Tyresö
Tyresö: Jag medger att jag blir upprörd när någon nämner ordet "konstruktör", när det gäller byggnation och speciellt när det gäller betongen i byggnationen! Jag har full respekt om en konstruktör säger till mej att jag ska leverera en "specialbetongblandning" pga: att.... När han hon förklarar varför, då förstår jag och då är alla överens! Men jag stöter (väldigt ofta) på
19 svar · 7,7k läst
·
Tyresö
Tyresö: [citat] Jag överväger att chansa! Antingen bygger jag till elefanter, eller så bygger jag till myror. Jag har inte huggit upp innerväggen än, men jag räknar med att jag har 45 x 145-reglar och då får jag plats med 3 st 220 x 45-reglar i bredd, som kommer bli ramen runt fönsterbågen i väggen. 3 st 220 x 45-reglar i bredd med ett spann på 2 m, håller garanterat att ställa en rejäl
11 svar · 2,1k läst
T
Torpar Thor: Jag har slagit ner tegelstenarna i min murstock där en spricka har gått och tänkte nu mura igen det hela. Är det någon som har tips på material och möjligen råd ang tillvägagångssättet. Sprickan fortsätter upp i övervåningen men det var ganska lätt att slå ner stenarna så jag tänkte fortsätta där då jag murat en del under.
0 svar · 1,3k läst
N
Nilsson71: Hej, Hoppas någon kunnig kan förbarma sig över okunniga mig :) Jag ska anlita hantverkare för att ljudisolera en innervägg som angränsar till min granne. Den befintliga väggen verkar vara betong utan isolering och golvet verkar vara samma sak med parkett över (i båda lägenheterna). De ljud jag vill få bort är barnskrik och klampandet från barnets springande som tyvärr ekar in till
0 svar · 1,2k läst
G
gravis: Hej, jag håller på att bygga ett uterum på drygt 40kvadrat. Det sitter isolerglas runt om. Taket kommer att bli isolerat 190mm samt isolerat med cellplast underifrån. Jag kommer bara att ha uterummet uppvärmt när det ska användas tidig vår och sen höst och eventuellt någon gång på vintern vid fest eller dylikt.. Nu till min fundering, tror ni att Huntonit innertak tar skada av kylan
0 svar · 16,3k läst
miza1466
miza1466: Är vad jag och far min byggt av, med beslag för att få ihop allt och för att göra det lätt att montera ned. Farsans lilla tält är väl 12x5 och 5 högt nånstans (33fots motorseglare) och har stått pall runt 10 år iaf. Med byte av pressar vid behov såklart.
1 svar · 8,9k läst
Ola78
Ola78: Hej! Jag startade en tråd om detta för ett tag sen, du hittar den här http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/155116-angspaerr-runt-murstock-hur-goera-det-raett.html
1 svar · 6,5k läst
mhg_3
mhg_3: Jo det är nog värt den extra kostnaden trots allt :)
8 svar · 3,4k läst
P
pebj_: [citat] Men OM man skulle ha glipor på över 5mm så verkar gipsspackel vara att föredra.
9 svar · 5,4k läst
cederbusch
cederbusch: Perfekt, det är mer vad jag är ute efter.
4 svar · 3,8k läst
J
J.B.: Jag skall göra skjutdörrar till sovrummet som skall vara av samma panel som taket, frågan är hur man skall fästa dom på MDF skivorna, limma är ju bara att glömma för det kommer att bli som en banan frågan är om man kan punktlimma dom med PL400 ? någon som har provat så behöver jag inte uppfinna hjulet en gång till. Mvh Jörgen
0 svar · 1,3k läst
M
m97rek: *Bump*
1 svar · 1,4k läst
I
ivar40: Tack då försöker jag göra det...d^_^b
2 svar · 1,1k läst
·
I
injonil: En möjlig lösning skulle vara att lägga en sträng silicon där syll och platta möts. Och låta gipsskivorna börja 1cm ovanför plattan. Detta är bara lite idéer, inget jag provat själv. Det ska givetvis också vara något fuktskydd mellan betongplatta och syll som Mikael_L skriver.
2 svar · 1,8k läst
D
Dallelkpg: Upp.. Kom igen nu snickarna !!
3 svar · 1,4k läst
·
A
byggare henke: kofot, hammare( kanske hovtång om huvud på spiken går sönder, går även att slå in)
4 svar · 7,2k läst
F
frillaH: Tackar för svaren. Det löste sig. Jag fick låna en rotationslaser... Oj oj oj, vad smidigt. Har man rätt utrustning så blir saken biff :)
6 svar · 8,9k läst
D
dilemma: :) Tack för ditt svar, Raceman! Det känns alltid bättre med en second opinion - nu ska vi bara få ett formellt godkännande av styrelsen så vi kan köra igång. Återkommer med före/efter-bilder.
2 svar · 2,5k läst
B
BigGitt: Vad händer med trallen? Syns nåt? Eller är det bara att tvätta / spola?
0 svar · 2,5k läst
G
Gornoth: om du ska ha taklist kan du lämna ett litet mellanrum mellan gipsen och takpanelen och där lägga en akustikfog, kan göra ljudövergången ännu mindre. Men i ett enfamiljshus borde det räcka gott med bara isolering i vägg pch bjälklag.
4 svar · 1,7k läst
·
M
byggare henke: skulle målat bara. ej använda fog bruk
2 svar · 2,3k läst
Stefan N
Stefan N: Skarvarna kommer nästan garanterat att spricka tyvärr. Sen ska det inte va finspackel utan medium. Att väggen är ojämn får man fixa med bredspackling och hörnen sätter man hörnskydd på för att dom inte ska va så känsliga för stötar. Innerhörn har man latex i.
1 svar · 1,0k läst
S
SvenD: Hej, Grabben är sugen på att köpa en bostadrätt som är i stort behov av renovering. Huset är ett av de många trevåningshus som byggdes i Stockholms förorter på 40-talet med betongbjälklag och murade innerväggar av någon typ av slaggblock, ca 15 cm tjocka efter vad jag kunnat se. Badrummet är 1,4 x 1,4 och svårt att göra något vettigt av utan förstoring. Förutom att flytta
0 svar · 1,9k läst
J
Jan-Å: Med dom alternativen skulle jag använda fogsvansen, det gör jag förresten oftast ändå trots att jag har Boschmodellen av multicuttern.
4 svar · 4,0k läst
·
F
Forbo: Kört fogskum på en del tricksiga ställen för att täta plasten....märkt att det fäster sisådär mot plasten, så det är ingen bra idé. Däremot är fogskummet difftätt om det är tjockt nog, så det går ju att täta osäkra ställen med... annars är det lim, tejp, och kläm...(Pappspik med tejp över under monteringen och sedan kläm om det går..)
2 svar · 3,4k läst
D
Danneå: Jag tycker att det ser bra ut... lättast att arbeta med innerväggar när taket och golv är på plats... går att ändra layout sen också....gäller bara att ha koll på reglar i tak/väggar... En lite grej bara... har du funderat på spånskivor i väggarna istället för OSB? Spån är ju billigare...
1 svar · 1,6k läst
LLLVäxjö
LLLVäxjö: Tack för svaren. Det slutade med att vi köpte 3,4x90 men vi körde inte med dom till alla ytterbrädorna, vi blandade lite. På gavelspetsen blev det bara 2,8x75. Tror det var en spricka i en av spikreglarna som lurade oss lite angående hur spikarna fäste i träet. Helgens resultat, fönster monterat och panelen spikad: [bild] [bild]
5 svar · 11,2k läst
·
D
Danne031: Okej då vet jag :)
5 svar · 1,7k läst
P
pbengtsson: Kontakta en snickerifabrik, ex http://www.tjornssnickerifabrik.se/ (rekomenderas), inte specielt mycket dyrare än varuhus, men betydligt billigare än ABI trä.
3 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.