Stew
Stew: Då är det nog betonghålsten som jag har. Tror du tigersågen med lättbetong-blad rår på detta?
8 svar · 5,4k läst
BillyBragg
BillyBragg: [citat] Vi köpte den av en firma i Örebro http://www.spiscenter.se/ men de har den inte på sin hemsida. Jag ringde dom bara för att kolla om de kunde ta hem en sån åt oss, men då hade dom en på utställning! Jag tror att de är så att http://www.ved-pellets.se/butik/commerce.cgi?pid=314&cart_id=1254962984.736 de här köper in dom från Spanien. Sen så säljer dom genom åf.
8 svar · 4,2k läst
N
norrbottenstorpet: [citat] Ok du gör altså först ett 'normalt' rum för att sedan bygga en studio i detta. Då kan jag kanske köpa gipset, även om jag inte valt det själv. Det blir ett rum i rummet således? [citat] Flytande golv är golv som läggs direkt på ett utjämnande material, gammalt tillbaka la man ibland trägolv på en bädd av torr sand. Det är ingen dum lösning. Nu kanske man kan jobba med
3 svar · 7,1k läst
G
gaia: [citat] Gipsputs är en bra material för inneväggar men inte riskfritt i en gammal källare. Tål fuktvandring lika lite som en gipsskiva. Även om huset är dränerat så blir det oftast lite fuktvandring längst golvet i gamla hus och man blir så ledsen att se nya skador komma efter all jobb man lagt. Det är för sent för ändringar i TS fall men kanske andra läser och hinner fundera
6 svar · 11,5k läst
H
hemmapågården: Kom på en grej nyss, som fick mig att känna mig aningen dum :blushing: Det kan inte vara så enkelt som att det är lecastenar murade på "högkant" och att hålen är till för eventuella armeringsjärn?
1 svar · 1,7k läst
A
AndersS: Gör ett avslut i MDF från golv till tak om du ska måla den vit. Du kan då också runda långsidorna lite snyggt. Inga lister vid golv eller tak på kortsidan.
1 svar · 4,2k läst
Koppetorparn
Koppetorparn: Tack till dig oxå FarsanSeger, mera matnyttigt att läsa och kolla på :) Jag sätter igång direkt!
4 svar · 7,3k läst
J
jonas_7en: köp 45 mm tjock ek bänkskiva och klyv på mitten så får du ju ut 2 st på varje skiva :D
2 svar · 2,0k läst
K
Kapten_Haddock: Nja ingen framgång. Dörrarna på byggmax är ju så jävla fula:( Men de blir nog en sån endå. Förhopps på fre. MVH/
14 svar · 2,7k läst
T
TMA-1: Ok, jag hittade en bra bild som kanske visar hur ett golv bör vara. [bild] Betongplatta - luftspalt - regel - isolering (frigolit?) - osb - golv. Är det en korrekt uppfatting av hur ett dugligt golv bör vara?
1 svar · 6,4k läst
Krillew
Krillew: Jag har just murat klart skorstenen 10m från källaren 4-pipor... jag kunde konstatera att skorstenen går lätt att gunga +-1.5cm så att sätta fast skorstenen i taket är nog endast att föredra så man stagar upp den lite. Men frågan är vad man skall använda finns det fogskum som man får använda mot skorstenen?
1 svar · 4,8k läst
Chajo
Chajo: Hej, Perfekt, ditt svar uppfyller helt mina önskemål, nu förstår jag samanghanget. Det är bara ett garagetak och inga traverser eller karnar inblandade. Tack för hjälpen Chajo
2 svar · 5,1k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Nu så (plocka ramen med innehållet). http://katalog.essve.se/webspeed/katalog/kat_produkt.p?bid=V70&kat_bid=V70&dokid=wc398272
11 svar · 12,4k läst
ikeahantverkaren
ikeahantverkaren: http://www.lamello.de/download/anwendungs-filme/invis-system.html KLICKA PÅ DE RÖDA LÄNKARNA PÅ DERAS SITE
0 svar · 1,5k läst
N
nilsson.ph: Började riva lite försiktigt idag och upptäckte att själva blåbetongen bara var 70 mm tjock.. 10 mm puts på var sida ger totalt 90 mm. Enligt en konstruktör som jobbat mycket med lättbetong så är bärande lättbetongväggar ALLTID minst 100 mm tjocka. Är det någon mer som kan hålla med om det?
4 svar · 6,8k läst
·
H
huggan: Ja och på 300 gipsskivor och 300 OSB skivor blir det lite Cash. Dom reglarna var inte så billiga heller, kanske ska ha dubbla 45*45 reglar då m.
6 svar · 2,5k läst
S
Svanteman: Har ni köpt nyckelfärdigt men utan kök?? man kan sätta panelen innan eller efter skåpen, lite av en smaksak. jag hade gjort satt den efteråt, men kommer det inte se konstigt ut i avslutningen om panelen slutar där skåpen slutar?? isf får man ju sätta råspont bakom bänkskåpen också, då kan man ju lika gärna klä hela väggen innan man monterar köket, setill att det finns plats
1 svar · 2,5k läst
A
Alko: Intressanta tips! Sen är jag lite fundersam över hur bra det är att använda ett dött material som stålband till väggreglar av trä som ju kommer att vilja röra på sig en del, om man får det rejält spänt.. Men reglarna ska väl inte röra på sig i förhållande till varandra ändå, isåfall vore det ju omöjligt att sätta upp gipsskivor etc...
3 svar · 9,9k läst
bearpower
bearpower: Tack för tipset! :-) en bra idé.
2 svar · 2,8k läst
A
Alko: Men jösses, 16 svar! Jag lovar, du kan dra av 100 borrar till i den där reglen utan att det gör någonting. Och då är jag ändå också s-nödig gör-det-självare som använder multimaster och stämjärn istället för tigersåg när jag river, typ... /A
17 svar · 2,6k läst
F
Forbo: Kika på tillverkarnas hemsidor efter monteringsanvisningar, finns ett par olika...i någon av anvisningarna hittade jag ett skärmönster för just stödben och tätning kring mellanbjälklag etc...var ganska fiffigt. (Sen är det lite klurigt ändå och jag körde silikon kring och i skarvarna också för att täta maximalt. )
5 svar · 2,3k läst
Tyresö
Tyresö: [citat] Har funderat på det, men det verkar vara overkill, för att bygga ett växthus. Sen blir det en massa formsättnings/armerings-arbete och isoleringsjobb för att täcka in betongen så det inte blir en köldbrygga. Fördelen att bygga det i betong är ju stabiliteten.
8 svar · 30,9k läst
Totte_S
Totte_S: Jo det blev den lösningen. Men jag förstår inte vad du menar med att att inte få tätt? Menar du att det ska kunna cirkulera luft eller? I så fall blev det halvrätt, för jag har glipa i överkant på ena sidan men inte den andra. Får väl utvärdera om 10 år... ;)
2 svar · 5,1k läst
Anna_H
Anna_H: Finns inga filer som är för stora för att göra PDF av...
5 svar · 2,0k läst
·
J
Jan-Å: [citat] Jag har laminatgolv, rör sej kanske mindre även om kärnan är spån. Men annars inga problem med nån rörelse, golvet ligger på frigolitskivor med vattenburen golvvärme, vet inte om det kan påverka nåt? Drog franskskruv ner i betongplattan genom hela konstruktionen på ett ställe, sen är reglarna fästa i väggarna och med dubbelhäftande tejp under resten.
6 svar · 3,7k läst
GullanH
GullanH: Jag tänkte nog mest på själva byggandet. Har gjort en tillbyggnad i trä men aldrig jobbat med lättbetong.
6 svar · 3,5k läst
T
Tiger79: [citat] Tack
19 svar · 19,3k läst
gadeberg
gadeberg: en kofot med bred fot. Börja lite lätt och öka sedan. Annars kan man ta tex multimastern och såga ut som en ram innanför spikarna. Då får man bara en rad med spik i mitten och då knäcker man skivan där och får ut den i två stora delar. Barkspade är ett annat bra verktyg
3 svar · 5,8k läst
Swappe
Swappe: Jag hade gjort som leverantören rekommenderar. Lindab visar tex i sin instruktionsvideo att man tar upp et "V" eller klyfta som du kallar det. =) Vet dock inte om ditt alt.2 är bättre eller sämre.
1 svar · 1,6k läst
I
imported_hans: När ett hus är otät i "vindpappen" och den av vinden inpressade luften passerar på samma ställe under några år uppkommer ett lager av smuts pga av detta, du skev ytervägg så möjligheten finns. Smutsen som vinden har tagit med sig in har även färgat av sig på isoleringen, det kan jag tyda av bilden din. Om det blåser ute så håll upp ett stearin ljus så ser du ganska omgående om
3 svar · 2,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.