T
Tossegubbe: Ska du ha så klen diameter som ett vattenrör? 15mm typ? isf kan du ju stoppa i ett massivt 12mm rundjärn i ett kromrör så är det lätt att bocka utan veck och blir lite styrsel med..
9 svar · 11,8k läst
Totte_S
Totte_S: Ska bygga balkong. Tänker mig 90*90 stolpar och 90*225 limträbalk som bärlina. Blir en spännvidd på mellan 3500-4000 på bärlinan. När man bygger typ altan är det ju snyggt att använda stolparna som räckesstolpar, men när det gäller limträ så känns det mest rätt att göra upplaget som jag ritat i bifogad skiss, alltså använda maximalt av tillgänglig upplagsyta. Jag blir ju då
0 svar · 5,6k läst
·
L
lajsiiwan: En sån här skumrulle bör man ju alltid rulla ut. Vill du ha extra ljuddämpning finns det http://www.emballageteknik.com/stepisol.asp
1 svar · 1,0k läst
J
Jan-Å: Jag har använt Fischerplugg speciellt för lättbetong, ville inte chansa när jag hängde upp platt-tv:n på väggen.
4 svar · 1,4k läst
Y
Yrrol: Träregeln: 90x70 Öppningen: 2,3meter Orkar inte skriva alla formler men "R = 13 kN" "Md =7kNm" Enligt en skiss är bredden på huset delat på 36 & 41 men vad siffrorna står för minns jag inte. I-balk... * IPE 140 s275 klarar 20kNm metall-säljaren hade idag en s355 som klarade mer. * IPE 120 s355 klarar 18kNm. vikten på metallbalken var jämförbar med en eller två hinkar vatten.
6 svar · 5,8k läst
K
kalubah: Man måste vara väldigt noga med att få ut all borrsmul ur borrhålet och de är väl inte direkt i världsklass ur miljösynpunkt, men är det en väldigt porös vägg tycker jag du kan köra med det.
5 svar · 12,0k läst
Bödde
Bödde: Av olika anledningar blev det ett mellanrum på drygt 3 cm mellan den nygjutna plattan i tillbygget och den gamla plattan. Min idé var att isolera mellanrummet med isolerskum (eller vad det nu heter) för att slippa köldbrygga. Tror ni det är en bra idé eller finns det något annat bättre material att isolera med?
0 svar · 2,9k läst
S
sled: [citat] Tack, det låter väldigt bra.. ;) Kanske oroat mej lite i onödan men är inte så mycket för lim. Tack för alla kommentarer :)
9 svar · 1,6k läst
bumpaberra
bumpaberra: Har samma problem. Tydligen ska man bara använda stenolja naturell. Inga rengöringsmedel får användas. Ska nog byta det där handfatat mot ett porslin vad det lider.
1 svar · 4,0k läst
S
sled: Ett annat alternativ är att du använder en "återställare" det är som en tjockare väv som du limmar på väggen. Den tar bort ojämnheter och ger dej en slät yta. Personligen hade jag försökt få bort så mycket jag kunde av tapeten. Efter du fått bort det värsta kan du gå med en sprayflaska med vatten och spruta på väggen... ta lite kaffe och gå sedan på väggen med en spackel..
8 svar · 3,5k läst
R
Roundup: Ta bort lös puts runt hålet i skorstensmuren och på sotluckan. Blanda till murbruk C (finns färdiga säckar på bygghandeln där du bara tillsätter vatten), men var ganska sparsam med vattnet så att bruket blir klistrigt och formbart istället för rinnigt. Blöt ner där du ska reparera med en grov pensel, svamp eller liknande. Lägg på lagom med puts så att du till slut kan pressa in
2 svar · 806 läst
C
C Halle: :) Har precis avslutat med att dra avlopp och vattenledningar i bjälklaget (övervåningen ) till det nya badrummet. Skall ha vattenburen golvvärme, så till frågan : Skall lägga spånskivor, regla för golvvärmeröret, plåt, rör, gips, osv... Skall man ha någon speciell spånskiva eller kan man ta samma som hela övervåningen fått ?? Så man gör rätt från början :S Tack på
0 svar · 696 läst
F
Farzan: [citat] Ja, jag har bara skruvat golvgips en gång (ett rum) och det var precis så jag upplevde det. Golvgips är väldigt hård så det krävs lite för att få ner skruven. Nu hade jag först (eh, får skylla på killen i affären..?) fel skruv, nämligen en som var avsedd för "robustgips". Den var tuff att skruva och många gick av just under skallen när man försökte få ned den. Med
1 svar · 5,5k läst
I
injonil: Tack för input! Eftersom det inte verkar helt självklart att väggen skulle självbärande klara lasten från takstolar och golvbjälklag väljer jag nog att sätta dit en limträbalk ändå.
12 svar · 3,1k läst
F
FarsanSeger: Håller på med trappfunderingar. slänga ut den gamla, branta trappan och in med en ny på ett annat ställe i huset. Får man fråga vad det kostat er? Så där mellan tummen och armbågen :-)
7 svar · 3,1k läst
S
snickarinnan: Tack för svar. Känner mig nu lugn med att fortsätta att riva väggen. När man äger ett gammalt hus lär man sig ständigt nya saker.
3 svar · 1,2k läst
A
anaitis: Skruv och limma vanligt virke OK
5 svar · 2,3k läst
S
santos: Har gjort samma sak här hemma och använde expanderbetong så blir det lite starkare iafl.
3 svar · 1,6k läst
J
J.A: Grejen är ju att trappan inte bara ska funka för mig. Vi är flera i familjen i olika åldrar och längder, och det gäller såklart att hitta något som känns vettigt för alla. Vi har absolut utrymmet för denna trappa, så vi är på inget sätt hjälpta av en kortare variant. Allt detta handlar bara om bekvämlighet. Men för mig känns 185mm steghöjd inte alls heller högt. Vi har 200mm
7 svar · 4,1k läst
B
Berry: Ingen som har byggt helt i plåt??
1 svar · 1,5k läst
A
anaitis: [citat] Mkt stora krafter när isen börjar röra på sig. Det är alltså inte frysverkan som är problemet utan rörelserna. Har egen erfarenhet...
14 svar · 8,1k läst
H
Händigheten: Tack för tipsen. Jag har en putsad tegelkåk och behöver tilläggsisolera. Man ska alltså måla baksidan av fönstren (den delen av fönstren som har sin yta mot spalten mellan fönster och vägg). Ska man använda vanlig akrylfog på insidan? Har du tips i övrigt om hur man bygger på isolering på min putsade 2-plans tegelvilla? Jag behöver flytta ut fönstren för att undvika att det blir
4 svar · 12,4k läst
palbin
palbin: hej! jag undrar om hur länge man kan hoppas att 4x4 tum staketstolpar av ekkärnvirke håller då man bara gräver ned dem i sandjord (bara sand alltså - i stort sett som på stranden) jämfört med andra alternativ, plintar etc? Jag är 50 och staketet behöver bara hålla lika länge som jag - inte 1 minut längre! mvh edit: jag kan säga att det staket som stod där tidigare tillverkat av
0 svar · 1,8k läst
H
Havsutsikt: [citat] Precis som det låter, lite småfusk, syns det inte så finns det inte. Risken är att den återkommer.
26 svar · 8,6k läst
·
M
Mats: Taket först. Klart enklare att köra skivlyft utan hinder ivägen
4 svar · 1,5k läst
Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: Själva väven får jag bort enkelt, men eftersom den är limmad på och jag får ett litet tunt rutmönster kvar så borde det vara limm. Men det är nog som du säger. Kanske man kan använda en slip med väldigt grovt slip papper, behöver ju bara göra det ut mot yttervägg. Frågan är ju sedan hur jag skall få till en slät yta eller om det räcker att måla med en puts/silikatfärg och
13 svar · 16,0k läst
pickels
pickels: Ok, då är det inte bara här det är gjort så. Det var ju i alla fall lite skönt att veta. :)
4 svar · 2,5k läst
G
GSM-Peter: Hej Tack för svar. Jodå det sitter uppe sedan länge. Väntade typ 6 veckor innan det målades. Förefaller blivit ganska bra. :) Peter
3 svar · 1,5k läst
E
Etyden: Hej Eftersom det du ska göra kommer att ändra fasadens utseende är det bygglovspliktigt. När det gäller byggteknik så hoppas jag att plattan är isolerad. Om inte så bör du nog försöka lägga i isolering på golvet. Sedan isolerar du tak och väggar som om du hade byggt ett hus på riktigt.
1 svar · 7,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.