J
johan771: Hej. Någon som skulle kunna tänka sig att ladda upp bilder på era kaminer och brandskydd? Behöver få lite inspiration och ideèr. MVH: Johan771
3 svar · 2,5k läst
B
Brannmark: Sitter och projekterar en maskinhall med måtten 10x20m. Hade tänkt mig en vägg höjd på 4.5-5m. Började nu fundera på att jag kanske bör räkna på vilken dimension spanterstolparna bör ha, detta pga längden på dem. Vägg beskrivning utifrån och in. 1. Korrugerad plåt, TP 20 eller liknande. 2. 50x50 liggande regel. 3. Vindtätning 4. Spanterstolpe, dimension ? 5. 50x50 liggande regel.
0 svar · 3,0k läst
A
ats: Tack för svaren, det får bli ovanpå golvspån. Jag hade redan börjat skruvlimma golvspån då jag fick höra detta, Skönt.
3 svar · 9,9k läst
MathiasS
MathiasS: Jag menar att någon plast ska du inte använda i anslutning till siporexväggen.
6 svar · 2,6k läst
A
adam fors: hej använd inte större fixkam... fixet kommer garanterat att fylla hela fogen och då kommer du få h....vete när du fogar sedan... gör så här istället.. lägg hela golvet förutom där du ska ha mosaiken dagen efter spacklar du upp det lokala fallet med fix så du hamnar ca4-5mm ifrån överkant klinker sedan lägger du mosaiken när fixet torkat.. för bästa resultat gör på detta
4 svar · 6,6k läst
S
SofiaIsobel: Tack för hjälpen! Skivorna är i fint skick, inga hål eller så, så det känns onödigt på något vis att riva ner dem, men vi får nog sova på saken några nätter innan vi bestämmer oss! Sättlim alltså. Det ska jag lägga på minnet!
5 svar · 2,2k läst
E
Eld: Ingen ångspärr!
1 svar · 1,2k läst
E
1 svar · 1,2k läst
J
JOW: Fritzki: du kan ju ta sista slaget med ett dorn, eller ett drivdorn... körnare funkar kanske med, men med risk för att glida av...
7 svar · 7,6k läst
Milkshaken
Milkshaken: Får inte med det sista i länken, så följ anvisningen när du har klickat på länken...
2 svar · 1,2k läst
hecke
hecke: Det finns många olika definitioner av en säkerhetsfaktor men för enkla linjärelastiska beräkningar är det inte ovanligt att man använder sträckgräns som tillåten belastning och att säkerhetsfaktor utgår ifrån den. Se definition av ns nedan i bilden. Anledningen är att kvarstående deformation oftast inte är ett tillåtet tillstånd för en konstruktion. I andra sammanhang då man
8 svar · 19,6k läst
·
F
Farzan: Om du vill köra med panelclips finns det sådana för skruvning (skruv medföljer). Annars borde det gå bra att skråspika med liten dyckert, in i 45 graders vinkel i vinkeln mellan pärlan och fjädern. Det sitter bättre än om man spikar rakt in.
4 svar · 5,4k läst
Tyresö
Tyresö: Lova att skicka in "Martin Timell-hemmafixbilder" på nästa objekt! Det är ganska underhållande att se vilken fantasi det finns för att ta genvägar när "Martin Timell-fans" ska lösa problem i sitt hem.
8 svar · 2,3k läst
·
K
Kurtivan: Vi har kakel på masonit i köket och det har vi haft sedan -86, inga problem med t ex spruckna fogar.
1 svar · 7,9k läst
F
Fröberg: Jag misstänker fuskarbete (är dock inte säker) vid grundputsning av vår fasad. Finns det någon som vet hur putsning direkt på cellplast skall göras? För att få en snygg kant på smygarna har putskillen satt en bräda en bit in karmen. Mellanrummet mellan karm har en klick fogskum tryckts i för att håla brädan på plats och har sen tryckt in puts för att stänga hålet. Han menar att
0 svar · 2,9k läst
B
Bror: Du har redan fått många kloka svar, så jag tänker delge dig lite av mina erfarenheter som byggarbetsledare. Under en period på ca 10 år jobbade jag som sådan och det hela tiden på större industribyggen. Jobbet som arbetsledare är väldigt krävande och stressigt, ofta så handlar jobbet om att vara springpojke åt både chefen och åt byggjobbarna. Samtidigt är det ett omväxlande och
11 svar · 2,2k läst
M
modewski: Plasten är en polyeten och ett additiv är tillsatt för att göra plasten mer åldersbeständig, färgar även plasten blå/grön. Rekommederar ej plast av polypropen till detta ändamål då den är styvare och spricker lättare.
9 svar · 2,2k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Lövsil + ev. manschett + en stump grått 110 avloppsrör eller rostfritt rör under denna.
1 svar · 1,7k läst
P
petersson79: Har källare under, med en meter tjocka stenväggar. Är ett gammalt hus, byggt 1921 så det är riktigt byggt med riktigt virke... ;)
12 svar · 5,6k läst
marla32
marla32: Har liknande problem och jag valde att lägga skivorna ner. Blev lite extra kapande men det syns ju aldrig ändå
4 svar · 3,2k läst
marla32
marla32: Låter bra, bäst att kolla upp eftersom svarsalternativen från personalen var två...
2 svar · 4,2k läst
Larsa
Larsa: Tack för tipsen Ola78, jag kollar upp det.
12 svar · 6,4k läst
K
kalubah: På ett annat byggvaruhus där kompetensen verkade högre sa de att det var helt ok, men något känsligt om huset rör sig. De rekommenderade kakelfix istället, vilket jag nu kört med. Inga som helst problem att få upp gipset och än så länge sitter skivorna (som berget).
3 svar · 7,3k läst
O
ows: Hej igen, tack för alla svar. Kaminen hamnar på 10 cm från oskyddad vägg, för det är den godkänd för. Så enkelt... Lägger klinker under och sätter tapet-fondvägg bakom. Kaminen är en Attityd 100T om någon undrar. (PS vi tar en annan sotare, har blivit varnad för kommunens sotare)
20 svar · 28,7k läst
gadeberg
gadeberg: tilläggas kanske ska göra att de väggar som ska bli rakare är en timmervägg och den andra sitter det dubbel råspont på.
8 svar · 4,4k läst
W
Wincent: Hej. Jag har en putsad murstock hemma som putsen har släppt ifrån på sina ställen. Jag skulle vilja ta fram teglet istället. Men har det någon betydelse för tätheten i skorstenen? Om jag tar bort putsen och sedan anlitar någon att dra den tät måste det väll räcka?
0 svar · 1,4k läst
H
Hempularn: Kaklade upp en kvadrat när jag bytte köksfläkt. Använde gammalt fix och gammal fog i säckar som varit öppnade sedan 7-8 år. De har stått torrt och fungerade finfint.
3 svar · 5,3k läst
M
mangala: Hej! Huset vi bor i är dränerat på 70-talet, och vi har fått lite fuktgenomslag i källarväggarna. Problemet är att ena väggen i källaren är också, så att säga, en förlängning av stödmuren som också går i tomtgränsen mot grannen. Så man kan säga att på andra sidan våran källarvägg är grannens mark. Försöker visa med en bifogad bild... För att dränera den sidan måste
0 svar · 3,4k läst
·
X
Xjoj: Förrådet är en friggebod på 15m2
1 svar · 1,7k läst
J
jensax1: [citat] Det finns alltså... :wow: precis vad jag hade funderat på! d^_^b Skillnaden är väl att de har en special regel i sin konstruktion vilket förmodligen behövs om man ha 55mm isolering eller om man saknar trä att skruva skivan i. Men de har ju även med 30mm isolering. Ska försöka hitta lite prisuppgifter. Kan väl tänka mig att det inte har fått så mycket genomslag för att det
7 svar · 4,8k läst
Ola78
Ola78: Jag var lite trött när jag skrev mitt första inlägg, menade alt 2, sorry :blushing: var lite slarvigt skrivet av mig. Jag isolerade snedtaket ner till stödbensväggen, spikade på extra reglar på stödbenen och isolerade mellan dom sedan och även isolering på golvet i kattvinden. Till saken hör att jag håller på och renoverar vårat hus från 20-talet så jag byggde upp nya
3 svar · 1,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.