Har haft snickare som har byggt om en smula hemma (ny våning på huset). På ett ställe rev vi allt, både ytter- och innertak. Ett nytt innertak var alltså nödvändigt att bygga. Detta byggde de med 4,5 m långa 2"4" cc120 (ytan är 8,8*4,5m), varje regel blev sen fästa i bjälklaget på två ställen (och i ändarna såklart).

Jag oroar mig en hel del för ljud mellan våningarna och skulle helst vilja frikoppla innertak från bjälklaget ovanför. Det är alltså dessa fästena i bjälklaget jag skulle vilja ta bort. Frågan är hur tätt dessa måste sitta? Tyngden i innertaket, förutom balkarnas egentyngd är glespanel, gips och isolering (30cm). Kan jag ta bort fästena helt eller kommer taket bukta med tiden? Räcker det kanske med ett fäste per balk?

Mikael_L
Utan att ha några belägg för vad jag skriver så säger magkänslan min att de två fästen per regel snickaren satt dit är rätt lagom.
Med mindre än ett fäste kan jag lova att det inte fungerar. Ty en 2"4" på 4,5 meters längd böjer ner sig själv märkbart bara av sin egenvikt.

edit:
Kan man inte istället fundera på metoder att "koppla av" vibrationer som är på väg att föras genom upphängningarna?
T.ex. att dom är av gummi eller nåt sånt ...

Redigerat:
Känner också intuitivt att det går åt åtminståne en upphängningspunk. Har också funderat på någon gummivariant men det ska ju vara något som håller 50 år också. Har inte kommit på något bra än, förslag mottages tacksamt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.