Hejsan. har idag rivit en vägg och ska ta fram murstocken som tidigare har varit inbyggd. Till min stora förvåning så ser jag när jag plockar ner väggen att man har spikat reglarna emot murstocken, det kan ju knappast vara optimalt. Men min fråga är, hur ska jag göra med det nya innertaket som ska dit? Kan jag stöta det mot murstocken och sätta en list runt. Hur mycket trä får man ha mot murstocken??

Hoppas ni förstod frågan...

Ola78
Vi har också en murstock i huset, så när jag skulle sätta vårat innetak i det första rummet jag gjorde iordning ringde jag till sotaren och kollad vad som gällde. Han sa då till mig att brännbart material ska vara minst 10 cm från murstocken. Men, vi har en takstolarna som ligger typ 2 cm från murstocken och jag frågade om hur jag skulle göra där. Eftersom som det var en befintlig konstruktion behövde jag inte göra nått, men han tyckte att jag kunde lägga lite mineralull i springan i alla fall. Väggen som går mot murstocken tyckte han att jag skulle klä regeln närmast murstocken med ett par remsor av mineritskiva för att skydda dom om jag inte kunde placera dom på rätt mått. Just det, glömde det, ändträet på glespanelen fick visst gå emot om det var nödvändigt för att få stadga för takbeklädnaden. Diffusionsplasten får du också dra ändå mot skorstenen men ett lite tips är att använd bastufolie vid murstocken då den tål värmen bättre.

Ola78 skrev:
Vi har också en murstock i huset, så när jag skulle sätta vårat innetak i det första rummet jag gjorde iordning ringde jag till sotaren och kollad vad som gällde. Han sa då till mig att brännbart material ska vara minst 10 cm från murstocken. Men, vi har en takstolarna som ligger typ 2 cm från murstocken och jag frågade om hur jag skulle göra där. Eftersom som det var en befintlig konstruktion behövde jag inte göra nått, men han tyckte att jag kunde lägga lite mineralull i springan i alla fall. Väggen som går mot murstocken tyckte han att jag skulle klä regeln närmast murstocken med ett par remsor av mineritskiva för att skydda dom om jag inte kunde placera dom på rätt mått. Just det, glömde det, ändträet på glespanelen fick visst gå emot om det var nödvändigt för att få stadga för takbeklädnaden. Diffusionsplasten får du också dra ändå mot skorstenen men ett lite tips är att använd bastufolie vid murstocken då den tål värmen bättre.
Kanon tack för svaret. Ska lyda dina råd:)

Ola78
Men för säkerhets skull, ta och slå en signal till din lokala sotarmästare så det inte är något särskilt som gäller just i din kommun. Bättre att kolla upp innan än att få göra om det sen:)

Regler är nog bra men tas ingen hänsyn till hur murstocken är utförd?
Vår har varit tapetserad rakt på och det har suttit i 50 år utan att lossna så jag är inte överdrivet rädd för att regla nära den ;)
Utan att kolla det närmare så antar jag att rökkanalen går i mitten sen övriga kanaler runt den.

man har skärpt reglerna under senare år vilket har lett till en hel del eldningsförbud och ombyggnader. Därmed kan de bli klart kinkiga på nått som var godkänt tidigare så stalltipset är som sagt att prata med er sotarmästare

Slår dom en signal

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.