2 388 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Klä om element i aluminium = lim som klarar värme?
Hej,
Har ett återvinningselement i entren som varit tapetserat d^_^b
Efter att jag borjat ta bort tapet+klister så insåg jag att elementet hade någon buckla och första tanken om att lacka om det sket sig.
Så ja tänkte man kunde klä om det med ny fin plåt som plåtslagaren bockat till.
Man vill helst inte ha några synliga skruvar.
Finns det något lim för plåt/plåt som klarar av värmen?

Har ett återvinningselement i entren som varit tapetserat d^_^b
Efter att jag borjat ta bort tapet+klister så insåg jag att elementet hade någon buckla och första tanken om att lacka om det sket sig.
Så ja tänkte man kunde klä om det med ny fin plåt som plåtslagaren bockat till.
Man vill helst inte ha några synliga skruvar.
Finns det något lim för plåt/plåt som klarar av värmen?

Varför lägga ner så mycket jobb och pengar (plåtslagarjobb och plåt är inte gratis) på ett gammalt element? Om du blandar in en plåtslagare i projektet, så blir det billigare att handla ett nytt element.
Vill inte påstå att plåtslagare är dyrare är andra hantverkare, men i sammanhanget så passerar hans/hennes timtaxa (ink. moms) vad ett nytt element kostar.
Kan inte låta bli att vara nyfiken: Varför bry sej på ett gammalt element som inte ens är från början av sekelskiftet?
Vill inte påstå att plåtslagare är dyrare är andra hantverkare, men i sammanhanget så passerar hans/hennes timtaxa (ink. moms) vad ett nytt element kostar.
Kan inte låta bli att vara nyfiken: Varför bry sej på ett gammalt element som inte ens är från början av sekelskiftet?
Att kapa och böja en plåt 2 gånger bör bli billigare än ett nytt element?Tyresö skrev:Varför lägga ner så mycket jobb och pengar (plåtslagarjobb och plåt är inte gratis) på ett gammalt element? Om du blandar in en plåtslagare i projektet, så blir det billigare att handla ett nytt element.
Dvs jag ringer dem och säger mått samt hämtar det när de är klart.
Jag har ett sprillans nytt element ståendes i garaget som skulle upp som jag köpt av en VVS grossist. Dock är en bekant rörmockare och sade att mitt befintliga supergamla aluminiumelement värmer upp till en halv gång mer än det nya. Och det är skäl nog för mig iomed ja kan spara mycket energi.
Verkar det mer begripligt nu?
Detta återvinningselement är det enda jag har och håller hela huset varmt förutom när det är som kallast.
Att byta till ett element som inte är lika effektivt så jag behöver använda elelement mer är dumt.
I de andra rummen sitter elelement och utöver det har jag en LLVP.
Mao behöver jag kräma ut så mycket värme de bara går så jag bara behöver pusha elvärme när det är som kallast.
Att byta till ett element som inte är lika effektivt så jag behöver använda elelement mer är dumt.
I de andra rummen sitter elelement och utöver det har jag en LLVP.
Mao behöver jag kräma ut så mycket värme de bara går så jag bara behöver pusha elvärme när det är som kallast.
Ja, det finns värmebeständigt lim. Det används bl a för att limma kylflänsar på halvledarkomponenter i datorer etc. Åk till bygghandeln och fråga, har för mig att jag sett det på clas ohlsson också.
Tänk dock på att du ändrar elementets värmeledningsförmåga när du lägger på ett extra lager plåt. Jag har ingen aning om vad det skulle innebära men det känns som att det blir sämre. Du kanske skulle tänka elementskydd istället?
Tänk dock på att du ändrar elementets värmeledningsförmåga när du lägger på ett extra lager plåt. Jag har ingen aning om vad det skulle innebära men det känns som att det blir sämre. Du kanske skulle tänka elementskydd istället?
De blir öppet uppåt och en halv mm plåt runtom borde inte försämra det så mycket.rokka skrev:Ja, det finns värmebeständigt lim. Det används bl a för att limma kylflänsar på halvledarkomponenter i datorer etc. Åk till bygghandeln och fråga, har för mig att jag sett det på clas ohlsson också.
Men ja kan ha fel.
Kommer att testa med plåt då de bara kostar runt 300 kr sen får man se.
Du menar ett elementskydd i trä?
Det om något måste försämra värmeledningsförmågan?
Kollat runt lite och många har sagt just det.
Men visst är många av dem snygga.
Klicka här för att svara