6 151 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Golvkonstruktion med platon
Har ett gammalt garage där plattan är oisolerad. Har byggt en verkstad längst in i garaget som jag vill ha uppvärmd året runt. Hade tänkt mig att lägga en platonmatta, en rejäl omgång cellplast och sedan 22mm golvspån på det för att slippa den kalla betongplattan.
Är det en OK konstruktion att lägga golvspånet flytande eller måste man regla upp ?
Är det en OK konstruktion att lägga golvspånet flytande eller måste man regla upp ?
Innan du bestämmer dig för platon, rekommenderar jag att du tar en titt på Nivell eller liknande system, jag tror det heter Ghia.
Jag tycker inte om konstruktionen med platon, cellplast, spånskiva, då den typen av golv riskerar att bli "mjuka". Jag tror att ett reglat golv är mer stabilt.
Men det är tillräckligt bra till lägsta pris (pengar och arbetsinsats) som gäller.
Jag tycker inte om konstruktionen med platon, cellplast, spånskiva, då den typen av golv riskerar att bli "mjuka". Jag tror att ett reglat golv är mer stabilt.
Men det är tillräckligt bra till lägsta pris (pengar och arbetsinsats) som gäller.
Vi har platon/cellplast men utan golvspån i 2 rum inne så just "din" konstruktion har jag inte använt själv.
Men platonmattan har väldigt många anliggningspunkter mot golvet, cellplasten är i princip helt plan så med en hel skiva bestående av limmad golvspån ovan på borde väl det blir mer stabilt än att lägga golvspånet på reglar? Det är 2 plana ytor mot varandra som ligger på platon + att Du väl ska ha ett golv också, det tror jag blir minst lika bra som reglar, reglarna kommer att försämra isoleringen dessutom.
Men platonmattan har väldigt många anliggningspunkter mot golvet, cellplasten är i princip helt plan så med en hel skiva bestående av limmad golvspån ovan på borde väl det blir mer stabilt än att lägga golvspånet på reglar? Det är 2 plana ytor mot varandra som ligger på platon + att Du väl ska ha ett golv också, det tror jag blir minst lika bra som reglar, reglarna kommer att försämra isoleringen dessutom.
Men det förutsätter att golvet under platonmattan är plant. Dessutom har jag handlat 75mm cellplast som inte har samma dimension.Jan-Å skrev:Vi har platon/cellplast men utan golvspån i 2 rum inne så just "din" konstruktion har jag inte använt själv.
Med platon krävs:
Jämnt underlag att lägga plattonmattan på.
Plant utlagd platon
Cellplastskivor som har samma tjocklek i alla kanter. Lätt att mäta - mät tjockleken på 2 ställen på var och en av de fyra kanterna på en eller två skivor i paketet.
Klicka här för att svara