1 333 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Fuktspärr vara eller inte vara
Nu tänker jag ta upp en fråga som kommer titt sm tätt och alla är lika oeniga.
Men vill ha lite sista input bara.
Min verkstad. Där kommer inte vara varmt året om. Under de kallaste vinderdagarna kommer där nog bara vara runt 0an-. Dvs värms upp när jag är där.
Så frågan är. Ska jag ha plast precis innan gipset i taket och väggarna eller kanske bara papp? Eller skippa helt
Väggarna är: träfasad. 28*70, papper. 45*95 45*45 och sedan är frågan vad ja ska ha innan gipset. (Jag drar kablar utanpå och därför har jag inget imellan)
Taket är.
Takstolar där det ligger 200+ isolering. sedan under 28*70. och sedan där. Papper eller plast?
Som sagt inge långa utlägg om hur det funkar utan mer. Hur hade du gjort med tanke på att där inte kommer vara varmt året om... ?
Tackar för svar

Men vill ha lite sista input bara.
Min verkstad. Där kommer inte vara varmt året om. Under de kallaste vinderdagarna kommer där nog bara vara runt 0an-. Dvs värms upp när jag är där.
Så frågan är. Ska jag ha plast precis innan gipset i taket och väggarna eller kanske bara papp? Eller skippa helt
Väggarna är: träfasad. 28*70, papper. 45*95 45*45 och sedan är frågan vad ja ska ha innan gipset. (Jag drar kablar utanpå och därför har jag inget imellan)
Taket är.
Takstolar där det ligger 200+ isolering. sedan under 28*70. och sedan där. Papper eller plast?
Som sagt inge långa utlägg om hur det funkar utan mer. Hur hade du gjort med tanke på att där inte kommer vara varmt året om... ?
Tackar för svar
Jag föreställer mig att det spelar mindre roll i en verkstad än i bostadsutrymme eftersom man inte producerar så mycket fukt. Hur ofta kommer du att laga mat, hänga tvätt eller duscha i verkstaden? Kommer flera personer att sova där stadigvarande? Somliga hävdar att man inte bör ha plast i väggarna om det inte är uppvärmt för jämnan. De lärde får förklara varför, men jag tror inte det är så kritiskt hur du gör.
Erik
Erik
Fast istället kör man in dyngsura bilar och med snö på 
Jag kommer nog köra utan plast och lägga papp ovanpå isoleringen för att det itne ska fläkta rakt in.
Får återkomma med rapport om 10 år
Jag kommer nog köra utan plast och lägga papp ovanpå isoleringen för att det itne ska fläkta rakt in.
Får återkomma med rapport om 10 år
Produkter som diskuteras: "fläkta"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag körde plast bakom gipset i garaget då det är uppvärmt året om, dock bara ca 5-10 grader.
Spelar antagligen ingen roll som du skriver. Jag hade en överdriven rädsla för fukt och installerade en liten fläkt som går på en halvtimme ett par gånger varje dygn och byter ut luften. Rätt eller fel?
Spelar antagligen ingen roll som du skriver. Jag hade en överdriven rädsla för fukt och installerade en liten fläkt som går på en halvtimme ett par gånger varje dygn och byter ut luften. Rätt eller fel?
Jag kommer köra luftavfuktare så fort som jag värmer minsta lilla då jag kommer ha en del plåtrena saker. Så jag skippar nog plasten helt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden