É
ÉlPon: Lite info bara om nån har liknande fråga i framtiden... Ecophon bad mig fota båda sidor för att se vilken typ av platta det var, och då såg jag att de var faktiskt märkta med just Ecophon... Plattorna är stenull och sedan ett målat skikt glasfiberfilt. Ska tåla värme och fukt, 95% vid 25 grader och 100% tillfälligt vid 40 grader enligt en återförsäljare. Ca 1000kr för 10st plattor
3 svar · 13,7k läst
·
J
Jan-Å: En smaksak egentligen och smaken e ju som baken :) Jag väljer klinker och kakel 11 ggr av 10 i ditt fall, snyggare och trevligare på alla sätt enl. jag.
1 svar · 1,6k läst
S
strevert: Efter att jag läst om dessa små spikar, så frågade jag u den lokala bygghandeln här. Dom hade inga sådana i sitt sortiment, men byggfirman som dom hyr lokalerna av använde dessa i sin verksamhet. Dom var så snälla och fixade fram ett gäng som jag kunde köpa. Men det vore intressant att veta någonstans man kan köpa i fortsättningen.
1 svar · 2,1k läst
DeEss
DeEss: Formplyfa borde väl klara det... Okej, om tio år ser nog lådan ganska lasig ut, men det är ju billigt material i förhållande till t ex aluminium.
1 svar · 1,2k läst
E
englundm: då förstår jag Meckis komentar bättre. Ja, ena tegelväggen bär bjälkar medan andra inte gör det kan man misstänka. Förmodar att golvplankorna på andra vån avslöjar riktningen på bjälkarna. Kommer ställa stålrör som stämp på var sida om väggen som lyfter en planka mot taket under tiden jag avlägsnar väggen och inte har balk på plats. Fågan är vad man bäst väljer som
4 svar · 7,2k läst
T
tralopp: Finns det väggskivor man inte bör använda gipsputs på? Hade tänkt renovera hallen o vet ännu ej vad för typ av väggskivor som finns under tapeterna. Har hört mkt gott om gipsputs men har 0 erfarenhet av det. Hoppas kunna åstadkomma ett ganska grovt putsat intryck, gissar att jag ska använda en borste som avslutning då..? Tänkte börja med väggen vid dörren eftersom det är den man
0 svar · 1,7k läst
L
Lofgren: Har i dagsläget bergvärmepump och tvättmaskin/torktumlare i badrummet. Detta är givetvis både skrymmande och bullrigt. Funderar på möjlighet av tillbyggnad i anslutning till badrummet. Skulle detta bli ett våtutrymme? Måste man ha avlopp i detta rum eller kan man dra rörledningar på något vis till badrummet? Tänker mig isf en storlek på ca 5 kvm. Någon som har en idé vad det
0 svar · 1,9k läst
Matti_75
Matti_75: Skruva fast beslaget i den undre skivan borra sedan hål i den undre skivan mitt för skruvhålen i beslaget, sedan skruvar du fast beslaget i den övre skivan genom hålet du borrat.
1 svar · 2,6k läst
T
tommy3: Om du ersätta bandjärnet med ett fyrkantrör så håller det för vad som helst. Fast då måste du svetsa rören i hörnen. Tänk även på om murstocken har tillräcklig bärighet för skruvarna. Hemma i Tyskland var det strikt förbjudet att borra/skruva i murstockarna men in sverige har man inte sådana hämningar. För att fästa i murstocken använder du riktigt bra pluggar, inte nåt
3 svar · 1,2k läst
Mikael_L
Mikael_L: Jag ville bara nämna det. Det finns nog rätt många som satt igång och lagt på extra skivor på de gamla och först efteråt svurit över att de inte tänkt till innan. :)
4 svar · 1,4k läst
J
JOW: Ok, det var bara det att i mina öron så syftar ordet knakar på bjälken, att gå sönder, och knarr uppkommer i golvet pga svikt i bjälken... men då är jag med på vad du menar....
18 svar · 5,2k läst
·
bobbo77
bobbo77: paroc har en del åldersbeständiga tejpar.. kan du inte använda en standard folietejp till skarvarna och den dyrare till genomföringar och dyligt.. tror byggmax har en tejp för under 100 lappen men har inte testat den..
2 svar · 5,6k läst
R
Richtmann: Raspa inte ändarna, dom fasas av med en kniv, typ av brytbladskniv t.ex. Varför inte raspa = dom "flänsar" sig då.
4 svar · 3,3k läst
G
Gabbe1: Det framförs ofta synpunkter på att stålbalkar skulle vara sämre ur brandsynpunkt men jag anser att det är överdrivet. När en stålbalk blir så varm att den kollapsar så har du betydligt större problem än så, huset är bortom räddning och finns det någon människa eller djur kvar inne så är han/hon/det död för länge sen. Sen vet jag att det är lögn att försöka övertyga en
9 svar · 8,2k läst
S
sixten88: Om den är byggd med lättreglar är den inte bärande bäremot bör den vara bärande om den är byggd av förstärkningsreglar.
2 svar · 2,1k läst
C
_chrille_: Hej! har själv gjort liknande. Jag hyrde "stämp" som på den lånade bilden nedan. Gjorde så som på bilden med en regel längst upp fast längst med på båda sidor om väggen, så att de avlastar väggen. Hur många m.m beror på konstruktionen av ditt hus lasten m.m Jag anlitade en byggnads konstruktör som hjälpte mig med att både vara KA, framtagande av ritning till bygglovet och
1 svar · 3,8k läst
C
_chrille_: Borde finnas i monterings anvisningen vad min avstånd till brännbart material. Om inte prata med jula. Efter att du fått måttet kan du sedan börja leta efter lämplig lösning.
1 svar · 2,2k läst
M
mk31: Är lite i samma sits. Min lucka sitter i samma höjd som gipset i taket. Funderade först på att spika listen i luckan. Frågan är hur man gör i bakkant i så fall? Sitter det list där går ju luckan inte att öppna. Hur har ni gjort som inte har spacklat?
2 svar · 6,1k läst
S
Svanteman: 25mm vad påskruvat på sidan?? Kan vara så att man behöver bygglov, om man väsentligt ändrar byggnadens funktion som det så fint heter
2 svar · 1,6k läst
Kutte Heitmann
Kutte Heitmann: [citat] Instämmer. Ring ert försäkringsbolag eller kolla med en byggare som kan göra en fuktmätning. "Hur upptäckte du fukt i ditt hus och hur kunde du sälja det? Eller du åtgärdade problemen innan?" Jag upptäckte möglet när jag satt på golvet vid ena gavelväggen och skulle koppla sterion. kom en doft som jag kände igen men inte ville ha där. Så det var dags att kalla ut folk som
14 svar · 10,1k läst
A
anderssoncatarina: Nu är det snart dags att måla om köket. Först ska vi måla om taket, som är dåligt målat av den tidigare ägaren (det är randigt), och så har vi slipat och spacklat lite sprickor som dykt upp i den "gamla" färgen som bara har ett par år i nacken...Vad är viktigt att tänka på när jag väljer färg, vad gäller färgens egenskaper (alltså inte nyanser)? Vi behöver ju ha en färg
0 svar · 2,4k läst
A
anderssoncatarina: Tack för tipset, funkade kanon!
2 svar · 3,3k läst
B
BigBenz: Ska ta bort min gamla varmvattenpanna innan vintern, är skapligt händig och tänkte därför demontera den själv. Nu till frågan: nån som vet om pannan innehåller asbest, typ i isoleringen eller i botten.? Pannan är av modell eryl varmvattenpanna. Tillv.år 1975. Tillv.nr 47164. Jättetacksam för svar. /robert
0 svar · 1,4k läst
P
PCLarsson: inte allmoge i ett funkishus ;-) Utgå från huset i övrigt och matcha i samma still... Mvh /PC
1 svar · 1,5k läst
F
byggare henke: det stämmer och man gör precis som man vill... :-) man kan ju bara tipsa
8 svar · 5,4k läst
F
fidelie: Just min mekanikgrundkurs var "under uppförande" i något moderniseringssyfte medan vi läste den, jag läser kemi, så litteraturen består av en pärm med papper men väldigt underfundiga rubriker... Men jag ska kolla efter dina stycken :) Haha, eller så har man byggt jävligt fel :D
5 svar · 4,3k läst
·
M
MagnusRö: Intressant men svarar inte direkt på frågan då de mest pratar om tillväxtfasen. Jag tänker mig en skada som har varit utbredd men som nu torkas ut. Är den gamla skadan värre än de naturligt förekommande mögelsporerna för en fortsatt skada?
4 svar · 1,3k läst
[SKPG]Zamora
[SKPG]Zamora: Nu har jag pratat med sotaren, 0,7 mm är det tunnaste som godkänns. Men som Fotografen säger, plåten bör vara tjockare för att undvika märken.
3 svar · 1,3k läst
L
Lagerlokal: Hej Ska bygga några förråd i en källare och vill att de ska vara någorlunda inbrottsäkra. Jag hade tänkt mig att regla upp väggarna och sedan spika på plåt, är det någon som har något bra förslag på lämpligt plåtmaterial som både är tillräcklig tjock och till bra pris? Eller finns det plåt som kan användas direkt utan reglar? Eller någon annan bra idé? Tack på förhand!
0 svar · 1,3k läst
L
lasmus: Har precis börjat renovera vår lägenhet som är byggd nånstans 1920-tal skulle jag tro. Genomgående i lägenheten satt målad, knottrig strukturtapet (såna med sågspån) som jag bara inte kunde leva med. Då jag vill ha målade väggar var min plan att riva tapeten, bredspackla och måla. Sagt och gjort, när fyra lager tapet rivits bort kom jag ner till något jag trodde var en
0 svar · 2,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.