5 955 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
Gasbetong (blåbetong)
Hej!
Jag håller på att renovera lägenheten, har kommit till ett moment där har rivit ner en dörrkarm. När jag var nästan klar med med rivningen, så upptäckte jag blåbetong.
Är det någon som vet om det är något att oroa sig över? jag håller på att putsa in betongen fort som attan, vill inte bli exponerad över det mer än nödvändigt.
Men som sagt någon som vet riskerna med att jobba med det?
Vänligen Karl-Johan
Jag håller på att renovera lägenheten, har kommit till ett moment där har rivit ner en dörrkarm. När jag var nästan klar med med rivningen, så upptäckte jag blåbetong.
Är det någon som vet om det är något att oroa sig över? jag håller på att putsa in betongen fort som attan, vill inte bli exponerad över det mer än nödvändigt.
Men som sagt någon som vet riskerna med att jobba med det?
Vänligen Karl-Johan
det farliga med blåbetong är att det avger radon, som är en gas, som är farlig vid långtidsexponering, Det som gör den farlig är att den "fastnar på dammpartiklar och det blir något som kallas radondöttrar (jag är dåligt påläst om vad just en radondotter är för nåt, men men,) dessa är iallafall inte hälsosamma och få ner i lungorna, speciellt inte om man är rökare. De är cancerframkallande. Hade jag varit dig skulle jag mäta radonhalten i lägenheten, för radonet avges oavsett om du putsar blåbetongen eller ej.
Blåbetongen innehåller olika mängder radon beroende på vilken typ av blåbetong det är.
Tumregeln (enligt fackmannen som radonsanerade mitt hus) är att ju mörkare blå desto mer radon. Är det riktigt jävligt så är betongen nästan mörklila. Själv har jag en mellanvägg som är mycket svagt ljusblå. Det är tydligen ingenting att oroa sig över, det genereras betydligt mer radongas under kåken (vilket numera är åtgärdat).
///j
Tumregeln (enligt fackmannen som radonsanerade mitt hus) är att ju mörkare blå desto mer radon. Är det riktigt jävligt så är betongen nästan mörklila. Själv har jag en mellanvägg som är mycket svagt ljusblå. Det är tydligen ingenting att oroa sig över, det genereras betydligt mer radongas under kåken (vilket numera är åtgärdat).
///j
Klicka här för att svara