Ja det var ett tag sen, vi talade om runda hörn, var det någon som försökte sig på detta, mer än jag? Nu kvarstår då skugg och golvlister, kan därför vara lämpligt att låta andra funderam hur göra? Finns det skugglist i gummi?

IMG_1120.jpg

Totte_S
Min första spontana tanke är att göra det lätt för sig och ta en fyrkantig kloss som du rundar efter hörnet, så att hörnet mot taket blir fyrkantigt och därmed enklare att lista. Fast det känns inte som en tillfredsställande lösning, ser säkert skumt ut. Du verkar ju ha ganska liten radie så att basa en furulist runt hörnet verkar avancerat. Men det kanske går.
Prova att spåra tätt som attan på insidan av listen med en tunnbaldig såg så du får bort lite material på insidan v böjen.
Amatörförslag från mig, kommer säkert nån hejare på inredningssnickeri med ett vettigt svar...

hej Totte_S, och tack för inlägget, Jo det var också ett sätt. Jo jag vill helst ha en skugglist även runt hörnet, radien är 160mm.

• Gilla
stekka
  • Laddar…
Det går men tar en stund. Sådant är nästan standard på båtinredningar men kostar därefter.

I korthet gör man just hörnet för sig med rätt många tillpassningar, fräsning ja om det går och man har liknande profiler. Här leker man faktiskt med sin egen påhittighet, allt underlättar enormt.

Tror en del börjar förstå att mallar är ett absolut måste här och att man gärna gör jiggar för allt *S*

Menade inte att vara elak utan att jag inte kan ge mycket mer tips utan att veta mer om verktygsuppsättning, kunskap etc.

/Kent

Redigerat:
Men mer rent praktiskt, bra kap/ger och dela upp listen och lite latex.
Vill du ha utan latex så var noggrannare.
I det förra svaret utgick jag från en hörna i ett stycke.

/Kent

Tack för input, jag hade inte räknat med någon avancerad metod för detta lilla jobb, det rör sig om 4 hörn. Det var därför som jag skämtsamt undrade om det fanns skugglister i gummi, men kanske något halvfabrikat går att hitta. Många lister finns i plast, men skugglister har jag inte sett. Att böja en vanlig skugglist, har jag ingen kunskap om, det är en ganska liten radie, dessutom håller taket 10 grader,. Det lutar nog till att limma samman tunna lister, eller varför inte en remsa i gips.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.