Milkshaken
Jag har lite frågor om situationen...
Vi har nu i källaren %-golv dvs. ett tunt ojämnt betonggolv, (Man gjorde så under dom svåra åren, för cement var dyrt) .
Golvet är mellan 3-5 cm tjockt... Vad jag vill få det till så har det ingen som helst sammanbärande funktion i övriga grunden....
Grunden består av betongväggar, bör ju gå ned betydligt längre ned än golvet m.a.o.

Vi vill nu inreda ett av rummen ha en relax/badrumsdel... Dvs, Dusch/bastu/ bubbelbad... + tvätt och tork.

Frågan är, går det bra att bygga ett vanligt träbjälklag med isolering och asfaboards undertill, golvspån och klinker upptill.... Med värmeslingor av något slag. Vatten eller el?

Vad jag undrar är hur det går med fukt i grunden då. Självklart finns ingen ventilation under nuvarande golv.
Min fundering är om att först gräva ned en bit, lägga plastfoliemot marken, sen fylla upp med lecakulor.
För att sen vidare komma upp med träbjälklaget....

Jag vet att det kanske skulle vara bättre med betong, men enligt mina tankar skulle det bli bra mycket dyrare och man skulle inte kunna dela upp jobbet/inköp av material på samma vis...
Ni som har liknande,, Bu eller Bä?

Om du nu ändå ska gräva ut det gamla golvet, ser jag absolut ingen anledning att börja bygga upp med trämaterial i ett källargolv för ett våtrum! Gör ett riktigt betonggolv med isolering under och med ingjutna golvvärmeslingor, och sen klinker på ytan. Betongkostnaden är verkligen inte stor i jämförelse med allt annat i ett källarbadrumsprojekt.

Milkshaken
Tack för svaret. b&q Visst jag går i dom tankarna med.... Vad gäller badrumsattiraljer så har vi allt utom kakel, klinkers, och bastumaterial....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.