I mitt gamla hus finns det en bjälke som har ruttnat av p.g.a. vattenläckage från taket. Bjälken, c:a 13x13 cm, ligger som ett hammarband och taksparrar vilar på den. Den är av c:a 20 cm, men den har fått stöd med stående reglar. Jag vill ta bort det ruttna och foga in med nytt friskt virke som jag köpt och sedan skruva med fransk träskruv. Jag har tänkt en bladskarv ("halvt i halvt") som är på höjden om ni förstår vad jag menar.
Vad tror ni om att foga in så här?
Med tanke på att den ligger som den ligger i skarven mellan vägg och tak är det rätt trångt. Vad ska man för maskin för att göra det här lite snabbt. Jag vill helst inte banka med stämjärn.
Kan Feins Multimaster med ett sånt blad man kan såga rätt in mitt i materialet hjälpa, har den kapacitet för så grovt jobb?
Vad tror ni om att foga in så här?
Med tanke på att den ligger som den ligger i skarven mellan vägg och tak är det rätt trångt. Vad ska man för maskin för att göra det här lite snabbt. Jag vill helst inte banka med stämjärn.
Kan Feins Multimaster med ett sånt blad man kan såga rätt in mitt i materialet hjälpa, har den kapacitet för så grovt jobb?
Produkter som diskuteras: "fransk träskruv"
Träskruv T6S A4 rostfri C5 utomhus FAST
Montering av grövre material i trä
330 kr inkl moms
Läs mer
Hej
Jag har nog inte riktigt bilden klar för mig men om det ser ut som jag tror så skulle jag göra följande...
1. Stämpa upp takspärrarna ordentligt (om det inte redan är gjort.
2. Frilägg hammarbandet på en sträcka så du överlappar minst tre stående reglar.
3. kapa bef. hammarband
4. skarava enligt halvt i halvt eller enligt bif skiss
mvh Wasa
Jag har nog inte riktigt bilden klar för mig men om det ser ut som jag tror så skulle jag göra följande...
1. Stämpa upp takspärrarna ordentligt (om det inte redan är gjort.
2. Frilägg hammarbandet på en sträcka så du överlappar minst tre stående reglar.
3. kapa bef. hammarband
4. skarava enligt halvt i halvt eller enligt bif skiss
mvh Wasa
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden