Byggmaterial & Byggteknik
jävla_hus: Att ventilera luftspalten är eventuellt inte helt korrekt alla gånger, stillastående luft är en hyffsat bra isolering medan rörölig luft kommer att ventilerara ut värmen som läcker ut och därmed inte ge någon isolering. Jag skulle även kuna tänka mig att vid ventilation av luftspalten så får man in kall luft som gör att fukten i ytterväggen fryser med sprickor som följd. /D
kia2: Stefan N: Ja en sådan borde fungera. Hur ser bärkraftigheten ut jämfört med en vanlig expander? Jag skall sätta upp en ganska tung hylla - och vill såklart inte behöva oroa mig för att den skall ramla ner. Jag kommer använda två konsoller. Varje konsoll har tre hål för väggen. Så det innebär tre gipsankare till varje konsoll... Vilket kanske innebär att den blir väldigt
Forbo: [citat] Hornbach finns i Stockholm, Malmö och Göteborg..du hittar adresserna på hornbach.se. Fast om du har närmare till Biltema, kör på det, den funkar kanon. Biltema har också en billig påse med typ 10 blandarmunstycken så du kan bara sätta på korken på det du inte använder, släng det använda munstycket och spara resten till andra gånger. Tips angående gängstänger förresten,
Knifv: på min firma limmar vi alltid bara lättbetongen med fix, jättesmidigt. sen putsar vi med vanligt putsbruk. för optimal yta rekommenderar jag att du grundar hela lättbetongytan med ett tunt lager bruk, för att senare lägga på ytputsen. detta pga av att lättbetong suger vattnet ur bruket hysteriskt fort, så det blir en lugnare och finare tork om du gör detta. förvattna dock i bägge
JF.: Tack för hjälpen magnu! Taket är hård betong, så det du föreslog bör räcka. Tack än en gång!
magnu: Jag har skruvat garderoben i väggen. Passbitarna har jag skruvat fast inifrån garderoben
Beckborg: Ja, det blir kanske väl bräckligt att gjuta EPS i cellplasten. Materialet klarar nog tunga laster,neråt men små sidokrafter, såsomvind. Jag börjar återvända till en trästomme, byggd som plywoodlådor fyllda med lösull; Prefab. mvh
Alko: [citat] Tack för tipset! Skulle gärna vilja höra från någon som gjort det och sett att det funkar. Fick dock tag på en kille på Platon (vilket förpliktigande namn förresten :)) som sa att det gick hur bra som helst om man följde deras råd. De är som följer: Man öppnar för rören (KB-rör ligger väl kring 50 mm i diameter?) i platonmattan genom att skära liksom ett litet 'b' med
Mikael_L: Kanske läge att köpa eller hyra någon inspektionskamera också. Jag provade att googla fram lite exempel på vad som finns. http://jsprodukter.se/product_info.php?products_id=45&osCsid=b28e8cd34cbefd3fbbb4ccb63948b511 http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=143931728 http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=152285605 http://www.jula.se/inspektionskamera-137396 Dom har kanske
Raceman: En annan variant kan vara att täcka väggändan med en skiva (gips) för att sedan montera hörnlister |_ i hörnen och sedan måla.
David i Skåne: Hej, förmodligen är ni klara med spisen, annars kan jag rekommendera "SIKA FIRESTOP" brandtätningsmassa. Tål 1000 grader och är lite expanderande!
sam820921: Liten uppdatering på vad som har hänt: Innan jag sprang iväg till bygghandeln så hittade jag följande länk (för de som är intresserade) om val av drill vid borrning i metall. http://www.ehow.com/list_6676350_drill-bits-drilling-metal_.html Bla följande står det: "Cobalt bits are the best choice for drilling holes in stainless steel and harder metals because they are stronger than HSS
prototypen: Tror inte det möglar utan portar, däremot MED portar med isolering utan uppvärmning så finns chansen att det blir så fuktigt att det möglar. Protte
m97rek: Hej! Jag ska bygga ett förråd som är väldigt likt detta: Länk Skillnaden är att jag tänkte lägga takpannor på förrådet. Nu läste jag lite här på forumet om att takplywood inte är så poppis utan att råspont är bättre. Gäller det även i mitt fall? Eller spelar det ingen roll egentligen? Min takvinkel blir mellan 7 och 10 grader. Tack
JanneL: Gör gärna en enkel skiss/ritning blir det lättare. Stor betydelse var väggen är placerad.
anaitis: Antagligen är dina laster och mått sådan att det närmaste man kan komma med standardmått på virke är det föreslagna. Mkt vanligt att man måste göra så.
tova66: någon som vet vad det är för skillnad på t.ex hörman port och dom billiga portarna som finns? ska köpa tre st så det blir många tusen billigare om jag köper t.ex. krafer eller byggrossisten. typ halva priset. vågar man chansa ?
fredand44: Hej Grävaren! Tusen tack för ditt inlägg! Det gjorde allt mycket lätt att förstå! Måste säga att montaget ser mycket snyggt ut!! Mvh Fredrik
Tiger79: Tack för svar. Det verkar som att konstruktörer har svårt att räkna på sånt här... Har pratat med en takstolsfirma som inte trodde att mina högben som är 50*145mm bör hålla. Nu ha de hållit i 50 år snart. MVH
tbbe: Hejsan, Har fått mått på de Nock-, sidobalkar och pelare jag ska använda till huset och fick fram att jag skulle använda "115x115 L30 Limmat Konstruktionsvirke" enligt byggbeskrivningar.se. Är det detsamma som beijer säljer enligt länk nedan, som benäms LK30? http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=41945 Trevlig kväll!
Alko: Eh, måste du inte dela av det nedre fönstret också - ser det verkligen ut som på din bild nedan med en horisontell "post"? Och inte för att jag på nåt sätt är expert eller ens kunnig i detta, men jag tror att det är mer relevant vad du har för stomme, och hur du förankrar regel etc i denna. Sen får du ju skaffa två (?) nya fönster med rätt mått. Jag tycker också det ser knepigt
markr: Hej! Vi har byggt om vårt badrum och en del av detta är en badrum skåp (i valnöt) som vi har sänkte genom väggen, så att vi ta en del utrymme från rummet bredvid. Dvs, vi har ett stort hål genom badrumsvägg som skåpet sitter. Frågan är nu hur jag ska bygger den ny vägg i rummet bredvid - jag vet inte hur fukt kan transporteras från badrummet in i det andra rum via skåpet och isf
callel: Vilken skillnad är det på kvaliteten på MDF-Board från olika fabrikat? Jag har tidigare köpt en hel del på Cheapy då de har riktigt bra pris på 16mm MDF men så läste jag i en tråd här om att det var sämre kvalitet än hos många andra bygghandlare. Stämmer det? Jag antar att som vanligt får man vad man betalar för men jag har som sagt varit nöjd när jag har använt mig av deras
magnu: Spacklet har ju ganska fint material. Det som gäller är att skydda från spill. Det blir ju inga stenar som man kan trampa igenom pappen. Det finns två typer av golvskyddspapp, en billig och en lite dyrare. Den dyrare har jag hört ska vara kasserad kartong till mjölkförpackningar. I vilket fall som helst är den riktigt tjock. Om du tejpar fast en sådan bit på varje plansteg med
tbbe: Glöm min första fråga. Lägger jag takåsarna uppe på en 630mm hög balk får jag ju 630+195= 825mm att lägga isolering på innan balken försvinner helt, slog mig efter kaffekopp nr 2 såhär på söndagsmorgonen.
A_st: Hej, Vi har funderat en tid på att göra ett av sovrummen större och måste då flytta en vägg ca 1,5 meter.Dessutom kommer väggen inte att bli rak Se det blå strecket. Väggen vi vill flytta är den mellan sovrum 7 och sovrum 11. De föregående ägarna har redan tagit bort en vägg och ersatt med balk. Enligt ritningen är det väggen mellan vardagsrum 23 och sovrum 11. Vi hade tänkt att
Matti_75: Problemet med diagonal mätning är ett problem som inte finns. Om du monterar karmen med vattenpass så behöver du inte mäta diagonalen. Montera bara gång järnsidan samt överstycket i lod och våg. Isolering i undertak spänn upp murarsnöre mellan reglarna. Det bästa verktyget jag kan rekommendera är en bra lasermätare ovärderligt när man listar bl a.
Dr.SiC: Känner också intuitivt att det går åt åtminståne en upphängningspunk. Har också funderat på någon gummivariant men det ska ju vara något som håller 50 år också. Har inte kommit på något bra än, förslag mottages tacksamt.
equallo: Hej, jag gjorde enligt bifogad bild. Kan det fungera ? Från kaminens mitt är det c:a 1,80m ut på var sida till bärande betongbalk. Det uteluftsrör som sticker ner på bilden är 5cm från mitten på kaminen. Under plintarna ligger det vardera platta på 400x400x50. Kaminens position framgår av bifogad ritning.