S
se38005: [citat] Dessutom får du inte formellt bo i en "friggebod", tror inte du får ha vatten och avlopp heller, i båda fallen krävs det bygglov.
9 svar · 2,7k läst
pokergirl
pokergirl: Tack! Det lät ju inte så knepigt ändå! Jag tror jag ska ge mig på spisen och se om jag får till det.
3 svar · 3,4k läst
magnusss
magnusss: Gipsbruk+microlit låter som en bra ide. Och innan kanske kan man limmar fast någon form av armering bakifrån.
3 svar · 1,5k läst
Mikael_L
Mikael_L: Håller med OSB under och sen 13mm gips. Inget att fundera på. Bästa kombinationen av material sett till vad du får för pengarna. Fast du kan ungefär lika gärna ta 12mm spånskiva och sen 13mm gips. OSB är antagligen något bättre, så jag valde det då prisskillnaden visade sig bli marginell. Sen fyller du minst halva mellanrummet med den billigaste isoleringsskiva du hittar. Bygger du
18 svar · 9,1k läst
P
petemimo: Köpte glasblock på K-rauta igår för att bygga en mellanvägg med glasblock upptill för ljusinsläpp. Frågade "experten". Det jag undrade var ju hur man får dit sista biten på ett vettigt sätt. Nu kan jag nog lösa det eftersom jag bygger en ny vägg och kan vänta med att sätta upp sidoreglar osv. Men om man sågar ur ett hål i befintlig vägg så går det ju inte att trolla. Tror att
8 svar · 13,4k läst
Lagavulin
Lagavulin: Det kanske låter mer just där du går men dämpar bättre mot undre lägenhet vid spelande av musik/TV? Lagavulin
1 svar · 6,6k läst
B
BigGitt: Hittade en mycket bra länk www.hoij.se/cpg
8 svar · 3,5k läst
·
Immobil
Immobil: Vill du spara en slant, plockar du bort det trasiga glaset innan du åker. Rensa bort kittet med ett stämjärn och stryk lite färg i falsen där glaset sa sitta.
3 svar · 1,2k läst
B
Bellatrix: Nej, vi har ingenstans att flytta slingorna till, då vår tomt är ca 1000 m2 och varje meter på tomten är fylld med slinga. Desutom går dom tvärtemot riktningen på utbygget vilket skulle betyda att många fler meter slang försvinner, än om dom hade gått utmed utbyggnaden.
2 svar · 806 läst
D
danielr112: Ja det låter ganska rätt. Det beror delvis på värmen utanför och innanför också.
5 svar · 3,5k läst
H
hakaner: Aaahaa... Jag tror vi pratar om lite olika saker... Du kan ofta lägga en folie av typen säkerhetsväv ovanpå takstolarna och utesluta den vanliga råsponten, denna väv skall då vara tätskiktet i yttertaket. Se gärna till att köpa en diffusionsöppen väv, då slipper du allt vad luftspalt heter i yttertakskonstruktionen! -Enkelt och fuktsäkrare än den klassiska "kallvinden" !!! -Se dock
4 svar · 1,7k läst
P
Per72: Prova att lägga upp en bit list mot taket som den ska sitta. Släpp ut listen lite mer än listbredd. Rita s ett svagt streck med en blyertspenna ut efter den kanten som vänder mot taket. Gör likadant på den motsatta listen. Som du ser har du nu fått en skärningspunkt i taket där de båda strecken möts. Vid skärningspunkten ska listernas överändar mötas. Nu kan du lägga upp listen
12 svar · 80,7k läst
·
T
Tossegubbe: Rent spontant ser jag en större förtjänst i att använda 36x195 med fasade kanter då den faktiska anläggningsytan/köldbryggan mot horisontella blir ca 30x45mm punktformig köldbrygga. Helt annat pris på dessa med i min inköpslista iaf, förra listan står dom i 17.20kr metern :D
20 svar · 25,9k läst
·
G
gaia: lite byggavfall gör ju ingen skada :). Isolerar dåligt men ruttnar inte av fukt, kan magasinera värmen och dämpa ljud. gaia
6 svar · 1,9k läst
A
agrena: Liten förklaring! Röret i taket går horisontellt vilket gör att hålet som behöver sättas igen kommer vara 2 m x 20 cm och säkert 10-20cm högt upp runt röret.
4 svar · 1,8k läst
Raceman
Raceman: Sockelkloss, eller foderkloss som det också heter finns på metervara hos välsorterade brädgårdar. Har förr alltid avänds som avslut oavsett om det behövts eller inte. Ger ett mycket bättre helhetsintryck. :)
5 svar · 6,3k läst
K
kalubah: Vet någon om man kan köpa 90mm +/- 10mm brett furugolv någonstans i Stockholmsområdet? Jag skulle vilja lägga in det inom ett par veckor, så jag vill helst inte behöva specialbeställa något utan hoppas på att det kan finnas torkat i lager någonstans.
0 svar · 1,5k läst
S
stampenrangers: Det beror lite på vad det är du vill göra. Ändra på ett rums akustiska egenskaper eller ljudisolera. Citatet som du tog med finns en del fakta i men är lite förvirrat. Densiteter som ligger runt 45-50kg/m3 är bra i akustiksammanhang för att de släcker ut brett spektrum av frekvenser och därför används sådana material ofta för att absorbera ljud. Om man sen använder glasfiber-
2 svar · 5,2k läst
M
magnu: Mer plåt och fogmassa?
1 svar · 1,6k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Väggen kommer att bukta ut betänkligt i nederkant p.g.a. sandens tyngd. Risken finns att väggen rasar och/eller att golvet sätter sig.
2 svar · 2,3k läst
D09
D09: Har en bekant som håller på o bygger. När han kollade i ett fack där han inte monterat plast, dvs lyfte ur isoleringsskivan ( om jag minns rätt ) så hade det blivit en ishinna på insida vindduk och man kunde tydligen ana en missfärgning på utsida regelverket. Vad kan detta bero på? Kan det bero på bristen av plast? Att invändig fukt bryter ut i väggen.... Att det inte fanns någon 45
0 svar · 1,9k läst
J
jomany: Provade alldeles nyss på en liten bit härdat fogskum från Biltema. Det brann bra men inte precis explosivt. Som törved ungefär. Min amatörmässiga bedömning är att det inte har ngn avgörande betydelse i ett hus med kutterspån i väggar och bjälklag, dvs som i mitt.....:rolleyes: ///j
4 svar · 9,9k läst
C
Coffelito: Jag rev ner det gamla kaklet i köket och bakom det så var det masonit på vänstra halvan och bakom högra murstock. Tyvärr så är de inte på samma nivå det skiljer 1cm mellan masonit och murstock. Hur gör jag för att få ut murstocks-sidan 1cm? Kan jag sandspackla? Jag ska kakla om det det gamla suttit.
0 svar · 3,3k läst
J
Jan-Å: Inomhus? Vi hade skador på trappnosar i källartrappen utomhus, det är numera tak och vägg över trappen så den utsätts inte för direkt väder men kyla/värme samt lite regnvatten och snö blåser det in. Jag ställde en vanlig betonplatta framför som stöd för betongen och fyllde sen i hålen med vanlig betong, ingen armering använde jag heller. Självklart tog jag bort allt löst
3 svar · 5,7k läst
J
Jan-Å: [citat] Våran köksinredning hänger sen 2003 i plugg/franskskruv i siporex/blåbetong. Inget problem alls, gäller att använda rätt sorts plugg. Pratar vi enkelhet så är det klart enklare att borra några hål och sätta i plugg än att först regla å bygga en vägg väl? ;)
41 svar · 60,2k läst
·
B
bigl: http://www.bygghemma.se/inomhus/innerdörrar/skjutdörrar/
3 svar · 3,9k läst
Y
Yrrol: el och vatten finns ej där. (hörnet skulle alltså bli mellan dörren och radiatorn så att säga) [bild] tanken var att ta bort den väggen mellan de två rummen och få stort badrum, har ej tänkt färdigt hur det ska utformas dock.. först tänkte jag ha satt duschen där i det tänkta vinkelhörnet (och då gjort det som vinkel på insidan också) men då blir det svårt att hitta
12 svar · 7,8k läst
MathiasS
MathiasS: Den nya skorstenen är av typen Premodul och har diametern 28cm. Därtill kommer 5cm till brännbart material. Känns lite vingligt att bygga på så mycket på bredden. Jag ska titta lite mer på den avväxling som redan är gjord och se om det inte går att utgå från den och sedan bygga starkare.
4 svar · 4,0k läst
·
R
Roundup: Bottna borde du väl kunna göra med vanlig stenullsisolering, typ såndär tunn man använder för att dreva runt fönster. Sen, såvida du inte har extremvarm skorstensmur, så funkar det nog med vanlig akrylfog eller målarfog eller vad det heter, om du vill mjukfoga det allra sista.
1 svar · 2,0k läst
jeppeknaster
jeppeknaster: Valde den snabba betongen men nu blir det inte så att jag ska mura riktigt än. Hade dock behövt ta bort formen, kan man göra det efter dryga 20 timmar eller ska man vänta längre? Det är ca 12 cm på det tjockaste stället. Sen angående gjutningen: Nu sköljde jag ur tombolan mellan varje sats. Måste man göra så eller är det bara att fortsätta blanda på tills man är klar?
3 svar · 2,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.