A
ankan_84: Slår dom en signal
6 svar · 7,5k läst
Tyresö
Tyresö: Trä direkt mot betong är ju som bekant, en katastroflösning - träet ruttnar efter några år. Ett ytterligare tips som du kan göra, är att du gjuter en betongbalk, så att stolpfundamenten sitter ihop i varandra under marken - då finns det inte en möjlighet att stolparna rör sej eller lutar - då kan du även hänga på dom största och tyngsta smidesgrindarna utan att stolparna börjar
2 svar · 7,8k läst
·
Tyresö
Tyresö: [citat] Ännu bättre blir det med armeringsmatta om du klär in den i betong.....
12 svar · 2,6k läst
Ola78
Ola78: Kör med åldringsbeständig tejp avsedd för ångspärr, t ex T-emballage T-flex eller Stockviks ångspärrstejp.
3 svar · 1,8k läst
AXS
AXS: [citat] Tror jag blir bäst! Färdigmålat blir så tråkigt.
5 svar · 11,0k läst
H
huggan: Böjmomentet i mittpunkten av lasten P är M=PL/2, där L är längden. Böjspänningen är S=M/W, där böjmotståndet W=bh^2/6. b och h är regelns bredd och höjd. Alltså, S=3PL/bh^2. P i Newton och alla måtten i millimeter så får du böjspänningen i Megapascal (MPa). S ska vara mindre är regelns böjhållfasthet. S = 24 L = blir 4300 mm om du har den taklutningen b = 45 mm h = 220 mm
1 svar · 2,1k läst
S
Sandberg: OK tack för svaret! Menar du att jag fäster VP-röret mot gipset med klammer, fäster de där? Från taket kommer det ner rör till dosa för lamputtag. Längre ner sitter eluttag med öppning åt samma väggsida. Sedan fortsätter det neråt för ytterligare ett eluttag men åt andra väggsidan. Hur gör jag med VP-röret och isoleringen där? Jag menar VP-röret ska ju då lämna ena
2 svar · 1,1k läst
jeppeknaster
jeppeknaster: Stålbalken väger cirka 50 kilo/meter så det blir omkring 350 kg att baxa upp. Får se om man lägger den på vinden eller i taket.
5 svar · 3,0k läst
prototypen
prototypen: Jag TROR inte att plattan skulle knäckas av en hjärtvägg. belastningen på plattan blir dubbla golv och i princip dubbelt med folk. Betong är starkt Snölasten kommer ju ändå att ligga på kantbalken.
2 svar · 1,4k läst
Ellagård
Ellagård: Tack för alla tips - nu vet jag hur det gick Det gick bra. Har tidigare testat min regelsökare, en Zircon OneStep, i taket utan framgång. Men, genom att lätta lite på en ventil i taket och känna efter med en ståltråd kunde jag lokalisera två reglar (en på vardera sidan om ventilen) mitt i taket. Vet sedan tidigare att det är C-C 30, vilket gjorde att jag på ett ungefär kunde märka
10 svar · 2,5k läst
chris47
chris47: Du har inte angivit några mått på reglar eller andra förutsättningar så det är svårt att svara, men Knappast! /CC
1 svar · 941 läst
Ola78
Ola78: Men blir det inte ett väldans sågande av skivorna, särskilt den sista högst upp den får man ju klyva. Visst det kan ju bli sågande om man ställer dom upp med, men bygger man väggen så det passar med en standardskiva på höjden om det är möjligt slipper man ju det och har man c/c 60 blir det stöd automatiskt i alla skarvar. Men trots allt, folk får göra som dom vill, bara man
8 svar · 2,0k läst
U
uffe59: Nån som vet var man kan köpa Gyproc planum gipskiva med fyra fasade kanter? Har inte sett den på vanliga byggmarknader. Verkar perfekt att använda i tak.
0 svar · 1,7k läst
BillyBragg
BillyBragg: [citat] Okey! Låter ju väldigt bra :) Tänkte göra "lådan" klädd i pärlspont (väggen den sitter mot har de) och med skruvar så man lätt kan ta bort den om det blir nått läckage. Och om det skulle bli nån läcka så kommer de ju ut på bänkskivan så de märker vi ju snabbt!
2 svar · 3,9k läst
R
Robin_Andersson: Hej har precis fått upp ett 2 vånings utbygge på huset och ska börja inomhus nu. Vad ska jag använda för glespanel/reglar i innertaket på 1:a våningen? Jag vill få upp spottar i taket och ovanför ska det bli ett badrum, så jag undrar om jag kan pressa upp pottorna i bjälklaget över och sätta vanlig glespanel 28x70 eller ska jag regla ner mer med en annan dimension för att inte
0 svar · 1,7k läst
T
Tiger79: [citat] Ja det stämmer, att du kan öppna upp mitten med fyra dörrar... Men har inte upplevt det som svårt med endast två dörrar på 3 meter.
28 svar · 5,3k läst
·
T
Tossegubbe: Eller så kan man ju göra en snitsig eklist om man vill "rama in" limma med montagelim fungerar ju alltid annars om det ska vara ett osynligt montage?
6 svar · 1,6k läst
K
Kjerag: Hej, Jag har rivit ut allt organiskt (trä) material ur ett källarrum som fungerat som ett sovrum. Jag vill fortfarande andvända utrymmet som sovrum. Nu tänkte jag kakla väggarna med någon fräsch vit eller naturstensliknande variant och lägga klinkers som ser ut som parkett på det fula betonggolvet. Alternativt även lägga dit golvvärme. Är jag helt ute och cyklar? Blir det som att
0 svar · 3,7k läst
Ola78
Ola78: Varsågod, det är kul om du inte behöver tänka mer på hur du ska göra med skärmtaket. Ditt problem med infästningen, har du stående panel så ser du ju var du har spikat den och då har du en spikläkt där bakom. Mät var du tänker ha överkanten och se om du har en spikläkt i närheten där och mät sen var du ska skruva nästa hål. Spikläkten sitter ju spikade på en regel så
5 svar · 15,7k läst
L
Leaff: @ToA Det går inte då väggen bygger ut för mkt, går utanför foder runt dörr, etc. Jag köpte Husfix idag, en 10kg säck och ska spackla väggen i morgon.
2 svar · 3,5k läst
·
P
pernie: Jag skulle försöka med stentrappa! Finast...
1 svar · 1,6k läst
F
FarsanSeger: Trappteknik ritade min nya trappa. Jag hade en massa olika förutsättningar som jag ville ha med i ritningen. Fick först ett förslag som jag hade synpunkter på, det tredje förslaget va perfekt för mig. Sen fick han även tillverka den, det tog 4 veckor efter att ritningen var godkänd så kom trappan hem i byggsats. Tyckte det fungerade utmärkt med Trappteknik. Montering av trappan gjordes
4 svar · 7,7k läst
prototypen
prototypen: Men nu har OSB + gips vissa fördelar gent emot 2x gips, så gör nu husfabriken "fel" så är det bara att göra om. Protte
13 svar · 4,4k läst
E
evoline: OK, blev den burken. Får se nu hur det går när det har torkat. Tack
9 svar · 1,9k läst
Wasa
Wasa: Jepp, 45x120
7 svar · 5,3k läst
·
Wasa
7 svar · 5,3k läst
·
M
Mrp666: då testar vi där då ! :D
3 svar · 1,3k läst
DDD
DDD: Hej Vi har skissat på ett uterum som skulle kunna passa bra designmässigt (se cool bilden, till vänster). Vår byggare återkommer dock och är skeptisk. Detta säkert med rätta, han har snabbt kollat av med tre arkitekter och de är tveksamma. 1) vad säger ni, är risken för snömängd mellan uterum och hus så illa att vi bör avstå (och bygga ett "mesigare" uterum (se snowsafe bilden,
0 svar · 4,0k läst
·
MathiasS
MathiasS: Lissma såg, numera Beijers, hade ett eget tryckeri förut. Ev har man dock lagt ner den verksamheten när Beijer köpte upp etc.
5 svar · 13,8k läst
L
Lemon 2010: Danne ja det lät ju smart och snyggt men det blev bra som min ritning med.
9 svar · 21,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.