Byggahus.se

Omslutande list?

1. X
    Medlem Nivå 1
    Har inte tillgång till lägenheten på någon dag så kan inte ta några bilder, fick rita upp planlösningen istället och hur väggen ser ut. (http://data.fuskbugg.se/skogsturken/Omslutande-List.jpg)

Det är alltså en vägg som inte går mellan två väggar utan den går bara ut en bit. Den yttre kanten då som finns är ful och själva väggen är gammal och ojämn. Man ser därför det ganska tydligt då det sitter köksskåp på den väggen och jag vill nu dölja denna fula kant genom att sätta en list där.

Det jag söker är en omslutande list som ser ut som ett "U", tanken är att denna ska sättas på kanten av väggen så att det döljer ojämnheterna och det fula. Finns detta? Har frågat runt men inte hittat särskilt mycket. Sista utvägen är ju att göra något eget med hjälp av 1 bred och två smalare lister men det är inte alls lika snyggt.

Tips?

2. J
    Medlem Nivå 4
    Jag har precis kikat på lister och annat till mitt gillestugsbygge. Inte omslutande lister dock, men jag har iaf inte sett till sådana när jag kikat på annat. Kan du inte sätta en skiva/list/bräda på väggänden i lämplig bredd och sen vanliga foder på sidorna ? Typ: |__| ? Om du inte vill ha skarvarna som blir synliga så kan du ju alltid spackla över dem eller fylla med det som mina kollegor kallar "Hemmasnickarens bästa vän", dvs. akrylfog och måla hela klabbet sen? Om det finns omslutande lister, så tror jag det kan bli svårt att få tag i precis rätt dimensioner för just din väggstump.
    /Jari

3. Raceman
    Medlem Nivå 10
    En annan variant kan vara att täcka väggändan med en skiva (gips) för att sedan montera hörnlister |_ i hörnen och sedan måla.