J
jerk: Var på Nordbyggmässan och hittade detta. Vädigt fina paneler som går att få i olika faner om man så vill. Vet inget om priset men det är nog inte gratis. http://www.gustafs.com/panel/akustik__166
13 svar · 32,8k läst
bigsnucke
bigsnucke: En del limmar på en list på en helt platt bit för att få till "kanten". Jag tycker, helt personligt, att det blir snyggare/bättre med en fräsning/hyvling ur en massiv bit(ev limfogad). Men då blir det ju lite svårare att göra det själv, om man nu inte har en verkstad hemma. Sedan finns ju färdiga trösklar att köpa, kanske går det att modifiera en sådan om det behövs?
1 svar · 2,1k läst
F
Falcula: Hej, Vi har ett hus från tidigt 1900 med timmerstomme som vi håller på att totalrenovera. Vi kommer att isloera snetak och vissa väggar med linull för att slippa plast i vårat hus, men frågan är om det är OK att köra mineralull som isolering mellan innegolv, vi har två våningsplan eller bör man köra linull där med? har nämligen ett gäng rullar mineralull liggandes. Vad tror ni?
0 svar · 1,2k läst
gadu^
gadu^: Môgel så klart! ;)
11 svar · 1,9k läst
·
T
Togo: Det finns en robust gummilist från Tesa avsedd just till garagedörrar
1 svar · 2,4k läst
B
Beppo: Det priset är capris för allt material och allt arbete från vindpappen och ut.
3 svar · 1,4k läst
J
Johanl80: man får vad man betalar för..., har själv tittat på detta. Och det blev ganska enkelt val för mig eftersom skånska inte tillverkar fler än 2 delade rutor, dörrar i mina mått.
2 svar · 1,5k läst
F
fiddex: Mellan golvbjälkarna eller? Fast en enklare lösning kanske är att såga bort syllen och lägga dit en 22mm planka som kommer i samma höjd som spånskivorna i dörr öppningen!? Kanske en extra kortling i bjälklaget bara... Någon som vet standard djupet på en tröskel?
2 svar · 4,1k läst
M
mrbambocha: Sjyst, ska provas. Tack
3 svar · 1,8k läst
N
Niclas Jonsson: Håller med Magnusss. Här saknas en täckskiva. Plus att den inte alls måste sticka ut så mycket för att gå jämt med luckan, inte enligt dessa bilder i alla fall. 1) Ta bort i bakkant så att skivan livar med luckorna. 2) Montera bort högskåpet 3) Montera en täckskiva, lika hög som högskåpet, som livar med luckorna. Bäkskivan och täckskivan skall liva perfekt.
12 svar · 2,4k läst
S
cheetah1: en 8x20 passar i ett hål som är 80x200 cm om du har tagit ut karm och allt och ska sätta in en ny.
5 svar · 5,2k läst
·
B
barajag: halloj igen. Finns väl lite olika sätt att fixa en sån grej, spontant så här skulle jag nog sätta en liten fyrkantig snickarglädjekub, samma som man kan sätta i hörn om man inte orkar gira. / Bara jag
3 svar · 6,0k läst
·
Y
Yrrol: Minns inte vad ingenjören sa om det, tror jag blev tvungen att ta mycket större mått då. i-balken hade minst mått i förhållande till sin styrka.. kan haft fel men han rådde till i-balk iaf och jag törs ju inte börja ändra i hans uträkningar, hehe
2 svar · 2,1k läst
G
Gladh: Hej. Jag har ett 1½-plans 70-tals hus med betongpannor och råspont samt 45 graders lutning. Takstolarna sitter med cc 1200 och bjälklaget cc 600. Bjälklagets reglarna är 210 höga. Nu är det så att i rummet så sitter där är en fönsterram om 3 fönster, men tidigare så har det suttit 2 fönster och 1 dörr. Vilket gör att man har tagit bort den ståenderegel som fanns mellan fönstert
0 svar · 1,3k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Mycket snyggare med limträ och lika hållbart rätt monterat. Du slipper sprickor och det är lätt att måla. Det är prima granvirke i dem i och med att de normalt används till bärande konstruktioner. Långt bättre virke än den fasadpanel som normalt används på hus. Tänk bara på att ändträet inte skall stå blött. En distans mot underlaget är bra alt. tjärpapp. På toppändan bör
1 svar · 6,9k läst
S
Simpsson: Det funkade perfekt! Skar av det överblivna och har sen spacklat ytan och skall bara måla dörren också.
4 svar · 1,9k läst
J
J.A: Vi ska ha ett glasräcke, 12mm lamellglas, i en öppning som är 230cm bred. Helst vill jag bara att glaset ska vara fästat på varje sida, och alltså inte behöva ha något stöd eller stolpe på mitten. Nu säger den ena glasmästaren att den spännvidden inte är något problem, medan den andra 'experten' tycker att man bör ha ett stöd på mitten under denna glasskiva. Vem ska man välja
0 svar · 772 läst
L
Löven4ever: Gör som vanligt med ångspärr osv med dom väggar som inte ansluter garaget . Ta bort ångsärr m.m. i den vägg som ansluter till tillbyggnaden den blir ju som en helt vanlig innervägg .
2 svar · 2,3k läst
A
aggen: Ok, tack :) Föröskte räkna ut vi denna länk Och det stämmer det du säger :) Fick detta via www.npn.se Bredd 3265 mm med 30 graders lutning och mm takfotshöjd ger: Stighöjden är: 1 885,0 mm Bredd 3265 mm med 35 graders lutning och mm takfotshöjd ger: Stighöjden är: 2 286,2 mm
2 svar · 12,8k läst
Crickster
Crickster: Tack. Ja, det är en murstok och ja det finns källare. Det är en matchande vägg under.
7 svar · 3,5k läst
·
K
Krawk: Det är troligen en köldbrygga där i hörnet som smuts fastnar på (termodiffusion - partiklar dras till kalla ytor, dvs reglarna och framförallt spikarna). Är svårt att göra något åt utan att ändra i konstruktionen, dvs bryta köldbryggan. Det hela är dock inte en indikation på fukt i konstruktionen.
4 svar · 5,8k läst
·
M
Minimalisten: Nu har den spruckit upp jättefint! Den som väntar på något gott... :)
4 svar · 2,1k läst
T
torparkillen: Tack för alla svaren. Det är väl det att man vkill att det ska hålla ett tag. Det som ska byggas är inte "bara" ett brunnslock utan kan beskrivas mer som en liten trätrall, som en minialtan med själva trälocket i mitten, pumpen precis bredvid brunnslocket som stickere rupp ur träytrallen. Det är hiskeligt ruttet nu och mede båda barn och djur på gården vill man ju undvika att det
7 svar · 4,9k läst
B
barajag: Om du bara ska ha en vägg för att dölja väggen bakom utan krav på något annat, så gå med passet efter den befintliga väggen, den punkt som är "längst in" i huset är din riktlinje, fäst en golvsyll ungefär tio/ tjugo millimeter längre in i huset och loda upp med en stående regel, därefter fäst toppsyllen i taket. Då har du två skenor du kan regla i hur du vill. Obs glöm inte
1 svar · 1,5k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Du ska följa tillverkarens anvisning: http://www.premodul.se/filer/iav_Premodul_se.pdf På sidan 5 står det hur du ska göra. Jag pratade med den lokala fejarmästaren om detta med regler härom dagen. Beskedet var att om man till punkt och pricka följer anvisningen (för premodul i detta fall) så blir det rätt. Vid en besiktning tittar man på att man följt anvisningen (som
5 svar · 1,4k läst
M
magnu: Icke stelnat fogskum kan man tvätta bort med aceton. Det går att tvätta ur röret och även överdelen av flaskan där pipen ska anslutas. Jag har för mig att det var aceton, det står i vilket fall som helst på burken, vilket lösningsmedel som tar bort icke härdat fogskum
6 svar · 19,1k läst
morsan
morsan: Jag flyttar tråden till Byggmaterial&Byggteknik. Om du söket på tegelvägg här i forumet får du upp flera tidigare trådar
1 svar · 5,5k läst
L
lajsiiwan: Skär bort trägolvet under tegelväggen.
3 svar · 1,4k läst
L
linkan77: Jag håller på att frächa upp trappa och skulle gärna vilja göra något åt stumpen(se bild). När man står i hallen ser det nästan ut som att det är ett hål i golvet:( Väggen å trapp räcket var tidigare brun men vi har målat det vit som ni ser på bilden. Jag hade lite svart färg över så jag testade att måla ledstången, å räckstången i svart. Tjejen tycker det ser
0 svar · 1,1k läst
·
saturnus
saturnus: Tack för input, jag hade inte räknat med någon avancerad metod för detta lilla jobb, det rör sig om 4 hörn. Det var därför som jag skämtsamt undrade om det fanns skugglister i gummi, men kanske något halvfabrikat går att hitta. Många lister finns i plast, men skugglister har jag inte sett. Att böja en vanlig skugglist, har jag ingen kunskap om, det är en ganska liten radie, dessutom
6 svar · 7,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.