Bor i ett äldre1,5 plans hus som är byggt 1981. I vår har jag tänkt att byta ut vårat tak som idag består utav Planja TP-plåt och massonit. Det nya taket kommer att bestå utav råspont, papp och betongpannor.
Det blir en extra vikt på ca 35kg/m2 mer mot vad jag har idag. Jag har lyckats att få tag på takstolsritningarna från ett hus byggt 2008 utav samma hustillverkare. Detta hus har ett sk lätt undertak med betongpannor. Vikten på råsponten tror jag är försumbar.
Mina takstolar ser konstruktionsmässigt nästan likadana ut som det nyare huset, samma mått och virkesdimensioner förutom på hanbjälken. Min hanbjälke består utav 2 st 34*70 som spikats ifrån sidan. Det nyare huset har en hanbjälke utav 45*120 som fästs med spikplåt.
Den stora skillnaden är virkeskvaliteten. Mina takstolar är byggda utav virkeskvalite Ö och de nyare takstolarna är byggda i K30, K24 och K12. Det enda som jag lyckats hitta på nätet är att Ö står för övrigt virke i klassningen.
Är det någon som vet hur stor skillnad det är mellan Ö-virke och K30 virke? Eller vet var det finns en tabell eller liknande.
Om det behövs hur förstärker jag lättast mina takstolar för att klara den extra vikten?
Vinden är idag oinredd men ska inredas i framtiden. Jag kommer då att behöva göra en salning utav takstolarna så att de rymmer isoleringen. Om jag gör denna salning med spikplåtar skulle den då kunna räcka som förstärkning utav mina takstolar?
Blev ett långt första inlägg.
/Christian