Byggmaterial & Byggteknik
blackadder: [citat] Kanontips! tackar och bockar!
shadowfire: jepp, resultatet blev bra till slut.. tog en gammal tshirt o gnuggade med på slutet, sedan tvättade jag ett par gånger till med svamp.. men det blev mkt bättre efter att jag gnuggat med tshirten, lite som att polera en bil.. =)
petersk: Utan att ha räknat på det så skulle jag nog avråda dig. Håller säkert i brottgränstillståndet men du riskerar stora nedböjningar samt stor svikt på bjälklaget.
Yrrol: Köpte ett nytt stämjärn eller vad det kallas. gick ju skapligt men tog sin tid och ansträngande.. Köpte en "multimaster" fast av bosch, körde smala sågbladet vilket var för fint, köpte "sandpapper" i metall 40 grovlek till denna och det gick ju skapligt men långsamt... sen tog jag lamellrondell och vinkelslip och det gick fort och blev snyggt. beräknar att jag behöver 3 sånna skivor
Prosit: [citat] OK, tack så mycket! Ska nog räkna lite vidare på det där. :-) Jag funderar på om man förbättrar sin situation något genom att använda t.ex. linisolering (http://www.isolina.com/se/isolering.cfm) eller träfiberskivor (http://www.novator.se/kretslopp/0204/s10.pdf) innanför plasten - det kanske inte ger något att göra det? Det lär fortfarande bli lika fuktigt i väggarna, men
Bonan: Det finns fusktegel och det finns riktigt fusktegel. Det vanligaste fuskteglet är ju färdiga plattor man köper på byggvaruhus och de ser man direkt att det inte är riktigt. När jag teglade vårt kök kontaktade jag en återuppbyggnadsdepå. De hade alla sorters riktigt tegel som tagits tillvara på från gamla byggnader på lager som de klyver upp i 20mm tjocka bitar. Sedan murade jag upp
Hubbe2: aha, på insidan av väggen... då är det som du säger bättre att ta bort den.
Mexitegelvillan: Jag la till slut in ett underventilerat golv. Jag valde Granabs system och det verkar funka fint. Anledningen till att jag valde underventilerat istället för EPS är att jag pratade med en besiktningman på Anticimex som ansåg att underventilerat är den bästa konstruktionen som finns. /Mexitegelvillan
isolde: Secretsavage, du kan med framgång använda den ankarmassa du redan har. Om det inte är ett kommersiellt bygge (vilket jag inte tror) och du ska bara göra enstaka infästningar kan du provisoriskt hänga upp en värmefläkt med utblås mot hålet som ska fyllas med ankarmassa. Låt fläkten gå ett par minuter, och fyll sedan det med ankarmassa och bult/gängstång. Låt sedan fläkten gå den
Enk Projektet: En byggsats från tex Fiskarheden tror jag på om man är lite händig, att bygga själv i lösvirke är ju det klart roligaste i hela projektet, men det krävs att man är ganska envis:) Har iof inte byggt något nytt men byggt om en sommarstuga och håller nu på med en ny om/till byggnad av fd sommartuga...
Vehlo: Bakgrund: Dränerade i våras om hela huset och isolerade med 100mm Isodrän skiva. Rev samtidigt i käkällaren bort lösa tapeter och lös puts, för att det skulle kunna "andas" ut. Väggkonstruktionen var 25cm lättklinker och puts, sedan spacklat och tapetserat direkt på detta. [bild] Nu: Tänkte regla upp väggarna med stålreglar och sätta gips för att sedan tapetsera. Hur mycket av det
jerk: Nej tyvärr, jag har inget kvar av det. Men kolla med theofils om dom har då.
orparn: Om papptaket inte har några skador och är bra uppspända finns det då över huvud taget någon anledning att göra annat än att måla om dom ?
Mangan: Nu har jag fått ned den gamla väggen och håller som bäst på att sopa bort all lös puts. Skall försöka få ut alla gamla träpluggar ur väggen där de gamla reglarna satt och sedan gjuta igen groparna med puts (tänkte att det var bättte än betong om någon någongång vill ta fram väggen igen). Ett problem har såklart uppenbarat sig: 1) Taket är nedsänkt någon gång på 60 -talet.
saiter: Det går ju om du har nockbalken i centrum av byggnaden. Nackdelen är ju att du inte får nått loft (undertak) Och var har du "lyftbalken" (om du ska ha ett undertak? Blir nog att ha max CC 1200mm på takåsarna. //AA
källare: Har rivit ner putsen på en källarvägg som är uppmurad av lecablock. Den gamla putsen var målad med någon tät färg. Petade man på "färgbubblorna" som fortfarande satt ihop sprack dessa och sanden rann ut som från ett timglas. Källarväggen är odränerad och kommer så att bli. Marken utanför väggen består av blöt lera, så det finns mycket fukt som vill komma in genom väggen.
elmont: "säkervatten" är inga får och får ej, utan branschregler som branschen själv sätter upp. Givetvis klokt att följa men ej tvingande.
Forbo: [citat] Inga invändningar:-) Men om du kör den varianten så behöver du ju inte heller vara så noga med centrumavståndet..du har ju 95mm att skarva på istället för 45mm:-)
btg308: Snabbtips: Ett litet stödben ner i golvet på gipssidan skulle rädda nattsömnen om man är osäker och inte hittar en regel.
kraali: sist jag satt glasmosaik så använde jag som sagt kakelskärare men sen är också papegojtången ett väldigt bra verktyg på mosaik, men krävs lite teknik
Jan-Å: Vet inte vad det kostar men skulle ändå säga att rostfritt blir för dyrt, galvat är mest beständigt i förhållande till pris och trä är snyggast. En utvändig trapp skulle jag bygga i tryckt virke, kan man fästa hela konstruktionen i väggen så borde den hålla väldigt länge men även en konstruktion som vilar mot marken håller om den är tryckt tillräckligt länge för att det
Jan-Å: Jag har i stort sett alltid haft delad entreprenad, dvs det är mitt ansvar att se till att det blir rätt och bra. Har alla ggr utom en lyckats bra med det, det gäller att ha en bra dialog med den hantverkare som kommer så att denne får chans att faktiskt komma med förslag, råd och kunskap. Jag måste ju se till att all information görs tillgänglig och att den som kommer vet vad jag
pbengtsson: Du kan bygga hur mycket du vill på höjden för isolering. Ville bara poängtera att det ökar inte förmågan till last. Om det är som du beskrier att det finns en vägg under så hade jag kört på. Sunt förnuft gäller.
Jonas Falk: Tack för svaret! Det är inte just den väggen men det är en vägg som är ritad exakt likadant. Fick en ny ritning idag. Jag tog bort en del av dörrkarmen idag och då trillade två tegelstenar ner... så särskilt bärande kan nog inte väggen vara. Tack!
Alfredo: [citat] Nej jag tror jag kan gissa, lol... Har ingen avsikt att starta/fortsätta något religionskrig. ;) Papper är säkert lika bra eller bättre. Behövs remsa om TS ska ha fiberduk? Jag vet inte. Fiberduk förresten, menar vi vanlig "glasfiberfyrkanter", typ sjukhus, eller är det något annat. När det gäller utbuktning märks det oftast inte om man är bra på att bredspackla. Den finns
Wilfa: [citat] Nej, det finns ingen sådan lag. Försäkringsbolag skriver inte lagar ;). Men, när alla här i tråden pratar om potentialutjämning är det samma sak som när jag skrev spänningsutjämning tidigare i tråden. I branchen pratar men om "SUS och DUS", förkortningar som står för spänningsutjämnande system och delvis spänningsutjämnande system. DUS är när man har ett gammalt