Källaren i vårt gamla hus ska äntligen få några dörrar i dörrhålen!
Jag som tidigare använt karmskruv när jag satt dörrar och fönster där det är reglat med trä undrar nu om man gör likadant fast med skruvplugg i den gjutna väggen?

Ja, likadant. Fixera karmen och borra sedan hålet för pluggen med karmen på plats, i med plugg och karmskruv.

Karmskruvsborren den är väl allergisk betong? Man får trixa lite för att få plugghålet på rätt ställe?

Ja det är ju väldigt viktigt att du får hålet för pluggen centrerat och du måste ju förstås använda borr för betong, inte träborren du använder till karmen....

Nä, jag menar det, karmskruvsborren, eller det heter ju eg borret, är ju kombinerad av dels centreringsborr där karmskruv ska fästa i regeln och en 14 mm för hålet i karmen.

Ok, jag förstår - har aldrig använt en sådan så jag tänkte inte i dom banorna. Vanlig träborr duger åt mig....:)

Svaret är väl dock detsamma.

jag skulle skruvat fast träreglar runt om i hålet först. och sen fäst fönstret i träkarmen.

det är åtminstone standard vid nybyggnation.

Jag brukar använda karmhylsor. Skruva i hylsorna i karmen, fixera karmen och använd en smal penna att markera hålen. Ta bort karmen, borra alla hålen på en gång, sätt i pluggarna, återmontera karmen och skruva fast.

simon_isacsson skrev:
jag skulle skruvat fast träreglar runt om i hålet först. och sen fäst fönstret i träkarmen.

det är åtminstone standard vid nybyggnation.
Det går ju bra om man kan bestämma storleken på dörrhålet (som vid nybyggnation). Annars blir ju dörren väldigt smal att gå igenom jämfört med vad den annars kunde varit.

Fogskum??

sitter som faan.

mät in karm med dörren i - plus att du måste ha distanser mellan dörrblad och karm - annars trycker skummet ihop karmen så att dörren inte kan öppnas.

/per

Snickar-Urban skrev:
Jag brukar använda karmhylsor. Skruva i hylsorna i karmen, fixera karmen och använd en smal penna att markera hålen. Ta bort karmen, borra alla hålen på en gång, sätt i pluggarna, återmontera karmen och skruva fast.
Eller låt karmen vara kvar borra med 6mm betongborr genom hylsan och i med en betong/tegelskruv.

verktygsgurun skrev:
Eller låt karmen vara kvar borra med 6mm betongborr genom hylsan och i med en betong/tegelskruv.
Lysande - hade jag inte tänkt på!

1 strunta i att borra ut hålen i karmen!
2 sätt ihop karmen
3 ställ karmen på plats, exakt där du vill ha den. Fixera med kilar
4 Mät in att karmen sitter rakt med ett riktigt bra (=dyrt) vattenpass, gärna en rätstege
5 kontrollera att diagonalerna i karmen är lika
6 Montera i en liten, lång borr i borrhammaren
7 Med karmen som "jigg" borra hål i betongen
8 Borra upp hålen i betongen med ett större betongborr
9 Montera karmen med någon typ av karmfixering, det finns lite att välja på hos byggvaruhusen. Välj det som du tycker passar din situation bäst

• Gilla
HH
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.