Se nedanstående två bilder. Den ena är bara en bild som visar var den andra bilden är tagen.

Som synes på närbilden är det först en gipsskiva (tror jag) och sedan verkar det vara ytterligare tre gipsskivor bakom (men jag kan ha fel).

Tänkte sätta upp en hylla, men är osäker på om jag kan använda gipsankare till detta. Det verkar ju inte finnas något utrymme för gipsankaret att expandera på baksidan.

Någon som vet?

• bild (10).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild (11).JPG
    Skapa konto
Så du menar att du har 4 gipsskivor på varandra? Låter nästan osannolikt. Det finns ju andra varianter som ser ut som en stor skruv som kanske funkar bättre.

Det är inte en plåtregel som du ser genom jacket i fodret? Knacka på väggen. Om den låter ihålig och sviktar en aning så är det säkert luft emellan. Gipsväggar brukar inte vara massiva.

Erik

När jag knackar låter det ihåligt. Men när jag känner med fingret så känns det som om plattorna ligger bredvid varandra...

Det här är en lägenhet byggd 91 om det har någon betydelse.

På bilden så ser det ju bara ut att vara en skiva + plåtregel. Var ser du dom andra tre?

På bilden ser dem gråa ut. Men när jag lyser med ficklampa så ser dem vita ut.

Jag tror att du ganska lugnt kan anta att väggen är ihålig, men det finns sätt att förvissa dig om det. På ett eller annat sätt skall du fästa hyllan och alla sätt kommer att innebära att du borrar i väggen. Om du borrar ett litet hål så märker du hur tjock gipsskivan är. När du sedan fått bekräftat att det finns ett mellanrum så borrar du för gipsankaret. Skulle väggen mot förmodan vara massiv så har du i alla fall inte borrat för stort för att använda andra lösningar.

Erik

Avemo skrev:
Jag tror att du ganska lugnt kan anta att väggen är ihålig, men det finns sätt att förvissa dig om det. På ett eller annat sätt skall du fästa hyllan och alla sätt kommer att innebära att du borrar i väggen. Om du borrar ett litet hål så märker du hur tjock gipsskivan är. När du sedan fått bekräftat att det finns ett mellanrum så borrar du för gipsankaret. Skulle väggen mot förmodan vara massiv så har du i alla fall inte borrat för stort för att använda andra lösningar.

Erik
Ja det har du rätt i. Jag skall prova imorgon.

Nu har jag provat att borra. Det verkar bara vara en enda gipsskiva. Sen är det ett tomt utrymme på 1 - 2 cm och därefter kommer nästa gipsskiva.

Jag tog ett foto på mitt gipsankare.

Eftersom gipsankaret är så långt (säkert 4 - 5 cm för långt) så får jag inte in hela i hålet och kan därmed inte få den att expandera (väl?). Finns det kortare gipsankare som har samma effekt? Eller hur gör man? Kan man kanske borra sig igenom nästa gipsskiva också, bara för att kunna få in hela gipsankaret?

• bild (19).JPG
    Skapa konto
Jag inbillar mig att det finns kortare än det du har på bilden. Själva skruven i gipsankaret går att skruva ur. Är hålet du borrat stort nog att sticka in den skruven? Om du kan sticka in skruven ända till skallen utan att den tar i på andra sidan så fungerar det. I annat fall måste du ha ett kortare gipsankare eller hitta på någon specialare.

Erik

Gipsskivan är ca 1,2 cm tjock. Utrymmet bakom är ca 1,1 cm. Det finns inte mycket utrymme att spela på här...

Finns det gipsankare som är så korta? Eller vad är alternativet?

Det låter som en konstig vägg. Vad finns på andra sidan?. Kan det ex. var så att det du stöter på är en eldosa från andra sidan, eller något annat liknande. Om det verkligen är en gipsskiva inne i väggen, så borde du kunna borra igenom den också, och så att säga låna det utrymmet tills ditt gipsankare har fått expandera, när det väl är expanderat så tar det inte så mycket plats.

Om du kör med verktyg för att expandera ankaret (använd aldrig bara skruven för att skruva ihop ankaret, kör med specialverktyget som drar i skruven, finns från typ 40kr). Så borde det gå att börja expandera expandern trots att den inte helt gått in i hålet. Men du skulle nästan behöva köra ett prov på ett par gipsbitar först, inte kul att stå med ett ankare halvägs expanderat.

Stefan N: Ja en sådan borde fungera. Hur ser bärkraftigheten ut jämfört med en vanlig expander? Jag skall sätta upp en ganska tung hylla - och vill såklart inte behöva oroa mig för att den skall ramla ner. Jag kommer använda två konsoller. Varje konsoll har tre hål för väggen. Så det innebär tre gipsankare till varje konsoll... Vilket kanske innebär att den blir väldigt bärkraftig ändå?

hempularen: Det verkar som om det är badrumsväggen som är på andra sidan. Känns som en gipsskiva även där. Vågar jag borra vidare lite i den, för att låna det utrymmet?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.