Kan man på något sett minska eller åtgärda en knarrande och knakande trappa? Hjälper det att dra åt bultarna som sitter i vangstyckena? Trappan är bara 2 år gammal och det är först nu i samband med att vi har gjort klart övervåningen som vi märker detta retliga fenomen.

Alla tips är välkomna!

Kan börja med att citera snickaren som hjälpte mig att montera trappan: "Det finns inga trappor som inte knarrar"

Det jag märkte när vi monterade vår trappa var att det är viktigt att vara noga när man justerar alla infästningar i huset, stolpar, etc. så att trappan vilar ordentligt på alla anliggningsytor. Då har den inte någon möjlighet att vrida sig när man går i den. Jag har tänkt på att många L-trappor som jag gått i hos vänner och bekanta saknar stolpe i innerhörnet, och dessa trappor brukar knarra avsevärt mycket mer än de trappor som har en stolpe. Vår trappa var ritad och levererad utan stolpe, men vi satte dit en i alla fall. Dra åt skruvar hjälper förstås om skruvarna inte redan är ordentligt dragna. Sen tror jag att delarna i trappan sätter sig lite med tiden när man går i trappan. Vår trappa knarrade lite i början, men nu är den i det närmaste knarrfri.

Har själv problem med oerhört knak och knarr. Jag har börjat med att dra åt som du beskriver och det hjälpte lite men jag kommer att dra i kilar mellan vägg och vang.

Tack för tipsen!

/bebben

Hej
I våran gamla trappa från 20 talet knarrade som i ett spökhus från sättsteg och plansteg.
Det finns flera sätt att åtgärda men ffa att antingen dra ihop sättsteg(den del som går lodrätt) o plansteg(den du kliver på) ovanifrån med tapp eller skruv= blir synligt mindre snyggt. Man kan spruta in silikon/olja= minska friktion=temporär lösning tror jag

Jag gjorde som jag tror att GörDetSjälv skrivit om.
Jag monterad en 50 cm list under trappan i vinkeln sättsteg/plansteg. skruvade fast listen i plansteg, en person tog plats i trappan på steget så det tyngdes ned, dr0g då fast listen mot sättsteget=heltyst.
Fungerar perfekt MEN det syns underifrån om man har en synlig trappa vilket jag inte har.
/marcus

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.