Hej! Ny på forumet, skrev på papper till vårt första hus idag :D
Eftersom jag inte kan leva utan garage blev jag glad när vi hittade ett radhus med ovanligt bra garagepotetial. Får ihop totalt 45 kvadrat om jag river en vägg mot ett fd förråd, så jag får in två bilar på rad och öppnar upp en öppning mot ett fd tv-rum där jag kan ha arbetsbänk etc. Vad tror ni om bilden nedan:
garage.jpg
Jag har tillgång till U200 stålbalkar som jag skulle kunna växla av med vid behov, men det vore ju smidigast att bara riva om det går, finns ju inget ovanför förrådsväggen som skulle fortsätta och stötta övervåningen ovan vardagsrumet. Eller kan den stödja golvet i vardagsrummet tro?, om jag inte missminner mig ifrån visningen var det lättbetong i väggen...

Mvh Rickard

Skall försöka svara på dina frågor fast jag skulle vilja veta mer om huset. Men, om garageöppningen är på en gavelvägg och om du har träbjälklag bör dina golvåsar vara skarvade omlott på den vägg där du vill ta upp en dörröppning. Om det förhåller sig på det sättet kan du utan vidare plocka ner mellanväggarna du markerat med rött. Det skall heller inte möta något hinder att ta upp en dörröppning i så fall, till TV-rummet. Skulle du vilja ha en bredare öppning är det lämpligt att göra en avväxling. Förresten, grattis till huset! Nu kommer du inte att ha några fritidsproblem!

Tackar! Ja nu har jag en ny hobby! Men sånt är bara roligt! Har en hel del att göra i övrigt framöver också (nya innertak, kök och badrum) Huset är som sagt ett radhus, våran del är ungefär mitt på, tegel, byggt 1962, på bägge sidorna om vårat är det alltså lika för någon annan. Så garageporten är ju egentligen på en väldigt lång långsida på bottenplan, så det är egentligen bara ena väggen i förrådet som är under jord, på sidorna är det grannar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.