Byggmaterial & Byggteknik
Guzzi: Ah, tackar! Den där guiden tror jag att jag har varit inne på en gång i tiden. Är det några särskilda fallgropar man ska se upp med? Om man skulle blanda bruket själv, vad är det för recept som gäller då?
PCLarsson: [citat] Får mig att tänka på en fråga som ställs i Cyklar med Galenskaparna; En båt kör in i en brygga med en hastighet av fem knop, hur lång tid tar det att laga bryggan? Trevlig helg /PC
Fasting65: Stranden72: Mja, nu har du inte helt rätt. Många primers funkar nuförtiden i källare. Det är den tillkommande ständiga fukten som vissa primers inte fixar. Detta har diskuterats flera ggr: http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/60581-primer.html Det finns många flytspackel som tål fuktbelastningar. Man behöver absolut inte springa till Ardex och köpa deras dyrdyrdyrdyrdyra
Kolonist_1: Har ett innertak av typ målad spånskiva där man försökt spackla igen skarvarna mellan skivorna vilket ser j-vligt ut och därför vill vi byta ut det. Har tänkt att sätta samma typ av skivor på det gamla taket för att göra jobbet snabbt och smidigt. Har nu kollat och de takskivor jag hittat är klädda med någon slags folie, ej målade. Vad är det för folie? Plastfolie, hur påverkar
Chepo: [citat] Ja ibland har man tur när man tänker. Dock så blir det längst ut pga. hur det ut i det befintliga... Tack för all hjälp!
Mikael_L: http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/40310-duger-virke-fran-byggmax.html Själv brukar jag anse att någorlunda raka och fina bitar, utan sprickor, utan besvärande kvist ute i kanten (i mitten påverkar det inte) eller vankanter är av kvalitet K12/C14. Oavsett inköpsställe ... S.k. visuell sortering. :) Rätt eller fel..., tja jag tror det funkar i alla fall.
clippan: Hej, ska få murat en skorsten i mitt hus. Har hört att det ska vara minst 10 cm obrännbart material runt om skorstenen, så jag undrar hur genomgångarna i bjälklag/tak ska göras. Om man ser det nerifrån så är det ju först innertaket i nedervåningen, sedan själva genomgången genom bjälklaget och sist golvytan i övervåningen. Sedan samma sak genom taket. Hur gör man det praktiskt?
zno: Har någon ramlat över ett beräkningsprogram för brandskyddsklassning? Vill kolla om min väggkonstruktion till garaget, helt utan gips, kommer i närheten av EI 30. (ytterpanel + luftspalt + 145 mineralull + 22 råplan)
Johann.k: Hejsan! Jag ska försöka förklara ett litet problem jag har...:S. Det är så att jag har köpt hus för några månader sedan, och har nu kommit till ro, så jag provade och elda i min kamin här om dagen. Innan jag för första gången eldade så var det en lite spricka mellan själva fronten och murbruket (eller vad man säger??), men nu har jag eldat några gånger och det släpper mer och
Swappe: [citat] Har varit med om överhettningsskydd som efter en "smäll" i golvet eller fått en stöt på termostaten, helt slutat fungera... Element kan bli ganska varma också utan att de löser ut.
Skånelängan: [citat] Precis, 3 väggar och två luftspalter. Luftspalterna är kanske ca 50 mm och det är snustorrt i dessa. Ventiler på yttersidan ventilerar spalten mellan tegelväggarna. Luftspalterna har en isolerande effekt.
miry: det var lite därför jag sa vinch eller bygga en då det inte är nått större problem att göra en vinch själv med hjälp av en 220v motor och gör man en så kan man bestämma själv vad man vill använda för motor men borrmaskin skulle troligen funka och då kan man ändra riktning med eller köra med indikatorer så man håller koll på var den befinner sig men är enklare att hitta en
Krawk: Kemankare kan vara en ide eftersom det kan spricka med plugg/mekaniskt ankare. Genomgående bult är ju annars enkelt och fungerar säkerligen.
Matti_75: Latex torkar utifrån och in . Beroende på hur tjocklek så tar det ett tag innan det torkar helt. Du behöver inte oroa dig. Latex möglar i fuktiga miljöer.
Tiger79: Spika dit en 45*70 där skåpen ska fästas så blir det klockrent...
Ola78: Vet inte hur mycket tid "snik-varianten" sparar, men det är nog lite billigare eftersom många husfabriker använder det. Personligen skulle jag lägga råspont, tycker det känns som det blir ett mer gediget tak. nNär det gäller isoleringen av golvet är väl det bästa att anv'ända byggrulle för att inte får så många skarvar i isoleringen.
Go4it: Hmmm, förstår inte det där med masonitstrimlorna? Vad är syftet? Kan inte spånskivorna böja sig? /F
Totte_S: Om det blir ett skyfall så de blir väldigt blöta så finns ju altid risken att de slår sig när de torkar. Köp den billigaste lättviktspressenningen och paketera dem i. Se kostnaden för pressen som en del av investeringen i kvalitet i huset så känns den inte dyr. På byggmax kostar en 2,5*3,6 m press 24 kronor...
Umemagnus: Tackar för svar ja, det är ju egentligen "bara" reglingen av väggarna som skiljer i arbete. Dom befintliga reglarna är spikad med nån grov spik, rakt genom regeln och in i betongen... sitter som fanken :/ Men, som du säger, så skulle det vara jädra trist om det visar sig om tre år att det skiter sig med fukt och annat... Då till nästa fråga... Om jag nu ska regla med träregel, vad
Yrrol: Om jag tar fogskum mellan glespanel och innervägg, är risken då att det kan uppstå knarr eller annat? Är det bättre att peta in drev eller något?
vagabondo: Det är nog en avancerad operation och förmodligen inte möjligt (inom rimliga gränser) att ändra pga av nuvarande konstruktion. Då är det lika bra att byta ut stolstypen mot saxstol eller bygga om till 'svensk takstol', dvs helt nytt tak. Har du tänkt lägga om då kan man passa på :)
Totte_S: Nä, så brukar man göra under vatten. Virket håller så länge det håller, det är ju ändå betongen som står för hållfastheten. Skruva den översta delen av formen från utsidan om du inte vill ha halvruttet virke där om några år. Du behöve rinte så grovt virke heller, tänk på papprören du tänkt gjuta i, allt handlar om att inte få in jord i betongen och att få en snyg
pbengtsson: Spånskiva är klassiskt. Många som kör med detta fortfarande. Enkelgips funkar också. Men båda kräver ett cc mått så att skarvar hamnar på reglar.
Totte_S: Reduceringar finns av olika sorter, så det är nog inget problem. Till exempel här I min värld så borde det vara smidigast rent byggmässigt att sätta reduceringen på det vertikala röret och sedan använda en 125 mm 90graders böj. Skall du bygga trumma runt 125 röret så blir det väl enklare att slippa en klump i taket Blir onödigt klumpigt med en 160 böj, men å andra sidan kanske
Segge: Viste inte riktigt vilket forum jag skulle välja men detta kändes som det mest passande. Snart börjar rivningen av det gamla köket och en WC. Har tänkt riva upp golvet för att fixa knarr på 2 stället, räta upp det och lägga golvvärme. Ska även plocka ner innerväggarna för att dra om el och vattnen. 2 fönster i köket byter jag också. Huset är ett gullringshus från -65 Är det
Adam001: Hej, Vi håller på och bygger till vårt hus, två våningar som byggs i lättbetong. Problem har nu uppstått med balkar till fönster och dörrar, och vi undrar om någon här kan ge oss en bra råd. Bakgrunden är denna. Vi har köpt H+H lättbetongblock från Polen, mått 365*250*625. Till detta har vi fått balkar som är 175*124*2000. Säljaren menar att vi ska limma samman balkarna på
cheetah1: Börja med alla stomdelar innan du petar i isolering, det blir garanterat enklast. Och till stomdelar räknar jag dörrar och fönster osv också.