Jag har precis köpt ett hus & behöver lite hjälp angående montering av innerväggar.

Mitt hus är från 1925 och är ihopbyggt med ett gammalt brygghus. Huset är ett puttsat hus. Innerväggarna i brygghuset är isolerade därefter är det reglat & satt gips. Jag har tagit bort en del del gipsväggar och dessutom tagit bort den gamla isoleringen. Bakom är bara den putsade väggen. Jag vill nu isolera och sätta upp nya fina gipsskivor.

Behöver jag sätta upp något mellan sten/putsväggen och isoleringen, ex någon sorts plats? Vad för typ av isolering skall jag använda? När det gäller gipsskivorna, är det några speciella gipsskivor som jag skall använda?
Är det något annat jag behöver tänka på?

Jag är mycket tacksam för svar då jag är total nybörjare när det gäller sådana här saker.

Milkshaken
Hej och välkommen till forumet....
Ja du, du skriver innerväggar, men när jag läser så verkar det vara insida av ytterväggar? Korrekt?
Isf, jag hade satt upp isolering med papper på ena sidan, ut emot putsen, typ, 120mm sen hade jag plastat invändigt, byggt på med 45X45mm reglar, och vidare då även isolerat med 45 mm isolering.... sen 2 lager gips, alternativt ett lager OSB och ett lager Gips....
men.... Glöm INTE att ha kontakt med en elektriker, han kan vara med och planera elen, du vill väl ha eluttag och dosor.? dom läggs med fördel i utrymmet som är 45 mm....

Att jag tycker du ska ha OSB först sen Gips utanpå det, är för att underlätta för dig om du vill ha något monterat på väggarna...... Du lägger OSB,n ned sätter även bräder i osb-skarvarna för stabiliteten. sen på hur du vill med gipsskivorna sen.....

Hej tack så mycket för det snabba svaret. Det var precis det jag menade uppsättning av insida på yttervägg.

Jag fick verkligen användbara tips.