Vad tror nio om en latexfog som kommer att vara helt inbyggd: Kommer den att överleva lika länge som ångspärren? Använder den inte för att limma plastfolie utan för att täta mellan glespanel och takstol.

Såg att någon rekomenderade Sikas Igaspistolet men kan inte hitta den någonstans. Var inne på proffsmarknaden Optimera (Malmö Trä) idag men de hade den inte, vilket får mig att tro att den inte är något bra.

http://www.sika.se/upload/Lathundar/FogGuide.pdf

tror hellre på silikon men akta dig för billig silikon innehåller mycket fyllnadsmtrl istället för silikon.

Tänker röra om i grytan och komma med en anklagelse mot en hel yrkesgrupp!

Jag har nu jagat tätningsprodukter för ångspärr i en vecka men ingen byggshop säljer dem. Produkterna jag talar om är:

Mataki Teno tätmassa
Sika IgasPistolet
T-emballage TFlex

Alla dessa är framtagna för att kunna göra en hållbar och åldersbeständig tätning mellan ångspärr och exempelvis trä. Ändå finns de inte ute på byggshoppar för proffessionella byggare. (Har hittar Sika hos Ahlsell i Arlöv). Pratar jag med tillverkarna så är de förvånade men väl medvetna om att produkterna inte säljs. Oftast säljer de stora partier direkt till större byggföretag.

Frågan som jag nu ställer mig är om sveriges alla mindre byggare gör ett dåligt jobb vad gäller ångspärrens tätning. Är de alla byggfuskare?

Redigerat:
Ola78
MagnusRö skrev:
Tänker röra om i grytan och komma med en anklagelse mot en hel yrkesgrupp!

Jag har nu jagat tätningsprodukter för ångspärr i en vecka men ingen byggshop säljer dem. Produkterna jag talar om är:

Mataki Teno tätmassa
Sika IgasPistolet
T-emballage TFlex

Alla dessa är framtagna för att kunna göra en hållbar och åldersbeständig tätning mellan ångspärr och exempelvis trä. Ändå finns de inte ute på byggshoppar för proffessionella byggare. (Har hittar Sika hos Ahlsell i Arlöv). Pratar jag med tillverkarna så är de förvånade men väl medvetna om att produkterna inte säljs. Oftast säljer de stora partier direkt till större byggföretag.

Frågan som jag nu ställer mig är om sveriges alla mindre byggare gör ett dåligt jobb vad gäller ångspärrens tätning. Är de alla byggfuskare?
Både T-flex och Sika IgasPistolet har i alla fall jag sett hos återförsäljare där jag bor, men du har en i att dom säljs nog mest i stora partier till större företag. På mitt jobb använder vi T-flex och det kommer ett antal lådor med jämna mellanrum så jag köper mina där till mycket bättre pris än i byggshopen. Dessutom är det den bästa byggtejp jag använt, grymt klister i den.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.