Jag har precis köpt ett hus & behöver lite hjälp angående montering av innerväggar.

Mitt hus är från 1925 och är ihopbyggt med ett gammalt brygghus. Huset är ett puttsat hus. Innerväggarna i brygghuset är isolerade därefter är det reglat & satt gips. Jag har tagit bort en del del gipsväggar och dessutom tagit bort den gamla isoleringen. Bakom är bara den putsade väggen. Jag vill nu isolera och sätta upp nya fina gipsskivor.

Behöver jag sätta upp något mellan sten/putsväggen och isoleringen, ex någon sorts plats? Vad för typ av isolering skall jag använda? När det gäller gipsskivorna, är det några speciella gipsskivor som jag skall använda?
Är det något annat jag behöver tänka på?

Jag är mycket tacksam för svar då jag är total nybörjare när det gäller sådana här saker.

Milkshaken
Hej och välkommen till forumet....
Ja du, du skriver innerväggar, men när jag läser så verkar det vara insida av ytterväggar? Korrekt?
Isf, jag hade satt upp isolering med papper på ena sidan, ut emot putsen, typ, 120mm sen hade jag plastat invändigt, byggt på med 45X45mm reglar, och vidare då även isolerat med 45 mm isolering.... sen 2 lager gips, alternativt ett lager OSB och ett lager Gips....
men.... Glöm INTE att ha kontakt med en elektriker, han kan vara med och planera elen, du vill väl ha eluttag och dosor.? dom läggs med fördel i utrymmet som är 45 mm....

Att jag tycker du ska ha OSB först sen Gips utanpå det, är för att underlätta för dig om du vill ha något monterat på väggarna...... Du lägger OSB,n ned sätter även bräder i osb-skarvarna för stabiliteten. sen på hur du vill med gipsskivorna sen.....

Hej tack så mycket för det snabba svaret. Det var precis det jag menade uppsättning av insida på yttervägg.

Jag fick verkligen användbara tips.

Jag känner mig dock konfunderad då jag inte har möjlighet att bygga på mina reglar med ytterligare 45mm, vilket i så fall betyder att jag bara kan sätta upp ett lager isolering. Är detta ett problem? Plasten kan den då sättas upp mellan isolering och gips?

Tack än en gång för det snabba och bra svaret.

Milkshaken
Visst kan du sätta 45,or Du kan ju lägga dom ned..... eller ställa dom upp... annars kan man sätta vinklar, eller dra i riktigt stora skruvar tills man kommer rätt....
Varför tjatar jag om detta för då? Jo för att när du har ett sånt gyllene tillfälle att tilläggsisolera så ska du ta det tillfället....
Om du fortfarande är osäker på hur du ska gå tillväga så ta lite kort på objektet och lägg upp det här.....

Ola78
Det är inget problem med att bara ha 1 lager isolering, men poängen med 45 mm regeln som Milkshaken skriver om är att då bryter man köldbryggan som uppstår med massiva reglar i ytterväggen+att det är alltid bra om kan undvika att punktera plasten för eventuella genomföringar. En idé om du inte vill bygga med 120+45 mm reglar är ju att du kör med 95+45 mm reglar och sen osb och gips, då får du en vägg som bygger totalt 165 mm.

Du bör tänka på att när man lägger en diffusionsspärr en bit in i väggen så får det aldrig ligga mer än max 1/3 av den totala isoleringens tjocklek in i väggen, detta klara du då precis om du kör med 95+45 mm isolering. Dessutom så tycker jag att du ska köra med OSB-skivorna stående då du slipper att kortla i skarvarna för att få det stadigt, tänk bara på att du förskjuter OSB:n så att inte skarven hamnar på samma ställe som gipsskarven kommer göra. Hoppas jag varit tydlig och inte förvirrat dig för mycket.

Milkshaken
Nej, det är ju bara ännu en variant... Jättebra, Hon får sålla själv.... Detta med OSB,n går att diskutera oxå som sagt...
Men det bästa är att du förklarade diffusionen... jag är skitdålig på att förklara....

Ola78
Tack för berömmet:) men detta med OSB:n att den ska vara liggande, jag har aldrg riktigt förståt poängen med det men jag kanske är dum:blushing: men du får gärna förklara det för mig om du har lust. På jobbet sätter vi alltid OSB:n stående men den är å andra sidan mm-kapad på längden för att passa väghöjden så et går ju snabbt ändå. Själv har jag satt råspont i mina väggar, med en 45:a och sen plast och isolering.

Milkshaken
Förklara ja... Det är så enkelt så det känns naturligt med att ha dom ena liggande och dom andra stående... Sen om man har 90cm gips... ja då har jag hellre stående OSB..... för då blir det ju förskjutet iaf... Det är mest en känsla av att det blir bättre med liggande och stående... TÄNK GAMMAL PLANKVÄGG....:)

Ola78
Men blir det inte ett väldans sågande av skivorna, särskilt den sista högst upp den får man ju klyva. Visst det kan ju bli sågande om man ställer dom upp med, men bygger man väggen så det passar med en standardskiva på höjden om det är möjligt slipper man ju det och har man c/c 60 blir det stöd automatiskt i alla skarvar. Men trots allt, folk får göra som dom vill, bara man känner glädje med sitt projekt så jag ska ha inte ha för mycket invändningar mot det, hoppas jag inte trampar dig på tårna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.