Byggmaterial & Byggteknik
Tyresö: Allt beror på om du ska ha en ovanvåning på garaget. "byglarna" eller som det heter: korgarna kan du sätta med c/c 40 cm och om du har 4 "tolvor" i 2 plan, så tycker jag att det borde räcka gott och väl. Ring för säkerhets skull till Ytong och fråga vad dom anser om den armeringen. Utgår ifrån att du ska gjuta en obruten fullängdsbalk till båda portarna.
Tyresö: [citat] Så fort du sätter bilmaskinen i plattan, har du övertagit hela ansvaret för plattan! Det har ingen betydelse om du vet var värmeslingorna är - bilmaskinen spräcker betongen på ett oberäkneligt sätt - och du kommer garanterat bila sönder ett värmerör. På din faktura står företagets organisationsnr, ring skatteverket och få företagets adress och telnr. Enligt din skiss så
RilleRock: [citat] De blir öppet uppåt och en halv mm plåt runtom borde inte försämra det så mycket. Men ja kan ha fel. Kommer att testa med plåt då de bara kostar runt 300 kr sen får man se. Du menar ett elementskydd i trä? Det om något måste försämra värmeledningsförmågan? Kollat runt lite och många har sagt just det. Men visst är många av dem snygga.
MagnusRö: Klart, det är så nära mellan glesen att man inte kommer få något svaj. Någon plyfa har jag inte men väl en massa golvspånskivor som jag river upp.
Helljonas: Håller som bäst på att fixa till i källaren, kommer bilder vad det lider.. vi har köpt, klyft, kapat och satt upp medelstora skifferstenar på ca 9 kvadrat vägg. Nu vill vi behandla väggarna för att få en mörkare ton och för att det ska vara lätt att underhålla, vad använder man? olja? vax? såpa? har letat lite men hittar inget konkret tips! HJÄLP!
_chrille_: [citat] Exakt! nikotin skadade är vad de ser ut som...:@ Fick måla om mina "ny inköpta" lister i går...q(;^;)p
stefan_rk: Ska putsa upp väggarna i ett rum i källaren. Runt fönstren i nederkant är det en ca 10 cm djup glipa från innerväggen och fönstrets utekant. (se bifogad bild) Ska jag fylla det utrymmet med murbruk eller kan jag "fylla" ut med typ stenull. Eller kommer det att bli för mjukt och spricka? Tacksam för tips!
Ola78: [citat] Både T-flex och Sika IgasPistolet har i alla fall jag sett hos återförsäljare där jag bor, men du har en i att dom säljs nog mest i stora partier till större företag. På mitt jobb använder vi T-flex och det kommer ett antal lådor med jämna mellanrum så jag köper mina där till mycket bättre pris än i byggshopen. Dessutom är det den bästa byggtejp jag använt, grymt
Tyresö: Helt rätt tänkt! Luftspalt även i väggen. Har du öppet ut vid takfoten där takspalt och väggspalt möts, då följer du skolboken som du ska. Mellan väggspalt och väggisolering kan du använda asfaboard - svarta sidan utåt. Det finns säkert någon här på forumet som är mer insatt och vet alternativ till asfaboard.
whork: Är den limmad? isåfall kan du köra med ett oscillerande multiverktyg, typ den här med skrapan på, hitta en fog och gå in under.. Sen blir det ju till att slipa limrester efteråt.
Ola78: Ta och prata med en konstruktör och be honom/henne titta på dina takstolar. Dom kan räkna på det och även ev komma med förslag på hur du kan göra.
Ola78: Lyfter min tråd igen, hur har ni andra här på forumet gjort för att fästa plasten mot murstocken så det blir tätt? Har lurat på lite olika lösningar, t ex tejpa noga med T-flex, smeta asfaltsklister på murstocken och sen "trycka" dit plasten men det kanske inte plasten tål?
lumberjack: Betz, jag tycker att din gissning att fönstret orsakar sprickorna låter mycket rimlig. Här är några bilder på hur det ser ut, den första är för att få lite hum om var sprickorna är i förhållande till fönster och dusch. (textrutorna blev visst lite små, den nedersta ringen hör ihop med första detaljbilden, mittersta ringen med detaljbild 2 och översta ringen är detaljbild tre)
nimhed: Ett tips är att använda 45x70 eller 45x95 på flatan. Det blir styvare än 45x45 men totalen blir som med 45x45. Sedan hade jag valt regelavstånd så jag sluppit skära i isoleringen.
math_a: Haha, ett Timell-bygge vill man ju inte ha;) Nu är det bestämt......råsponten får det bli! Otroligt stort TACK till denna värdefulla hjälp! Nu blir det rätt och riktigt från början!!!
anaitis: [citat] Oftast tycker man att det är lite för mkt nedböjning. 1/400 del av längden är ett vanligt mått. I ditt fall motsvarar det 12 mm. Jag hade gått upp en dimension.
Tyresö: Du ska knacka bort resterande puts på väggen och klarlacka tegelväggen, för att binda dammet. Låt det urfrästa spåret vara - det är patina - och den nakna klarlackade tegelväggen framhäver en historia i huset och det är det som är poängen med att bo i ett gammalt hus. Du ska framhäva det gamla i huset, helt enkelt! River du upp några golvmattor, så hittar du säkert ett
Knifv: [citat] Du behöver krafsa ut åtminstone 15mm ur fogen. sen fogar du med ngt tjusigt bruk (personligen tycker jag att vanligt putsbruk B blir snyggast). Blanda bruket länge så det blir smidigt, och applicera det i fogarna med en så kallad fogslev. Bruket bör blandas relativt torrt för att minimera slabb på stenarna. kör på en bit i taget och när bruket är torrt (tar oftast bara några
Tyresö: Om du vill att trappan ska kännas stabil och homogen utan svaj när du går på den (det tror jag du vill), då måste den stå direkt på betongplattan. Ta upp ett inspektionshål genom parkett, spån, ända ner till betongplattan. Mät hur högt, brett, djupt betongfundamentet ska vara. Gör en gjutform till ditt trappstegsfundament - och gjut. Du kan ersätta en del av betongen med frigolit,
Milkshaken: Tack för svaret. b&q Visst jag går i dom tankarna med.... Vad gäller badrumsattiraljer så har vi allt utom kakel, klinkers, och bastumaterial....
tallmilan: [citat] Snyggt, skulle man kunna få ytterligare en bild som är nära så man ser hur pass grov ytan är ? (45 graders vinkel i motljus) :-)
Brannmark: Sitter och projekterar en maskinhall med måtten 10x20m. Hade tänkt mig en vägg höjd på 4.5-5m. Började nu fundera på att jag kanske bör räkna på vilken dimension spanterstolparna bör ha, detta pga längden på dem. Vägg beskrivning utifrån och in. 1. Korrugerad plåt, TP 20 eller liknande. 2. 50x50 liggande regel. 3. Vindtätning 4. Spanterstolpe, dimension ? 5. 50x50 liggande regel.
ats: Tack för svaren, det får bli ovanpå golvspån. Jag hade redan börjat skruvlimma golvspån då jag fick höra detta, Skönt.
MathiasS: Jag menar att någon plast ska du inte använda i anslutning till siporexväggen.
adam fors: hej använd inte större fixkam... fixet kommer garanterat att fylla hela fogen och då kommer du få h....vete när du fogar sedan... gör så här istället.. lägg hela golvet förutom där du ska ha mosaiken dagen efter spacklar du upp det lokala fallet med fix så du hamnar ca4-5mm ifrån överkant klinker sedan lägger du mosaiken när fixet torkat.. för bästa resultat gör på detta