21 216 läst ·
16 svar
21k läst
16 svar
Väggar & tak till förråd?
Sida 1 av 2
Hej,
Jag håller precis på att isolera mitt förråd i min carport (ca 10 m2), och började nu fundera på vad jag lämpligast bör välja för material till väggar och tak?
Det kommer användas till förvaring av cyklar, gräsklippare, kartonger m.m. så fokus ligger på att vara praktiskt och enkelt.
Någon som har några bra idéer???:S
Jag håller precis på att isolera mitt förråd i min carport (ca 10 m2), och började nu fundera på vad jag lämpligast bör välja för material till väggar och tak?
Det kommer användas till förvaring av cyklar, gräsklippare, kartonger m.m. så fokus ligger på att vara praktiskt och enkelt.
Någon som har några bra idéer???:S
Oj....ja det skulle ju bli rejält (satte det som tak till hela carporten), men skulle dock tyvärr vara rätt tidskrävande för hela insidan av förrådet. Jag funderade om det ev. fanns något lämpligt skivmaterial som gick fort att få upp?
Just, precis! Vanlig 12 mm plyfa, som du kan spackla och rolla på med någon färg för att dölja skönhetsfelen. Resultatet blir fövånadsvärt bra och du får riktigt stabila väggar.Farzan skrev:
Spånskiva kan ju fungera om du inte har någon fukt, spånskiva/fukt....inte bra!math_a skrev:
Ett alternativ till byggplyfa är "Ryssplyfa" OSB-board, det fungerar åtminstone som innertak.
Det är bara att åka till brädgården och kolla priser
Aha....tänkte inte på det med fukten!
Det kommer ju att vara isolerat golv, väggar & tak, men (troligen) ingen el/värme indragen förren till våren tyvärr. Kommer det då bli fuktigt nog att inte köra på spånskiva? Plywooden var ju så förb"#¤ dyr.......!
Det kommer ju att vara isolerat golv, väggar & tak, men (troligen) ingen el/värme indragen förren till våren tyvärr. Kommer det då bli fuktigt nog att inte köra på spånskiva? Plywooden var ju så förb"#¤ dyr.......!
Allt som har med byggnation är exakt så dyrt som du beskriver det trots att vi bor i ett skogrikt land.math_a skrev:
Vad var det dom sa i lumpen?....Sömnen uteblir, istället blir det 1mil och 10 km (2 mil)nattorientering med full stridssele innan ni får mat.........GILLA LÄGET!
Jo, vanlig plywood är dyr. Men kolla efter oklassad byggplywood, det är ett slags andrasortering - den är mycket billigare, något billigare än OSB faktiskt när jag köpte den sist. Då var det Bauhaus som hade den men det var några år sedan.
Du bör ha c/c 60, annars kommer skivan att hänga (haha, nu fick jag till det) - jag tror du förstår vad jag menar.math_a skrev:
22 x 70 känns lite klent att regla upp med, du bör nog satsa på 45 x 70 istället, vilket också ligger på gränsen - men bör fungera - det är ju bara ett förråd....
Hmmm, jag vacklar mellan dessa. Enkelheten gissar jag det ärsom drar mig åt OSB, men det kanske inte är så stor skillnad trots allt!
Kör man råsponten direkt på takstolarna, eller måste man regla upp cc60 även för denna?
Kör man råsponten direkt på takstolarna, eller måste man regla upp cc60 även för denna?