Vi har i dag en gammal skånelänga med tre väggar. Först två gamla tegelväggar med luftspalt och innanför dessa ett lager med lättklinkers.

Jag håller nu på att fixa med de gamla ventilationshålen på utsidan av huset. Vissa av dessa är fulla av bruk, skräp mm. Jag ser då att vissa ventilationshål endast går till första luftspalten, alltså så som huset varit när det byggdes 1910, medan ett par går genom inre tegelväggen så den även ventilerar utrymmet mellan tegel-lättklinkers.

Huset är 27 m långt och det är 5-7 ventilationshål/sida.

Bör alla gå till det inre eller räcker det med ett par stycken? Behöver någon gå till inre luftspalten? Kall luft kan också blåsa in denna väg och kyla ner väggen.

Det viktiga är nog att du har en luftspalt bakom den yttersta tegelväggen och att denna spalt ventileras. Inträngande vatten når då inte nästa vägg och ytterväggen kan torka ut.

Oki är själv inne på samma banor.
Problemet med nerkyld innervägg bör nog inte vara så stort. Bättre vara säker på god ventilation av de luftspalter som finns

Att ventilera luftspalten är eventuellt inte helt korrekt alla gånger, stillastående luft är en hyffsat bra isolering medan rörölig luft kommer att ventilerara ut värmen som läcker ut och därmed inte ge någon isolering.

Jag skulle även kuna tänka mig att vid ventilation av luftspalten så får man in kall luft som gör att fukten i ytterväggen fryser med sprickor som följd.

/D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.