Jag har ett 1,5 planshus från 30-talet. Det är förhöjt väggliv så ytterväggen går upp en meter på översta planet och sedan snedtak. Det är idag rejäla kattvindar på båda sidor. Jag ska nu totalrenovera vinden och riva ur allt (allt inre väggmaterial, allt i taket ändå upp till yttertaket/råsponten). Tanken är bl.a. att kunna få lite mer golvyta och använda de gamla kattvindarna till smarta lösningar som inbyggda garderober/fotändan på barnens sängar osv. Jag kommer att isolera med något annat än stenull/glasull, det blir ekofiber eller Vital eller liknanden och ingen plast. Nu till min fråga. Luftspalt i taket osv fattar jag, men hur gör man med ytterväggarna där det tidigare varit kattvindar. Jag ska isolera dessa väggar (ca 1m höga) men skall jag sätta isoleringen direkt mot ytterväggens insida eller ska jag spara en luftspalt (typ en minikattvind på 5 cm) innan jag reglar upp en ny (inner)vägg som isoleras? Luftspalt känns rätt och i så fall hade jag tänkt förbinda luftspalten i väggen upp till luftspalten i taket.