7 677 läst ·
6 svar
8k läst
6 svar
gipsskruv, tak, punkterad ångspärr?
Medlem
· Västerbotten
· 550 inlägg
Hej,
När jag köpte glespanel till innertaket i garaget högg jag bara billigast möjliga, som råkade vara ynka 17mm tjock. Tänkte inte mer på det då, men nu när gipset ska på kommer jag på att eftersom ångspärren ligger ovanpå glesen så borde det väl vara av stor vikt att inte ha för långa gipsskruvar som går igenom glespanelen och punkterar ångspärren?
Blir ju rätt lite trä att dra i tyvärr .. med 13mm gips eller om takgipset är 12.5mm borde jag ju alltså itne kunna ha längre gipsskruv än .. tja 28mm?
När jag köpte glespanel till innertaket i garaget högg jag bara billigast möjliga, som råkade vara ynka 17mm tjock. Tänkte inte mer på det då, men nu när gipset ska på kommer jag på att eftersom ångspärren ligger ovanpå glesen så borde det väl vara av stor vikt att inte ha för långa gipsskruvar som går igenom glespanelen och punkterar ångspärren?
Blir ju rätt lite trä att dra i tyvärr .. med 13mm gips eller om takgipset är 12.5mm borde jag ju alltså itne kunna ha längre gipsskruv än .. tja 28mm?
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Hur tätt sitter glesen och har du 120 mellan takstolarna? Känns ganska klent med 17mm gles. Funkar säkert om du inte ska spackla och måla men annars finns det nog risk att det spricker. Funkar utmärkt att dra 25mm skruv för stålregel i trä, skulle nästan säga att den drar bättre än den för trä
Medlem
· Västerbotten
· 550 inlägg
Japp 120 mellan takstolarna, glesen satte jag på C/C 30.. hade tänkt sätta takgips med fas, dvs ej spackla mellan skivorna, bara för skruvarna, sen måla.
Låter som jag för ta stålregelskruv helt enkelt. Som tung forumsurfare är jag förvånad över att inte förut ha sprungit över funderingar gällande att akta sig för att punktera ångspärr när man sätter takgips ..
Låter som jag för ta stålregelskruv helt enkelt. Som tung forumsurfare är jag förvånad över att inte förut ha sprungit över funderingar gällande att akta sig för att punktera ångspärr när man sätter takgips ..
Medlem
· Västerbotten
· 550 inlägg
Jo fast inte åttifemtusen hål .. om man inte är stans största miniatyr-tavel-fantast
Med för långa gipsskruvar till takgipset borde man ju helt ta väck nyttan av plasten rentav..?
importensketsig skrev:Japp 120 mellan takstolarna, glesen satte jag på C/C 30.. hade tänkt sätta takgips med fas, dvs ej spackla mellan skivorna, bara för skruvarna, sen måla.
Låter som jag för ta stålregelskruv helt enkelt. Som tung forumsurfare är jag förvånad över att inte förut ha sprungit över funderingar gällande att akta sig för att punktera ångspärr när man sätter takgips ..
Sätter du gipsplank ska det väl hålla med 17mm gles.
Anleningen till att det inte är ett problem är väl för att man använder 28x70 som gles om man följer "byggstandard" och sedan 32mm skruv.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden