Byggmaterial & Byggteknik
Forbo: Kika på K-rauta, de har kampanjpris på "moderna" väggpaneler just nu. www.krauta.se
anaitis: Kolla upp hur och var plattan är isolerad. Just vid den tiden förekom det fortfarande att man isolerade plattan på fel sida, på ovansidan. Risk för fuktproblem. Låt göra en mkt ingående besiktning!
jeppeknaster: Fast vattenbegjutningen är ju låg mot väggen vid dörren också... :) Och många bastus har ju kakel och rimligtvis även "tätgucka" bakom. Får inte upp GVKs pdf så jag kan inte kolla där vad som står men under "frågor och svar" på deras sida finns den här texten "Måste man ha tätskikt i hela våtrummet? Svar: Generellt kan man säga att hela våtrummet är en riskzon, vilket gör
jorme: Hur kommer det sig att gipsen bara skruvas i osb´n och inte i reglarna ? Hur är det reglat? Passar en osb skiva på reglarna passar ju en gipsskiva med , och givetvis med förskjutna skarvar. Större delen av utbyggnaden ska bli ett badrum och där har jag inte någon diffspärr i väggen. Har 120:s osb skivor och 90:s gipsskivor pga att de är mer lätthanterliga reglat cc60 (ska ha plastmatta
miry: jag tror att i många fall så har folk byggt efter vad de tycker ser ut som det brukar utan att räkna på det men på sporthallar så är det nog att nån gjort fel vid bygget då ni vet hur det blir ibland att byggarna tycker att det är överdimentionerat och att fast det står att de ska bulta fast en balk med 4 bultar som ska dras med ett vist moment så kan de tycka att de räcker med två
v-g: Dåså låt ski.. ähum tretexen sitta kvar det gjorde jag ;) Däremot om du har kamin så är det perfekt att dränka in tretex i diesel och använda som tänne finns inget som klår denna kombo :D
mattias dalgaard: Jag vill bygga ett förråd under mark, under min befintliga entré/altan. Entréytan har 3 befintliga väggar (murade) som fortsätter under mark till källarvåningen. (3 väggar som ett U) Det som saknas för att få ett förråd är alltså utgrävning, den fjärde väggen, golv och tak. Hur ser en bra konstruktionen ut för taket, som även skall vara golv för uteplatsen (trädäck)?
begripen: Hej ! Jag har planer på fasadrenovering av en 53 kvm stor frostsprängd tegelfasad där ca 30-40 stenar är mer eller mindre spräckta eller trasiga och att fogen släppt på större delar av fasaden. Övriga tre fasader är fina, så det är endast denna jag tänker göra något åt. Vill åt ett ljust/vitt uttryck men det måste inte vara puts. Som jag förstår det hela är jobbet att fräsa
mycke_nu: Skivorna är 120 cm breda, reglarna ligger på 60 cm c-c. Gipsskivorna förskjuts 60 cm relativt träfiberskivorna.
Linkan222: Ser ut som något de flesta tillverkare har som standard. Elitfönster, SP, traryd. Kolla närmaste brädgård.
itsanx: Nu sitter whiteboarden på plats med rejäla Fischerpluggar. Fantastiskt - Tack för hjälpen lajsiiwan, MathiasS och Jan-Å!
forgus31: Jag åker nog och köper en tub. Det känns darrigt att sätta borren i betongen och röret jag borrade hål i låg 20 mm in. Har en VVS-ritning nu men vissa ställen sätter jag profilen med lim, det verkar lugnast. Är det PL400 som gäller? Finns det hälsoregler? Vill inte ha nåt som gasar när det åldras eller blir vått.
MaZtoR: Problemet med vår lokala byggmax är att det blir fukt i hallen där de har gipsen. Så ibland är skivorna fuktiga och blir då ett helvete att arbeta med.
Swappe: Jag stagade upp mina stålreglar på mitten med ett vinkeljärn i vägg och sedan fäst på lämpligt djupled i regeln. (kostar typ 4kr /st) Satte också 12mm plywood med förskjuten gips utanpå. rock solid efter det.
Maveric77: Hej på er! Jag och sambon har ganska nyligen köpt ett hus som vi ska renovera och fixa till! Förutom tusen andra saker så ska vi (förhoppningsvis) öppna upp en gammal yttervägg mot verandan för att få en öppnare planlösning och mer ljusinsläpp! Själva huset (förutom verandan, mer om den senare) är uppbyggt med tegelväggar med luftspalt mellan. Det är ett 1½ plans hus med
Gränsbygdsbo: Hej, jag är ny här och hoppas få svar av de som kan mer än jag. Jag står inför källarprojektet i mitt 100 år gamla souterränghus. Glada i hågen har tidigare ägare målat plastfärg på väggarna (för ett bra tag sen) och den har jag föresatt mig att ta ner. Provade mig fram med ånga och skrapa och insåg att det är putsen som ska ner, helt enkelt. Eller hur man ser det... Nåja.
Marlen Eskilsson: Här har du en variant: http://www.larssonhus.se/timmerfasad/index.html
Tossegubbe: jo har man dubbelskiva på väggen så bygger bara dosan in ca 20m i väggen men skulle iaf rekomendera en 45mm på CC 600 så du kan lägga i en extra 45mm isolering där. ska du inte isolera mer så funkar 28x70 utmärkt för att spara plats eller 22x70 med om det är reglat 600CC stående. Jag har ibland använt råspont som är det billigaste alternativet. [citat]
Richtmann: Att sätta kortlingar mellan reglarna styvar upp en massa. Vill du att väggen ska bli styv, så kan du limma skivan(spån) t.ex och skruva, sen skruva gips på spånskivan, de kommer göra skillnad.
Richtmann: VIndpapp går utmärkt att sätta mot taket, på gammla hus användes pappen och de har funkat bra, så de ska inte va några problem alls. Annars går de använda bara täckpapp om man vill, för funktionen som jag förstår de är bara för att hålla spånet kvar så de inte faller ner.
Richtmann: Bäste är att ta närmaste under man hittar, sen är hålet inte tillräckligt stort, så är en rasp lämpligast att göra hålet större med.Men de löste ju sig för dig ändå :)
Yrrol: Huset är byggt så...och det är manligare det än mesigt gips.. ;) Nä men jag har inte lust att riva samtliga väggar när jag bara behöver stänga igen en lucka... Sen har jag läst att det en fördel att blanda material när det kommer till ljudisolering. Många innerväggar ska få gips på ena sidan och masonit på andra. - Så lugn, det kommer inhandlas mycket mer gips än masonit. ;)
mycke_nu: Kvalitétssnacket är en massa snömos.. Köpte takstolar i klassat och stämplat virke från en kvalitétscertiferad takstolsfabrik här på Gotland (ni kan ju googla själva och gissa vilken). När jag påpekade att flera av dom uppsatta takstolarna hade långa genomgående sprickor i virket tittade dom bara fånigt på mej. "Lösningen" dom kom med var en bunt spikbleck och några paket
r.borgmaster: Hej, Jag håller på att renovera ett 2-plans radhus från 1971. Huset inrymmer ett dubbelgarage. Den ena platsen är mindre än den andra, eftersom ca 2x2m i ena hörnet är "stulet" till WC & Kapprum åtkomligt från hallen. Jag tänker riva WC:n och bygga en ny i ytan som används till kapprum idag. På så vis återföra lite yta till garaget. Den vägg som då måste rivas för att ge yta
ByggareNick: Tja. Jag är ute efter samma sak som du, har tyvärr inte heller hittat något bra. Springer du på någon bra bok så skulle jag bli glad om du meddelade mig. Ha de bra. Niklas
JanneL: Stående spontade plank i den här dimensionen kan mycket väl vara bärande. Ett av mina hus har den konstruktionen. Har du ingen vägg under denna vägg i källaren är den med största sannolikhet inte bärande. Men, konsultera en fackman för säkerhets skull.