Jag ska borra 6st hål i en betongvägg för att fästa ett väggfäste till en 40" LCD TV med en relativt lång arm (stort moment).

Max hävarm ca 60cm
Vikt tv ca 15kg

Jag vill av praktiska skäl borra hålen så nära kanten som möjligt (se bild).

Hur nära vågar jag borra på ett ungefär?

Mycket tacksam för svar.

img4b7ff3ea02f20.jpg

arm-404.jpg

Många som läst ingen som vågat :) råda. Det beror på vad "betongvägg" betyder också, betonghålsten? gjuten vägg? lättbetong? tegel med puts? osv.

Utan några teoretiska kunskaper i hållfasthet för betong skulle jag välja att borra minst 300 mm från hörnet. Jag garanterar inte att det håller men där skulle jag borra utgående från min praktiska erfarenhet.

Tack för svar :)

Jag vet inget om väggen egentligen förrutom att den känns mycket solid och tjock. Sen kan det sägas att det handlar om "ytterväggen" till ett höghus byggt på 60-talet om det kan bidra med något.

Jag hade hoppats på kanske 50mm från kanten :P

Jag efterfrågar nödvändigtvis inga beräkningar utan bara lite sunt förnuft.

Hade jag gjort det med ett 8mm borr så hade jag satsat på 100mm från kanten.

50 mm känns nära, 100 som ovan sa är nog ett säkert kort.

Hej!

Pröva 50, köp betongskruv på beijer så behöver du varken förborra eller plugg!

Sen är det nog bara att sätta upp fästet och "jucka" o "slita" lite i det så ser du ju om det sitter!

Själv satte jag upp en 60kg boxninggssäck i garaget med 4 betongskruvar från beijer! Funkar prima!

Pröva dig fram :D

MVH!

Nu börjar det bli lite fart i tråden, bra!

Jag har aldrig haft med betong att göra tidigare, så jag får nog läsa på lite om själva fästelementet. Verkar ju finnas några olika alternativ, minst tre stycken som jag förstår det.

x Plugg + skruv (vanligaste metoden?)
x Expanderskruv (likt den Mikael_L länkade till)
x Betongskruv (som Byggingenjören rekommenderar)

Efter en kort research tycker jag betongskruv ser intressantast ut eftersom det inte blir så stor sprängkraft, vilket minskar erforderligt kantavstånd.
http://www.wgprodukter.se/Betongskruv(1).asp

Mikael_L
Expanderbult ger ju riktigt hög sprängkraft, så uppfyller man dess fordringar för kantavstånd borde det fungera för alla skruv (och plugg)-typer.

Är det vanlig betong du har i väggen då?

du kan ju även borra nya hål i fästet närmare mitten av fästet
då kommer dina hål lite mera ifrån kanten, det är vanligt att det finns armering ca 50 mm in

Mikael_L skrev:
Är det vanlig betong du har i väggen då?
Det vet jag tyvärr inte, finns det något enkelt sett att kolla detta?
Men har det någon betydelse egentligen, fungerar det inte att använda ovanstående metoder till samtliga betongtyper?

ingemar_o skrev:
du kan ju även borra nya hål i fästet närmare mitten av fästet
då kommer dina hål lite mera ifrån kanten, det är vanligt att det finns armering ca 50 mm in
Ja nya hål är ju ett sett att komma närmare kanten... Intressant info om armeringen.

Armeringen sitter troligen betydligt närmare ytan än 50mm. Vilket är bra, eftersom du då troligen kommer innanför järnen med borren.

Men 50mm från kanten är det närmsta du bör borra. Även där kan det dock spränga ut ifall du träffar en större sten i väggen.

Vi har bott i bostadsrätt i betonghus från 60-talet, det var rejäla väggar med en hel del sten och grova armeringsjärn. Dom väggarna var anledningen till att köpa en borrhammare eftersom slagborrar bara brann upp utan att göra hål.
Vi har bott i 2 stenhus (betonghålsten alt lättbetong) också vilket är erfarenheten jag byggde mina 300 mm på.

Jag har borrat närmare än 50 utan att hörn spruckit men också 150 mm och trots det spräckt betongen. Du kan inte veta hur väggen ser ut med tidigare sprickor, sten, armering etc som antingen spräcker hörnet eller håller ihop det.
En tv vill man ju ska sitta kvar så jag skulle inte chansa.

Jag kanske är överdrivet överdimensionerande, men en plåt bakom, där fästet är monterat med försänkta skruv från baksidan av plåten? Man behöver nog upp i 4mm tjocklek på plåten för att få plats med försänkta M6, men det lär ju hålla... Sen kan man ju måla den i fästets eller väggens färg.
Då kan du komma ända ut i hörnet.
arm-404.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.