Kan en vägg av lättbetong vara bärande?

Eller är det bara att riva?

Javisst kan lättbetong vara bärande!

Vet du att det är lättbetong? Vet du vad lättbetong är?

Om det är lättbetong vägg med betongbjälklag så är den ej bärande.

Matti_75 skrev:
Låter som en kraftig generalisering som i det här fallet kan vara förenat med livsfara. Har lättbetong(hålbetong) i samtliga inneväggar på nedervåningen i ett 150m2 hus med betongbjälklag. Att någon av dessa inte skulle vara bärande är en fysisk omöjlighet.

Redigerat:
Hålbetong är väl dock inte samma sak som lättbetong?!

Har 149 grannar med lättbetongväggar och betongbjälklag så som tidigare sagt är det farligt att generalisera. Var mycket vanligt i vissa konstruktioner från 60-talet (tex småstugebyråns) av lättbetong att man valde ett (ibland prefab) betongbjälklag.

Matti_75 skrev:

injonil skrev:
Hålbetong är väl dock inte samma sak som lättbetong?!
Du har rätt, det är jag som blandar ihop de två. Men betonghålsten som det heter är ändå hyfsat lätt och om jag kan blanda ihop den med lättbetong så kan nog andra göra samma sak och då kan det bli vanskligt om man börjar riva...

Okej.. Rummet är ca 4x2 m i mitten alltså 2 m från en annan vägg står väggen jag tror är av lättbetong.

När jag går och knackar på väggarna på "sidorna" samt den rakt fram (borde nog göra en ritning) så låter dom som "riktig" betong. Väggen i mitten låter som lättbetong samt ser ut så när man borrar i den. Hur går man tillväga för att få reda på om man kan riva den? Anlita byggfirma?

sled skrev:
Hur går man tillväga för att få reda på om man kan riva den?
1 Hur tjock är väggen?
2 Vilken typ av bjälklag ligger över väggen?

Gör gärna en enkel skiss/ritning blir det lättare. Stor betydelse var väggen är placerad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.