2 454 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Verktyg, material och smarta prylar du saknar till ditt bygge?
Hej alla,
Efter två somrars byggande av både gäststuga och större fritidshus på egen hand så har man ju funderat en hel del på varför vissa grejer inte har uppfunnits, alternativt var de finns att få tag på. Det kan vara allt från "Hur svårt kan det vara att hitta en bra standardlösning för att få mineralull att stanna mellan bjälkarna i taket?" till "Tusentals år med husbyggande och karmskruv medelst diagonalmätning är det bästa de fått fram..varför finns det ingen fyrkants rätbräda att stoppa i dörrkarmen när jag monterar den?"...
Tänkte det kunde vara värdefullt att dela med sig av dels de här idiotproblemen och dels lösningar som folk hittat.
En annan aspekt är dessutom att det finns en hel del proffsprylar som varken är komplicerade eller speciellt dyra, men som inte verkar finnas att köpa för privatpersoner...?
Jag börjar:
? Ovanstående angående ett idiotsäkert vertyg för att säkerställa dörrkarmars rakhet..och då menar jag inte diagonalmätning och vattenpass...
Efter två somrars byggande av både gäststuga och större fritidshus på egen hand så har man ju funderat en hel del på varför vissa grejer inte har uppfunnits, alternativt var de finns att få tag på. Det kan vara allt från "Hur svårt kan det vara att hitta en bra standardlösning för att få mineralull att stanna mellan bjälkarna i taket?" till "Tusentals år med husbyggande och karmskruv medelst diagonalmätning är det bästa de fått fram..varför finns det ingen fyrkants rätbräda att stoppa i dörrkarmen när jag monterar den?"...
Tänkte det kunde vara värdefullt att dela med sig av dels de här idiotproblemen och dels lösningar som folk hittat.
En annan aspekt är dessutom att det finns en hel del proffsprylar som varken är komplicerade eller speciellt dyra, men som inte verkar finnas att köpa för privatpersoner...?
Jag börjar:
? Ovanstående angående ett idiotsäkert vertyg för att säkerställa dörrkarmars rakhet..och då menar jag inte diagonalmätning och vattenpass...
Produkter som diskuteras: "karmskruv"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Njae, ni missuppfattar mig. Jag har redan monterat dörrarna, men retar mig på att det efter så många miljoner dörrars montering i världen inte finns något smart modernt verktyg typ flexibel innerram eller liknande... Jag monterade mina dörrar med vattenpass och diagonalmätning med två läkter på det klassiska sättet, och med Adjufix.
Tänkte mer om ni har andra grejer ni har tyckt borde finnas när ni bygger men som ni inte har sett på marknaden?
Tänkte mer om ni har andra grejer ni har tyckt borde finnas när ni bygger men som ni inte har sett på marknaden?
Produkter som diskuteras: "smart verktyg"
Smarta verktyg
Ta hjälp av de här smarta verktygen i ditt nästa byggprojekt. Några av produkterna i den här samlingen är framtagna av medlemmar i vårt forum.
Läs mer
För övrigt, jag fick hänga på dörrbladet till ytterdörren stående på den tillfälliga trappan 2,5 meter över marken, med en regel under stöttad av en stege, och med frugan ankrandes dörren med ett rep...dörren var fett för tung att få på plats med bladet i nämligen.
Det borde gå att konstruera ett justerbart krysstag där båda stöttorna alltid är lika långa. Jag har nån slags ide i skallen, men får inte till det i Paint... Sätt den i karmen, spänn isär, och karmen är i vinkel och helt stum. Jag får nog ta och rita lite och sälja in det till nån tillverkare...
Annars: Gravitationsinverteraren -flytspackla väggar och tak. :wow:
Den har jag inte riktigt löst än...:S
Annars: Gravitationsinverteraren -flytspackla väggar och tak. :wow:
Den har jag inte riktigt löst än...:S
Hade det varit ett jätteproblem hade det funnits en lösning, ex. dörrkarmar är ganska enkelt att sätta in då man väl lärt sig. Det finns en mängd produkter som löser alla möjliga problem, men som aldrigt riktigt säljer, för kostnaden är inte riktigt motiverad, det är mest en kul grej.
En korkad produkt var ett resårband med markeringar som man skulle sträcka ut efter fasaden för att själv slippa räkna ut delningen mellan underbräder.
Att få mineralull att stanna mellan bjälkarna löser man genom att häfta upp plasten ca 50 cm, skjuta in isoleringen, häfta upp plasen lite till osv.
Men de flest mekansika hjälpredor verkar var uppfunna, då ser jag hellre smarta ideer med mobilapplikationer, ex kommunicera konstiga mått i ett hopplöst hörn, eller räkna ut vinkeln på sågen på man skall gera en lutande överbräda.
En korkad produkt var ett resårband med markeringar som man skulle sträcka ut efter fasaden för att själv slippa räkna ut delningen mellan underbräder.
Att få mineralull att stanna mellan bjälkarna löser man genom att häfta upp plasten ca 50 cm, skjuta in isoleringen, häfta upp plasen lite till osv.
Men de flest mekansika hjälpredor verkar var uppfunna, då ser jag hellre smarta ideer med mobilapplikationer, ex kommunicera konstiga mått i ett hopplöst hörn, eller räkna ut vinkeln på sågen på man skall gera en lutande överbräda.
Problemet med diagonal mätning är ett problem som inte finns. Om du monterar karmen med vattenpass så behöver du inte mäta diagonalen. Montera bara gång järnsidan samt överstycket i lod och våg. Isolering i undertak spänn upp murarsnöre mellan reglarna. Det bästa verktyget jag kan rekommendera är en bra lasermätare ovärderligt när man listar bl a.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden