15 859 läst ·
9 svar
16k läst
9 svar
Bärande vägg - lättbetong?
Låter som en kraftig generalisering som i det här fallet kan vara förenat med livsfara. Har lättbetong(hålbetong) i samtliga inneväggar på nedervåningen i ett 150m2 hus med betongbjälklag. Att någon av dessa inte skulle vara bärande är en fysisk omöjlighet.Matti_75 skrev:
Redigerat:
Har 149 grannar med lättbetongväggar och betongbjälklag så som tidigare sagt är det farligt att generalisera. Var mycket vanligt i vissa konstruktioner från 60-talet (tex småstugebyråns) av lättbetong att man valde ett (ibland prefab) betongbjälklag.
Matti_75 skrev:
Okej.. Rummet är ca 4x2 m i mitten alltså 2 m från en annan vägg står väggen jag tror är av lättbetong.
När jag går och knackar på väggarna på "sidorna" samt den rakt fram (borde nog göra en ritning) så låter dom som "riktig" betong. Väggen i mitten låter som lättbetong samt ser ut så när man borrar i den. Hur går man tillväga för att få reda på om man kan riva den? Anlita byggfirma?
När jag går och knackar på väggarna på "sidorna" samt den rakt fram (borde nog göra en ritning) så låter dom som "riktig" betong. Väggen i mitten låter som lättbetong samt ser ut så när man borrar i den. Hur går man tillväga för att få reda på om man kan riva den? Anlita byggfirma?
Klicka här för att svara