2 581 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Uppvärmt rum i siporexförråd.
Jag har planerat att bygga ett rum (10m2) i förrådet som man kan ha några plusgrader i under vintern, det är i dagsläget byggt av siporex i stora block och tak av eternit utan någon som helst isolering.
Det som jag skulle behöva hjälp med är hur man ska göra med luftspalt, isolering, plast osv. Väggarna är som sagt av Siporex 150mm gissningsvis.
Jag är ute efter en konstruktion som kan klara sig utan värme från insidan i framtiden, sökte i forumet och blev lite osäker på detta med plastens för och nackdelar på tex. sommaren när det blir varmare ute än inne?
Men hur som helst så funderar jag på att göra på följande vis!
1. Yttervägg i Siporex.
2. 45mm regel (som luftspalt)
3. vindpapp.
4. 70mm regel & Isolering.
5. Åldersbeständig plast.
6. Spånskiva / Gips
Är detta ett korrekt sätt att bygga på?
Ursäktar stavfelen som kan finnas, svårt att sova när man har viktiga tankar för sig :blushing:
Det som jag skulle behöva hjälp med är hur man ska göra med luftspalt, isolering, plast osv. Väggarna är som sagt av Siporex 150mm gissningsvis.
Jag är ute efter en konstruktion som kan klara sig utan värme från insidan i framtiden, sökte i forumet och blev lite osäker på detta med plastens för och nackdelar på tex. sommaren när det blir varmare ute än inne?
Men hur som helst så funderar jag på att göra på följande vis!
1. Yttervägg i Siporex.
2. 45mm regel (som luftspalt)
3. vindpapp.
4. 70mm regel & Isolering.
5. Åldersbeständig plast.
6. Spånskiva / Gips
Är detta ett korrekt sätt att bygga på?
Ursäktar stavfelen som kan finnas, svårt att sova när man har viktiga tankar för sig :blushing:
Finns säkert lika många åsikter som medlemmar 
Jag börjar
Utan att veta hur det fungerar över tid ska jag tillägga.
Ser att du vill ha 70mm isolering alternativt bygga ut 115mm med isolering/luftspalt.
Ett alternativ som borde fungera i ett kallförråd är att skriva fast osb/plywood genom 70 eller 100mm cellplast med hyfsat långa skruvar.
Borra och plugga innan och sen hitta skruvhålen är lite sport men det går
Jag börjar
Ser att du vill ha 70mm isolering alternativt bygga ut 115mm med isolering/luftspalt.
Ett alternativ som borde fungera i ett kallförråd är att skriva fast osb/plywood genom 70 eller 100mm cellplast med hyfsat långa skruvar.
Borra och plugga innan och sen hitta skruvhålen är lite sport men det går
Siporex är ett bra väggmaterial så speciellt oisolerat skulle jag inte säga att ditt förråd är. Mitt hus är delvis byggt av stora sipirexelement och vid renovering av detta hörde jag mig för lite: Någon plast i väggen rekommenderades inte. Isolering föreslogs i första hand monteras på utsidan. Vill du ha gips på insidan kan den limmas direkt på siporexen.
Väggar som inte är en del av ytterväggarna skulle jag nog bygga utan plast eftersom du vill kunna köra utan värme.
Väggar som inte är en del av ytterväggarna skulle jag nog bygga utan plast eftersom du vill kunna köra utan värme.
Funderingar kring frigolit direkt mot siporex har jag haft men hur gör man med resterande del av innerväggen steg för steg? Här behövs väl ingen Å-B Plast innanför? Vill man kunna fästa OSB-skivor utan att leta plugghål är väl bara att regla och stoppa frigoliten mellan precis som man gör med vanlig isolering?Blindnit skrev:Finns säkert lika många åsikter som medlemmar
Jag börjar
Borra och plugga innan och sen hitta skruvhålen är lite sport men det går![]()
Jag är medveten om att Siporexen isolerar braMathiasS skrev:Siporex är ett bra väggmaterial så speciellt oisolerat skulle jag inte säga att ditt förråd är. Mitt hus är delvis byggt av stora sipirexelement och vid renovering av detta hörde jag mig för lite: Någon plast i väggen rekommenderades inte. Isolering föreslogs i första hand monteras på utsidan. Vill du ha gips på insidan kan den limmas direkt på siporexen.
Om jag förstod dig rätt så kan man plasta men bara på ytterväggarna? och tak?
Tänkte enbart cellpast mot vägg utan reglar sen skruva genom den via osb/plywood.
Tyckte jag skrev det?
Då slipper du regla mot vägg och problemet det kan innebära.
Sen är nog mycket av dagens "konstruktionsproblem" egentligen högst beroende av skitmaterial.
Själv "renoverar" jag och slänger bland annat 60 årigt kärnvirke för att ersätta med "nytt frisk rakt" samt limmat sågspån istället för äkta trä.
Generationer efter oss kommer att kalla oss för "dom stora idioterna".
Tyckte jag skrev det?
Då slipper du regla mot vägg och problemet det kan innebära.
Sen är nog mycket av dagens "konstruktionsproblem" egentligen högst beroende av skitmaterial.
Själv "renoverar" jag och slänger bland annat 60 årigt kärnvirke för att ersätta med "nytt frisk rakt" samt limmat sågspån istället för äkta trä.
Generationer efter oss kommer att kalla oss för "dom stora idioterna".
Vad är det för problem du syftar på?Blindnit skrev:
Om jag skulle välja Frigolit på väggarna, hur gör jag med taket? Nu är där som sagt bara eternit idag och det är inte 100% tätt.
Min tanke med taket är att slänga på ett lager plast under de lutade "takreglarna" så att eventuell fukt som kommer igenom taket rinner ner i luftspalten. Men väljer jag att limma frigolit blir det ju ingen luftspalt...
Klicka här för att svara