Byggmaterial & Byggteknik
Milkshaken: Asschh Mjäk med svärmödrar... Bara att ställa ut henne... Säg så här... ja vill du att den ska hålla då måste jag sätta en förankring längst ut i konstruktionen upp mot taket... Annars så gör jag den som du vill ha den och den kommer att luta inom några månader..... Enkelt Penkelt...:)
Stefan N: Testa nån av dessa. http://gulasidorna.eniro.se/hitta:ytong/göteborg
Strip: Lister brukar ju vara i stort sett kvistfria och åtminstone jag ser då ingen skillnad på virke av gran och fur. Du ska väl dessutom ha nån form av lack på antar jag? Helt utan erfarenhet eller kompetens råder jag dig att skaffa lite vanliga lister och jämföra med taket du köpt.
egge: Efter tips i annan tråd http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/157576-saetta-takpanel-med-clips.html så kommer jag sätta 17x95 råspont 60cc tvärs glesen och sedan montera upp panelen på råsponten. Har inte gjort det ännu, så jag fortfarande jobbar på att få in en bra offert på allt annat material jag ska ha också ;)
Strip: Fram med en fil eller en multimaster, tålamod och lite lim. Bör inte vara några större problem att fixa det där. d^_^b
Great: ok tack, jag tänkte att det kanske blir otätt den lilla biten som är i i garagetaket i bjälklaget typ 35cm på höjden blir de ju, men samtidigt har ja hört att har man torpargrund så plastar man ju inte golvet, fukten stiger uppåt?
johanln: Tack för svaren! Får köra med plast då också, men om det ska vara någon större vits mot radongas måste den ju sluta tätt i kanterna, annars läcker ju gasen upp där. Hur går man då tillväga för att lyckas med det?
Svanteman: Jag hade nog valt att lägga på ett tunnt lager, väldigt tunnt, typ inget :) Limma fast dem istället, kolla bara så tapeterna bakom sitter ordentligt, eller ännu hellre regla upp bakom men limma i strängar funkar fint, spackla upp om det är ojämt bakom.
v-g: Kan vara gammalt "vadsomhelst" jag har hål för vattenkokare dvs en sån man kokade vatten i för att tvätta i. Det är bara att mura igen sålänge man inte pluggar kanalen innanför.
benox: Hallå! Vi har en gillestuga som jag tänkte dela upp i två rum med hjälp av ett par mellanväggar. Golvet i gillestugan består idag av (nerifrån och upp) betongplatta, platonmatta, 70mm cellplast, 22mm golvspån och överst en plastmatta som jag antar är limmad mot spånet. Är det ok att smälla upp en vägg på detta underlaget eller kommer det att bli problem?
Bodhgaya: Tack för svaren! Jag blir ändå lite nyfiken på alternativet att limma panelskivor.. Men vad händer om man limmar och en dag ska ta bort panelen? Förstörs inte gipsskivorna då? Jag har tänkt att tapetsera ovanför panelen och den nuvarande tapeten sitter rätt så löst på gipset (det är bara ett lager tapet alltså), bör jag riva loss tapeten nertill där panelen ska sitta också?
Ola78: Kan du inte förskjuta reglarna så att dom inte kommer mitt för en regel i väggen, d bryter du ju köldbryggan också plus att det blir lättare att sätta gipsskivorna och du utnyttjar dom maximalt. Bara en tanke, jag vet ju inte hur din husvägg är uppbyggd, men är det en vanlig regelstomme så borde det funka att göra så.
senapsson: Tack för svaret! Japp, glömde tillägga den informationen. Är ett 6 våningshus, byggt någon gång på 40 talet skulle jag tippa. Bor på nedre botten. Det som oroade mig var att jag tolkade ritningarna som att det går en bjälke (den markerad DIB 20) rakt över väggen och att det då kanske inte skulle vara en bra ide att ta upp ett hål där utan förstärkning.
gaston: Hej! Jag vet att detta varit uppe tidigare men trådarna är inte så färska längre så här kommer frågan igen. Jag ska montera en vägghängd skorstensfri spis och i instruktionen står att man ska använda en mineritskiva för att skydda väggen bakom. Minerit- och masterboardskivor säljs ju på byggvaruhus så det är inga problem, problemet är att jag inte vill ha en hel skiva utan bara
Tyresö: Betongen till din trappa kommer att väga ca: 1200 - 1300 kg eftersom det kommer gå åt ca 0,5 - 0,6 m3. Jag skulle avråda dej att hämta betongen med släpkärra pga hur tror du din bil ser ut om du måste tvärnita för någon i trafiken? Hur tror du släpen ser ut efter allt betongklet, som brinner fast? och hur tror du släpets hjulaxel mår av ett sånt lass? Hur gör du om koncistensen
Tyresö: Jag skulle nog lita på KA pga han/hon bör ju vara utbildad i hållfasthetslära. Varför ska du annars betala ett hutlöst arvode om det ändå är du som gör KA:s jobb?
Fröberg: Hej. Jag har ett parti med två stora fönster och en stor pardörr (våning två). Partiet är 200 cm högt och 500 cm brett. På våning två precis ovanför fönsterpartiet på våning två börjar ett fönsterparti på ca 130 cm höjd från golv som är 90 cm högt och 500 cm brett. Ytterväggarna är av cellplast och betong. Hur skall detta göras för att klara ev. belastning och kan jag
Alfredo: Är nog svårt att svara på utan att kunna prova. Det är inte så att någon har varit duktig och försänkt/spacklat/målat över skruvarna/spikarna?
Lasse Kongo: Nu är det gjort. Växlade för säkerhets skull av den mot reglarna bredvid men nu kan jag bygga vidare på luckan. Tack för hjälpen. =)
pinebar: Vi har ett sådant ställe också och jag var först på väg med plyfa också. Men nu när vi har haft den och eldat ett tag så märker man vilken mysig värme som strålar från skorstenen när vi eldar. Så nu är jag inne på att göra något i plåt istället, så att värmen inte försvinner. Dessutom är det ju bra om det går att öppna för inspektion av skorstenen också. Det är nog
Tyresö: Sprider du ut och fördelar vikten, så kan man lasta in mer på vinden än vad man tror. Undvik att ställa tunga saker över dom bjälkarna som inte har någon bärande vägg mitt under sej.
andersmc: Jag har en pelletskamin och har lagt klinker direkt på golvspånet. Det har inte hänt något med det på fem år.
andersmc: När man anger modulmått på dörrar (och fönster) innebär det hur stor hålet ska vara. Dörren är sedan lite mindre, för att ge justermån. Men det är givetvis bättre att göra hålet lite för stort än för litet.
Johan Gunverth: Tja, du skriver "äldre herre" och "luktsmitta" så jag la ihop två och två. Dessa äldre herrar brukar ha DDT, hormoslyr och annat bra-att-ha stående i sina förråd. :)
BigGitt: [citat] Det jag ska skriva är vad jag tror! Har du draget uppe är det stor risk för skador. Den varma fuktiga luften söker sig alltid uppåt. Du kan kolla det med en ljuslåga intil springan. Vinklar den mot springan, följer den fuktiga luften med. Vinklar den ifrån, har du en "fresh ventil" springa = ingen fara. Jag tror man kan kompensera det med att öka frånluften. Alt stänga fresh
barfotalasse: Har ett putsat innertak i källaren som behöver lagas. Finns några större hål kring rör efter arbeten med vatten och avlopp samt en hel del sprickor längs väggar och småhål. Div hängande vattenrör för värmen, elkabel fäst i taket med fastborrade clips, varav litegrann gammal "tygledning" som ju borde bytas. Nu vill sotaren att taket åtminstone ska vara ungefär så brandsäkert det