R
Rickard M: Tackar! Ja nu har jag en ny hobby! Men sånt är bara roligt! Har en hel del att göra i övrigt framöver också (nya innertak, kök och badrum) Huset är som sagt ett radhus, våran del är ungefär mitt på, tegel, byggt 1962, på bägge sidorna om vårat är det alltså lika för någon annan. Så garageporten är ju egentligen på en väldigt lång långsida på bottenplan, så det är
2 svar · 2,7k läst
J
jomany: Blåbetongen innehåller olika mängder radon beroende på vilken typ av blåbetong det är. Tumregeln (enligt fackmannen som radonsanerade mitt hus) är att ju mörkare blå desto mer radon. Är det riktigt jävligt så är betongen nästan mörklila. Själv har jag en mellanvägg som är mycket svagt ljusblå. Det är tydligen ingenting att oroa sig över, det genereras betydligt mer radongas
3 svar · 6,0k läst
M
mange95: Tack magnu, men den metoden skulle inte funka för mig eftersom jag vill ha kvar utseendet. Att den skall kännas gammaldags. En bra idé här är att staga upp den på insidan med klyvda reglar. Tror nog jag skall testa det...
4 svar · 3,3k läst
·
J
JanneL: De väggar som bör vara bärande är dels den murade mellan garage och pannrum samt den som ligger mitt i huset där pannrumsdörren är belägen. Den vägg du hänvisar till är inte bärande. .
6 svar · 1,6k läst
·
C
CrilleE: Okej, blir nog gipsbruk ändå då! Kommer ju gå och störa mig på skarven annars... Jag räknar med att få sätta en ventil istället för slangen, men det är väl inga svårigheter? Det ska komma en från föreningen som ska kolla in och förklara hur jag ska göra. Sladden är bara en helt vanlig förlängningssladd som någon har dragit genom ett borrat hål. Det är ett förråd på
8 svar · 2,7k läst
cubix
cubix: Ok, jag var inne på kilar från början, men tänkte att dom glider väl isär efter ett tag. Skall se om jag hittar några på bygghandeln. Tack för hjälpen:D
5 svar · 1,7k läst
G
Gornor Ulragh: Hej I våran gamla trappa från 20 talet knarrade som i ett spökhus från sättsteg och plansteg. Det finns flera sätt att åtgärda men ffa att antingen dra ihop sättsteg(den del som går lodrätt) o plansteg(den du kliver på) ovanifrån med tapp eller skruv= blir synligt mindre snyggt. Man kan spruta in silikon/olja= minska friktion=temporär lösning tror jag Jag gjorde som jag tror att
4 svar · 23,7k läst
K
kalubah: Tack för svar. Pratade med en kollega som föreslog att jag skippar luckan och sätter in en hygrometer istället. Billigare och enklare så jag gör nog så. d^_^b
3 svar · 2,3k läst
S
byggare henke: det är ju det första man lära sig stava ju. hihi
8 svar · 2,0k läst
·
A
alfwik: Jag river bort spånskivorna och tar bort plasten och sätter dit de gipsskivor som är godkända.
5 svar · 1,4k läst
D
danielr112: Jag kommer köra luftavfuktare så fort som jag värmer minsta lilla då jag kommer ha en del plåtrena saker. Så jag skippar nog plasten helt.
5 svar · 1,3k läst
K
kalubah: Tänk på att du ska titta i tabellen för ett fack om du väljer att inte ha några stöd i rummet. Lite nedslående läsning, men jag skulle tippa att dessa golv blir enormt stumma. Dessutom räknar de knappast med att furugolvet kommer att samverka med golvbjälken. Vad har du för golvbjälkar idag och hur långt spänner de? Sviktar golvet idag? Ett alternativ är ju att lägga in samma
5 svar · 3,9k läst
L
Linkan222: [citat] Sätter du gipsplank ska det väl hålla med 17mm gles. Anleningen till att det inte är ett problem är väl för att man använder 28x70 som gles om man följer "byggstandard" och sedan 32mm skruv.
6 svar · 7,7k läst
K
kalubah: Här är en länk som visar sågprocessen: http://www.traguiden.se/TGtemplates/PageTwoColumn.aspx?id=1134
2 svar · 2,4k läst
J
johanna76: Vi funderar på att försöka utöka vår minimalistiska hall genom att bygga in vår förstutrapp. Huset är ett falurött 1 1/2 -planshus från 1917 med stående bjälkar. Förstutrappen är ca 6 kvm under tak, och golvet är en separat gjuten betongplatta på 6 kvm. Nu till frågan.. Törs man klä in betongplattan med isolering(typ cellplast) och utnyttja stabiletetn, eller måsta vi bila
0 svar · 2,0k läst
T
Tossegubbe: Jag skulle rekomendera sk guldhylsor eller fjäderspik, Finns i olika versioner men den jag tycker är överlägset bäst är dom som ser ut som ett rör med slits och krage på, inga problem att slå i och man slipper allt strul med plastpluggar mm.
3 svar · 5,0k läst
B
bergstrollet: Ska sätta panel i vardagsrummet (22 mm eftersom jag har takstolar med 120 cc). Det har en lutning på 18 grader. Hur gör jag arbetet bäst? Vad behöver jag tänka på? Ska jag börja från nock och gå neråt eller börja från väggen? Bör man mäta ut och snörslå för att panelen inte ska dra börja dra snett? Hur spikar man (jag har en dyckertpistol)? Panelen är 120 mm bred så jag
0 svar · 5,2k läst
H
Henri: [citat] Med en tvättmaskin i utrymmet skulle jag installera en golvbrunn samt förse golvet med ett tätskikt. Det är inte ovanligt att tvättmaskiner läcker vatten.
3 svar · 5,1k läst
M
magnu: [citat] Men det förutsätter att golvet under platonmattan är plant. Dessutom har jag handlat 75mm cellplast som inte har samma dimension. Med platon krävs: Jämnt underlag att lägga plattonmattan på. Plant utlagd platon Cellplastskivor som har samma tjocklek i alla kanter. Lätt att mäta - mät tjockleken på 2 ställen på var och en av de fyra kanterna på en eller två skivor i paketet.
6 svar · 6,2k läst
M
magnu: Det kostar ca 100kr/dag att hyra en kap/ger på Cramo. Kolla bara att klingan är OK när du hämtar ut sågen. En begagnad märkeskap ( Dewalt ) verkar man kunna få för runt 2000 - 2500. Men dessa maskiner kräver utrymme för förvaring. Bara att slippa förvara maskinen mellan jobben gör att det kan vara värt att hyra.
16 svar · 74,4k läst
T
turbopilot: Tackar för alla svar! Det sista var extra intressant, även om det kanske är lite mycket jobb, återstår och se vad jag vågar mig på :) Återkommer med resultat.
15 svar · 14,7k läst
M
msvensson: Det får inte finnas brännbart närmre än 10cm från rökkanal, 3cm från kanal för köksfläkt, direkt intill vanlig ventilation enligt sotaren. Tror inte alltid att metall material är bättre då detta leder värme bättre in i brännbart. Bäst är att ringa din sotare, olika sotningsdistrikt tolkar ibland olika.
1 svar · 2,1k läst
J
Jan-Å: [citat] Jo så har ja för mej att vi gjorde, va rätt många år sen så jag minns inte i detalj men nåt måste ju finnas att skruva glesen i. Vi har använt frigolitmodellen av taklister, lite enklare att limma upp dom än att skruva/spika trälister, speciellt om dom är breda. Men dyra som f-n är dom. Har kollat på "takbjälkarna" i frigolit också, ser väldigt naturliga ut så nog skulle
16 svar · 15,9k läst
M
magnu: [citat] Lysande - hade jag inte tänkt på! 1 strunta i att borra ut hålen i karmen! 2 sätt ihop karmen 3 ställ karmen på plats, exakt där du vill ha den. Fixera med kilar 4 Mät in att karmen sitter rakt med ett riktigt bra (=dyrt) vattenpass, gärna en rätstege 5 kontrollera att diagonalerna i karmen är lika 6 Montera i en liten, lång borr i borrhammaren 7 Med karmen som "jigg" borra
11 svar · 20,3k läst
R
Richtmann: Det är inga problem att skruva i golvet, de kommer inte va några problem alls.
4 svar · 2,3k läst
H
Hass-el: Jag letar efter kakel 15 x 15 cm att sätta utan fog på murstocken bakom min köksspis. Jag har hört att det ska finnas kakel som är "inslipat " för att vara exakt i måttet för att fogarna inte ska "vandra" när jag kommit upp några skift. Finns det nån som kan tipsa om var jag hittar kakel för detta - i första hand vitt - kan även tänka mig 10 x 15 eller liknande.
0 svar · 2,1k läst
R
r.borgmaster: Såhär ser det ut: [bild] [bild] Golvreglarna är 70mm och det finns 2-3 ibland 4cm utrymme ner till betongen. Betongen är ganska ojämn. På reglarna finns det ca 25 upp till nivån för färdigt golv. Så totalt handlar det om 11-12cm att fylla upp. Jag antar att man lägger så mkt frigolit som man kan? Varför jag surrar om luftspalt och så (obs att jag inte har mycket kunnande alls i
5 svar · 2,1k läst
Bödde
Bödde: Vi har ett hus i form av en H-byggnad och i detta håller jag på med vårt uterum, som har ena långsidan mot husväggen och båda kortsidorna mot de parallella väggarna i H-byggnaden (hm, hoppas ni förstår vad jag menar :P) Taket består av svall med plåttak över. Vi funderar på att hoppa över isoleringen i taket i uterummet och istället måla takstolar och svall som det är. Svårt att
0 svar · 1,3k läst
Mikael_L
Mikael_L: Fast läser man BT hemsida så kan man faktiskt undra om spikarna klarar utomhus, väldigt tunt zinkskikt där: :cool: "Belagda med ett minst 50 mikromillimeter tjockt zinklager." http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=135647 Ja 50 nanometer är ju inte så mycket att hänga i julgranen. För inte så många år sedan var processortillverkarna stolta över att dom lyckats få så
19 svar · 13,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.