Hej

Skall hänga upp en torkhiss i taket i tvättstugan. Gipstak med spikad träfiberskiva under. Inte säkert att jag hittar något att skruva i. Såg någonstans ett gipsbeslag som gick ut på att man borrade hål och sedan stoppade in en metallbit som kantrar när den gått igenom. Metallbiten hade nylon-plast-pinnar som styrde det hela. Slutresultatet blev något som liknade ett klassiskt lamp-beslag, men i det här fallet så var inte metallbiten vikbar på mitten. Någon som vet vad jag söker?

Det går inte att på något sätt fästa i väggen istället. En torkhiss kan väga ganska mycket och det är ju mycket bättre att kunna fästa skruvarna vinkelrät mot den framtida kraften.

Ellagård skrev:
Hej

Skall hänga upp en torkhiss i taket i tvättstugan. Gipstak med spikad träfiberskiva under. Inte säkert att jag hittar något att skruva i.
Kan du inte sätta en (eller två) lagom lång "regel/bräda" på undersidan av taket och fästa hissen i den? Du borde väl kunna hitta någon regel att fästa den i eller använda en "klase" molly.

Kanske inte jättesnyggt men målar du den i "diskret" färg så duger det kanske i en vtvättstuga.

Milkshaken
Det är dom här du menar Ellagård... SnapToggle
http://www.imexab.se/swe/snap_toggle.html

Molly skulle jag definitivt avråda från i taket.... en torkställning kan bli mycket tung när massor med blöt tvätt hängs upp.... Nej Molly går fetbort...
'

Thomas59
SnapToggle (M5/M6) klarar ca 50 kilo draglast i 13 mm gips har jag för mig så det kan ju funka om torkställningen inte är så stor men blöta kläder kan ju bli tungt så jag skulle nog rekommendera att göra någon form av förstärkning som fördelar lasten till de reglar som gipsen är fäst i. En kvadratisk plywoddskiva (borde ju gå att hitta i samma tjocklek som gipset) målad i vitt med fasade kanter i storlek som når minst två takreglar alt gles borde funka. Sedan kan du fästa torkställningen var du vill på träskivan.

Ev kan du ju kapa bort gipset och fälla in in träskiva på samma sätt som man lägger in kortlingar bakom befintligt gips. Med gipset borta ser du ju exakt var reglarna går så det spelar inte så stor roll om du prickar dessa närdu tar bort gipset. Spacklar och målar du så kommer ju förstärkningen att bli i stort sett osynlig

Tack milshaken - jag har lagt avsevärd energi på att Googla fram de där - utan att lyckas!

Övriga: Tack för tipsen. Skall göra en liten undersökning av taket och leta reglar. En sak jag funderar på är att sätta ett extra brythjul på väggen, uppe under taket. Hissen levereras med två brythjul, ett i varje ände av hissen. Bägge linorna kommer ut genom ena hjulet. Det gör att om man drar rätt ner i linorna får man 3ggr högre last i ena hjulet. Sätter man ett extra hjul i väggen undviker man detta.

Milkshaken
Hehe... Ellagård.. Tomas59 och jag hade en liten "Dust" om just detta med snap Toggle, och rawl nut förra veckan, så jag kom ihåg tråden och hittade den....

Thomas59
Missade att du hade "träfiberskiva" under gipset. Vad menar du med träfiberskiva? Är det OSB/Plywood eller liknande så ska det väl inte vara några problem även om du inte prickar en regel.

Med under menar jag just "under", dvs det är en spontad, för-målad innertak-skiva av MDF (30x120) som täcker gipset. Problemet med den är i sin tur att de höll på att falla ner, då tidigare ägaren använt dyckert (små skallar) vid uppsättning och efter 15 år har de börjat ramla ner... För att lösa det hela så borrade jag små hål i skarvarna mellan skivorna och tryckte in sättlim och pressade sedan upp skivan mot gipset med en reverserad tving. Funkade kalas, men nu har jag svårt att hitta reglarna.

En eventuell förstärkningsskiva eller extra kortling skulle mao ha satts dit innan jag limmade fast taket igen :)

Thomas59
Ellagård skrev:
Med under menar jag just "under", dvs det är en spontad, för-målad innertak-skiva av MDF (30x120) som täcker gipset. Problemet med den är i sin tur att de höll på att falla ner, då tidigare ägaren använt dyckert (små skallar) vid uppsättning och efter 15 år har de börjat ramla ner... För att lösa det hela så borrade jag små hål i skarvarna mellan skivorna och tryckte in sättlim och pressade sedan upp skivan mot gipset med en reverserad tving. Funkade kalas, men nu har jag svårt att hitta reglarna.

En eventuell förstärkningsskiva eller extra kortling skulle mao ha satts dit innan jag limmade fast taket igen :)
Ok. Vad jag tänkte på var att du skulle kunna ta bort (tex med en multisåg längst skarven mellan skivorna) en 30x120-skiva (eller del av) och ta upp motsvarande öppning i gipset så att du kommer åt reglar att fästa en förstärkningsskiva av samma mått (30x120) och utseende i. Jag har svårt att se att du skulle kunna fästa torkställningen på ett säkert sätt annars, givet att du inte prickar reglarna.

Enklast är nog en proffsig regelsökare. Dom fixar nog att hitta reglarna.

Tack för alla tips - nu vet jag hur det gick

Det gick bra. Har tidigare testat min regelsökare, en Zircon OneStep, i taket utan framgång. Men, genom att lätta lite på en ventil i taket och känna efter med en ståltråd kunde jag lokalisera två reglar (en på vardera sidan om ventilen) mitt i taket. Vet sedan tidigare att det är C-C 30, vilket gjorde att jag på ett ungefär kunde märka ut de två reglar jag behövde hitta och då gick det bättre att tolka informationen från regelsökaren. Så nu sitter ställningen skruvad med 5x60 träskruv direkt i två reglar. Men det tog en bra stunds klurande innan jag kom på att jag kunde fuska genom att lätta på en ventil.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.