Hejsan,
Sitter och ritar på vårat hus och har lite funderingar kring laster osv. Vi kommer att bygga enplansvilla med planlösning enligt nedan där de streckade linjerna är limträbalkar för ryggåstak i den delen av huset och så blir det pulpettakstolar för den andra delen med normal takhöjd.
Frågor.
Gjorde en beräkning på byggbeskrivningar.se för öppning i yttervägg för de 11x18 fönster som sitter i samma del som ryggåstaket och fick fram att jag behövde en mindre limträbalk ovanför dessa. Men eftersom hela taket på ryggåsdelen kommer vila på limträbalkarna och pelarna, behöver jag då verkligen något såpass grovt som avväxling ovan dessa? Det var inget som programmet tog hänsyn till.
Har också funderingar på att byta ut fönstrena till 11x21 och låta de gå ändå ner till golvet, sämre ur någon synpunkt?
Tack på förhand!
Sitter och ritar på vårat hus och har lite funderingar kring laster osv. Vi kommer att bygga enplansvilla med planlösning enligt nedan där de streckade linjerna är limträbalkar för ryggåstak i den delen av huset och så blir det pulpettakstolar för den andra delen med normal takhöjd.
Frågor.
Gjorde en beräkning på byggbeskrivningar.se för öppning i yttervägg för de 11x18 fönster som sitter i samma del som ryggåstaket och fick fram att jag behövde en mindre limträbalk ovanför dessa. Men eftersom hela taket på ryggåsdelen kommer vila på limträbalkarna och pelarna, behöver jag då verkligen något såpass grovt som avväxling ovan dessa? Det var inget som programmet tog hänsyn till.
Har också funderingar på att byta ut fönstrena till 11x21 och låta de gå ändå ner till golvet, sämre ur någon synpunkt?
Tack på förhand!
Du borde nog använda nån form av avväxling, även om du har pelare och limträbalk som tar det mest av lasten kommer det bli ett visst tryck på takstolen även över fönstret. Särskilt när det blir snö på taket. Att lägga dit en limträ är en billig försäkring mot framtida problem, inte kul om det mot förmodan börjar sätta sig bara för att du inte avväxlat.
Jag har ett ryggåstak på med en limträbalk på 650x115 (tror jag det är) endast i nocken, denna vilar på stålpelare (700cm långa) i ändarna på 100x100mm fyrkantsbalk. Spännvidden är 9m. Takstolarna är kertubalkar 45x300.
Detta gör att gaveln i princip kan utformas precis som man vill så länge stålbalken kan gå rakt ned i backen.
Varför skall du ha tre limtäbalkar?
Detta gör att gaveln i princip kan utformas precis som man vill så länge stålbalken kan gå rakt ned i backen.
Varför skall du ha tre limtäbalkar?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Husbredden är nästan 10 m så det är motiverat med 3 limträ, men jag förstår inte avväxling ovan fönstren då stöttepelarna kan gå direkt ner på plattan?
Vad man bör se upp med är knäckning på pelarna då de blir ganska långa.
Protte
Vad man bör se upp med är knäckning på pelarna då de blir ganska långa.
Protte
Ja iom bredden som prototypen skrev kommer jag nog inte undan med bara 1 balk. Plus att jag tror estetiken invändigt talar för 3st.
Takåsarna blir av 45x195 C24. Men jag vill gärna ha in minst 300mm isolering, hur löser man detta på bästa sätt?
Och hur fäster man takåsarna mot limträbalken, de kommer att ligga uppe på denna då jag vill ha balken synlig invändigt så mycket som möjligt. Finns det "skor" med olika vinklar på att lägga åsarna i?
Takåsarna blir av 45x195 C24. Men jag vill gärna ha in minst 300mm isolering, hur löser man detta på bästa sätt?
Och hur fäster man takåsarna mot limträbalken, de kommer att ligga uppe på denna då jag vill ha balken synlig invändigt så mycket som möjligt. Finns det "skor" med olika vinklar på att lägga åsarna i?
Klicka här för att svara