J
Johan_2: Hej. Får en spiskassett installerad och undrar över brinntiden för gjutningen runt rökkanalen mellan kassett och skorstenen. Har läst i Sverigekassettens installationsmanual att man kan elda dagen efter, men min installatör säger 2 veckor. 1 dag låter väldigt kort men 2 veckor låter väldigt långt... Vilket är det som gäller? Vill ju helst elda så fort som möjligt, småkyligt ute
0 svar · 1,1k läst
J
jbjorling: Jag har inte fått något svar på forumet ännu. Jag och min sambo har i alla fall beställt kamin och montering ifrån Eldabutiken i Haninge, och jag frågade dem. Tydligen så behöver inte skorstenen vara byggd av eldfast tegel, utan det viktiga är att eldstaden som har direktkontakt med elden är byggd med eldfast tegel. Edit: Vi vet alltså fortfarande inte om skorstenen består av eldfast
1 svar · 10,6k läst
Herr
Herr: Här finns en PDF med rostfria stuprör, hängrännor m.m. Mycket snyggt! http://www.euro-inox.org/pdf/build/rainwater/Rainwater_SW.pdf
6 svar · 7,3k läst
·
gadu^
gadu^: Haha... Okidå... :D
16 svar · 7,5k läst
·
DeEss
DeEss: Hehe... Misstänkte att det skulle monteras på täta konsoller eller liknande, men det skadar aldrig att vara extra tydlig. :P Det där med facken lät smart! d^_^b
3 svar · 4,9k läst
D
dagodo: Fö bilder se: http://www.byggahus.se/bloggar/dagodo/2555-stalbalk-tillbyggnad.html
27 svar · 18,4k läst
S
starhubble: Tack! Kloka ord.
4 svar · 6,3k läst
A
ajnor09: Hej! Det låter som vi har liknande tankar beträffande hur man kan fästa halvväggen. Vi har en stolpe från golv till tak i ena änden och en vägg i den andra. Tack för svaren!
3 svar · 4,0k läst
K
Krawk: Om befintliga bjälkar idag är av C24 (eller äldre motsvarighet) så bör det fungera att komplettera med ytterligare en 45x145 vid varje. Kommer du åt upplaget i ytterväggen så kan du lägga dessa hela vägen ut. Annars får du göra dom så långa det går och limma samt skruva tätt längs hela bjälken så att de förhoppningsvis samverkar ordentligt. Som du förstår blir det en
13 svar · 14,8k läst
D
Dennis86: Ja precis ! Jag har tittat på grannars balkonger på håll.. men inget som riktigt faller i smaken. Sen vill ja se hur konstruktionen ser ut o de kan bli lite svårt o knacka på någon man inte känner för o titta på deras balkong. Som du nämde google så har ja just kollat där men de finns inget där heller ... / Dennis
2 svar · 2,6k läst
J
Jan-Å: Jag skulle handla av en skrotfirma, vet dock inte vart dom kan finnas i Göteborg.
2 svar · 4,0k läst
J
josmic: Vi bor i ett radhus från -81 och skulle behöva ett extra sovrum. Husen är byggda i sutteräng och binds samman med garagen (som ligger på ovanvåningen) så dessa är väl isolerade i sidoväggarna genom förbindelsen med den övriga huskroppen, och golvet har därför heller ingen kontakt med marken. Jag tänker inte utnyttja hela ytan utan låta garageporten sitta kvar och använda 1/3 till
0 svar · 1,1k läst
K
kraali: [citat] man kan med gott samvete skippa kortlingen på cc300, gör det på jobbet, men visst, ska man göra åt sig själv kan man ta sig dom extra 30 minuterna som det tar att göra det, men är viktigare är att man fasar kortändarta på gipsen innan man skruvar upp gipsen. /Thomas
8 svar · 2,6k läst
slacker
slacker: Ska se till att prova en ask vid tillfälle - Ganska less på plugg rent generellt då de flesta lämnar sjuka märken efter sig i just gips. Men med tanke på vilka skador Molly ger så är det säkert ett bra alternativ. Den borde ju går att trycka in i väggen när man väl är less på den. Stör mig på mollys och vilka kratrar som blir när man vill ta bort dem, brukar köra med en större
12 svar · 9,3k läst
Stefan N
Stefan N: Ett flödigt lager räcker för häftprimer.
4 svar · 1,3k läst
Tyresö
Tyresö: Du ska inte ens försöka mäta eller ens koppla på en borr på borrmaskinen - du ska INTE överhuvudtaget borra i betongplattan !!! Limma fast regeln istället ex.vis med http://www.danalim.se/produktkatalog/byggeri/montage-kontaktlim/montage-ekstra-292/ Men det finns en djungel av alla limsorter.
4 svar · 17,8k läst
Tyresö
Tyresö: Sån fin pudersnö blåser in via takfoten på vårt hus och lägger sej som ett "dammlager" på isoleringen på krypvinden. Det är så varje år och det är givetvis inte bra, men har man bara bra ventilering på vinden, så händer inget med isoleringen mer än att den isolerar sämre. Hellre ha det så än att täta vinden helt. Givetvis kan man bygga en snöfälla vid takfoten - och det
1 svar · 4,7k läst
Tyresö
Tyresö: Hahaha, ja någon andra chans det får man inte med PL-400!
5 svar · 9,2k läst
G
Gabbe1: Eller så gör du som jag gjorde efter att ha putsat och spacklat min murstock. Jag köpte vit sand och blandade i färgen som jag målade den med, det gav en mycket snygg yta som ser ut exakt som puts.
3 svar · 2,5k läst
jeppeknaster
jeppeknaster: Undvik i alla fall att göra som jag gjorde med mina golvlister. Jag tänkte mig inte för och tog in en stor hög som jag la precis bredvid ett varmt element. Där låg de typ två månader och när jag skulle montera dem så var de som bananer allihop :)
4 svar · 3,1k läst
Tyresö
Tyresö: Har svårt att tänka mej att dom har gjutit ett valv som bara är 10 cm, pga att det finns så många bärande inner väggar - men man ska aldrig vara säker, eftersom det experimenterades väldigt mycket i byggbranschen på 60 och 70-talet. Kolla i trapphuset hur tjockt valvet är. Är det 20 - 25 cm tjockt (som dagens valv är) så ser jag inget problem med att ta upp ett dörrhål. Skulle
3 svar · 2,2k läst
·
A
anis: OK, tack för råd! Det låter som om vi ska satsa på gips som ytskikt. Det är inget bärande som behöver bytas hoppas jag, men det visar sig väl när vi börjar riva... Det har varit några "olyckor" med läckage från taket genom åren i den stackars stugan, men nu är taket förhoppningsvis ok.
4 svar · 10,9k läst
cederbusch
cederbusch: Ok, det låter ju bra. Jag ska troligen prova i helgen. Får återkomma med hur det gått.
4 svar · 3,5k läst
·
K
Kakelfog: Du kan antingen regla upp så du får cc40 eller så kan du sätta tvär-reglar som stadgar upp det, beror på hur det ser ut under golvet. Om uppregling är möjligt så blir det bäst. Alternativ två är annars att sätta ett annat spån först men då höjer du hela golvet och det kan bli problem mot angränsande rum med höjdskillnaden och problem med dörrar.
1 svar · 1,3k läst
J
Jerka_l: sätt kilarna på ca 600mm mellanrum, så blir det kanon.
3 svar · 2,9k läst
B
BGW: Toppen! Då vet man det. Från början hade jag tänkt att bredspackla men efter en hel övervåning så blev jag trött på det och en trapp är dessutom ganska jobbig att balansera i med stege. Tack för hjälpen!
2 svar · 1,5k läst
eriobe
eriobe: Grattis. Det känns alltid lite bättre när man gjort sakerna själv :P
17 svar · 23,9k läst
·
Swappe
Swappe: Logiskt tänkande och i vissa fall lite specialanpassning skulle jag vilja säga. Tex så är det ju smart att sätta innerväggar som ska vara permanenta innan man lägger golv för att inte smutsa/repa golvet. Men en temporär "lös" innervägg, sätter man ovanpå parkett tex för att ha ett helt golv när man tar bort väggen en dag. Eldragning görs i innervägg görs lättast av elektriker
1 svar · 1,6k läst
A
autonom: Hej, Det är en Nec Pg6 xtra. Kompaktmodell ;) Skulle vara trevligt att ha i taket, men känner mig osäker.
5 svar · 1,8k läst
jac
jac: Nog tycker jag att jag har sett sådant i bygghandeln runt Malmö/Lund men jag har inte tittat så noga eftersom jag inte behövt just detta. Jag *tror* jag sett björkplywood på P&G Woody i Södra Sandby. Har du vägarna nedåt Malmö någongång emellanåt så finns ju Fredricsons Trä i Arlöv. (http://www.fredricsons.com) Fredricsons är normalt en grossistfirma men säljer även till
8 svar · 2,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.