Byggmaterial & Byggteknik
Yrrol: Har öppnat båda väggarna vid trappan. Funderar lite på om inte kortlingar hade varit bra att satt mellan reglarna, för att bromsa vibrationerna som uppstår när folk yr i trappan. Eller skulle det bara ge motsatt effekt måntro? de ljusa= så som idag.... mörka+gröna - lite symboliskt hur jag funderade; [bild]
enflex: Tack för alla svar! :) Ibland glider fingrarna lite väl fort över tangentbordet. Tack för påpekandet om isoleringen, självfallet menade jag stenull och inte stålull. Isolera med svinto - ingen bra lösning? ;) // Martin N.
Chinaski: Hepp, har nog hittat lösningen själv: http://katalog.essve.se/webspeed/katalog/kat_produkt.p?bid=V70&kat_bid=V70&dokid=wc396674 Metallexpanders för trippel gips som klarar 36-45 mm gick att beställa via min lokala bygghandel.
estwing: banka dit plyfa+gips.... mvh estwing
Richtmann: Gör den av plåt? sätt bara upp en regel på taket och en i väggen,så du lätt kan skruv fast i dom,mdf/trä går ju också bra,kanske lite snyggare också.
ike: Ska bygga en ny farstukvist med brutet tak. Huset är så lågt att jag måste fästa takstolarna på befintligt tak. Någon som har ideér eller ritning.
Immobil: Man stryker kanterna ett par gånger med oljefärg.
Mikael_L: En ev torktumlare ska du fästa i reglar och kortlingar. Bara i skivmaterialet blir nog inge bra.
fredand44: Tackar tackar! Spiro, det var så det hette! Mvh Fredrik
carlbanan: http://www.setragroup.se/upload/Bilder/Sagade_travaror/Produkter/Thumbnails/Hornkloss-th.jpg Ungefär nåt sånt va?
JKHANSSON: kom på nu =) att om man bygger pelarna först så kan man ju fästa formen på något vis på dessa.
MrKarlsson: Hej. Ska mura om skorstenen ovan nock nu på vårkanten. Tycker det hade varit kul med lite "stil" på den. Hittar inte några bra bilder, är det någon som vet var man kan leta? Har försökt leta på "skorstenskrona" men hittar inte mycket. Kan kanske bli lite inspiration för andra också? mvh Johan
msvensson: Någon som byggt en ställning runt en skorstenen som mynnar precis i tacknocken? Har gamla takpannor som är ganska sköra. Ska renovera skorstenen och bygga en ställning runt. Har någon bilder kikar jag gärna på dessa för idér.
swessman: tack för tipsen! jag får plocka upp något lämpligt bruk och testa
barajag: [citat] Som ovanstående sa, franska drar inte. Men har du betong bakom så är det utsadlat minst 45mm, smalare reglar finns inte. Så molly som är kortare än 45 +12 (Gips)+ 12 (plyfa) = 69mm ska inte bottna.
Wasa: Ta en allvarligt snack om resonlighet och nytta/kostnad med sambon. Det handlar om att höja / sänka bröstpanelen ca 5 cm. En estetisk eftergift som sparar massa jobb. Mvh Wasa
Simpsson: En entreprenör satte upp Velux tak fönster. Ett halvår senare lejde jag ut jobbet att få ett nytt tak till en annan entreprenör. Detta jobb gick via en plåtslagare, som i sin tur anlitade en snickare för allt utom plåtjobbet. för att anpassa de redan befintliga fönsterna till nya taket (benders betongpanna) höjdes takfönester en aning, nya kragar och vissa detaljer köptes in av
Yrrol: golv har jag allt.. det var parkett/mattor jag tänkte på... :)
Wand: Nivellreglar annars då? luftspalt under och isoleringen ligger inte mot plattan utan upp emot spånskivorna
BosseHansson: Beror nog på hur du tänkte dig med vangstyckena. Jag har typ 42mm bok i min trapp med vangstycket i mitten. Finns nog någon bild ifall du söker här på forumet. Den trappen känns väldigt brant, tror den är 2.5x2.5m
Niclas Jonsson: Ska du ha tätt mot plasten så får du fixa det innan väggskivan e uppe. Tejpa friskt...
janwide: [citat] Jag tycker inte den ser överarbetad ut. Det är väldigt få kryss för att staga både i sidled och i djupled. I min plan tänkte jag mig kryss mellan varje stolppar. Eftersom din ställning var stadig så kan jag kanske banta min "virkesbudget" en del. Använde du C24 klassade plank som gåbrädor? Drömmen om en egen träställning lever! d^_^b
jimmyboy_666: Jag gav 57,46 kr skivan som är 400x1205, alltså ungefär 2 skivor per kmv. Så jag gav ca 118 kr kvm. Är ju lite dyrare än byggmax men då är den spontad på kortgaveln med så den kan sättas i tak.