Hallå,
Vill först klargöra att jag inte har något hus, bara en liten bostadsrätt på 50 kvadrat. Jag kan inte mycket om att hålla på med väggar och grejs men händigheten är duglig. Dock är min tid ganska begränsad (arbetsnarkoman), så vill inte göra för krångliga ingrepp.

Nu håller jag på att göra i ordning i köket, och bakom kylen är värdens hål. Förra ägaren har löst problemet genom att ställa kylen på en träställning, så att kylskåpet täcker hålet lite halvt, INTE vackert. Det är också någon form av ventilationsslang som är monterad i en ränna "fräst" ända in i teglet. Denna syns och det är inte fint direkt. Tänkte man kunde byta den mot en ventil i väggen bara? Misstänker att den gått till en tidigare ugn. Ska kolla upp detta med föreningen innan jag gör några ingrepp. Går det att fylla igen rännan med något enkelt? Typ spackel...

Eftersom det ändå är bakom kylen tänkte jag mig att en lite simplare lösning, typ en skiva på väggen som man målar eller tapetserar över skulle funka. Blanda puts och grejs känns som överkurs för mig. Visst det blir en skarv men borde inte synas så tydligt. Men då dyker ett problem upp direkt, hur fäster man en skiva i puts eller vad det nu är på enklast sätt? "Putsen" är väldigt porös och går att spika i utan problem, men det sitter inte så bra sen.
Alternativa förslag är välkomna. :)

Bild på eländet:
http://www.byggahus.se/bilder/showphoto.php?photo=1578&cat=561
Om ni trycker vinklarna ser skumma ut så beror det på att jag bor på vinden. ;)

C
Att blanda puts går ut på att göra följande:

Läs innantill på förpackningen.
Häll upp rätt mängd putsbruk.
Häll på rätt mängd vatten.
Rör om.
Tillsätt eventuellt lite putsbruk eller vatten om det vart helt åt helvete konsistens.

Puts av lämplig sort (nån annan får rekommendera) funkar till att både fylla i gropen och täta "rännan" dom har hackat upp för det där mystiska röret.

Ta reda på via föreningen\grannar var röret kommer ifrån innan du sätter för det.
Känner du med handen eller håller en bit toapapper framför så kanske du märker om det blåser eller suger in luft?

Att putsa till det är inte svårt, men du kanske får ta det i omgångar med torktid emellan om det är djupt hål in i väggen. Är bra om du borstar bort det som sitter löst först och sedan sprayar vatten med blomsprutan innan du putsar med någon slags puts.

Ni andra som vet - är inte gipsputs mer lätthanterligt än annat om man inte putsat innan ?

Jag är ju inte murare direkt, men jag tyckte att gipsputs var mycket enklare att använda än andra men det sjunker ihop lite mera så man får ta det i omgångar

Hej!

Gipsbruk är väl det vanligaste man använder i såna situationer!

Finns i välsorterade måleributiker! De brukar ha någon liten "how to" broschyr man kan få med om man är tillräckligt snäll/frågar efter det!

MVH!

En skiva, förslagsvis gips, kan Du limma med PL 400 på de punkter som ligger an mot vägg.
Till rännan kan Du använda ett spackel som fyller djupa hål och stelnar fort, heter "One strike filler" tillverkas av Ever Build. Dyrt som fan men fyller ut mycket bättre än nåt annat jag använt utaom putsbruk möjligen men Du vill ju inte blanda bruk.

Tackar för de bra svaren, men OM jag nu ska använda puts så undrar jag över det här:
Har hört att man ska ha samma bruk som den under om det ska bli bra, stämmer det? Eller funkar det med gipsbruket oavsett?
Hur gör man för att blanda bruket, behövs det inte någon form av omrörare? Tror att min Black & Decker borrmaskin som använts flitigt i nästan 10 år skulle protestera.

Annars är ju Jan-Ås förslag lockande... :)

Gipsbruket fäster bra på annat bruk och du kan blanda det manuellt om din maskin inte fungerar.

Det ser ut som flexslangen kommer från murstocken vilket man kanske inte vill bara sätta igen, och det verkar vara någon el koppling där också vad är det?

Okej, blir nog gipsbruk ändå då! Kommer ju gå och störa mig på skarven annars...

Jag räknar med att få sätta en ventil istället för slangen, men det är väl inga svårigheter? Det ska komma en från föreningen som ska kolla in och förklara hur jag ska göra.
Sladden är bara en helt vanlig förlängningssladd som någon har dragit genom ett borrat hål. Det är ett förråd på andra sidan som sitter ihop och hör till lägenheten. Nu är den inte inkopplad till något alls i någon ända, så tar bara bort den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.