Hej,
jag kan inte alla termer på fönster därför har jag gjort en skiss av den till tänkta konstruktionen. Titta på bilden så fattar ni direkt.

http://muffincreative.com/privat/fonster_utan_list.png

Jag vill ha ett rakt hörn in till fönstret, ingen list som ligger och täcker över isoleringen. Hade tänkt att fästa mdf skivan direkt in i karmen (ej väggen) eftersom jag hört att man inte skall göra så, avnypta dyker + trälim. Struntar i att försänka och skruva fast den efter som det verkar svårt att borra rakt så långt för hand.

Men funkar det att fästa ett hörnskydd med ex papp och spake från mdf till gipsen?
Eller tänker jag fel? Kanske måste jag ha tag på ett bredare hörnskydd än vad byggmax har. Eller låta obs skivan och gipsen gå längre över isoleringen (drevet)?

Hur skulle du ha löst detta för att minimera att det spricker vid måling? Tänker på att fönstret och mdfen skall röra sig som ett och väggen som ett annat.
Huset har trästomme.

Stort tack till alla som försöker hjälpa, har tänkt och tänkt men jag vet inte hur jag skall göra detta. (Jag är precis nybliven hus ägare så det var i mellanstadiet jag fick visa snickarkunskaperna senast...)

/Erik

Hörnskydd
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-20802.aspx

• fonster.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hmm
var jag så otydlig?
Jag vill ju bara ha ett fönster utan list och utsätta mig för så liten risk som möjligt att färgen spricker sen...

Någon som gjort något liknande?

Vänligen
/Erik

Ju tjockare MDF desto bättre, en salning i 22 mm MFD skruvar man rätt i karmen med ca 30cc på skruven, den sitter som berget, den kan stå för sig själv.
Om du är oäker på att borra rättigenom så hitta en pelarborr (ex en skola, verkstad m.m) i närheten.
Glöm inte att försänka för skruvskallen

Om du väljer att låta MDF gå plant med gipsen, eller gipsen går över MDF spelar ingen roll (se det praktiskt, vilket sätter du först) Sedan på med stålhörn och spackla. Hörnet skall gå in på både MDF och gips.

Låt en målare göra jobbet med spackel och målning så blir det perfekt.

En variant är att kexa fast salningen (MDF) mot karmen stället för att skruva, men det är mer då salningen sticker ut ca 1 cm och markerar fönstret.

Toppen då känner jag mig tryggare, tack!

Skall se om jag kan få låna svärfars modell mindre pelarborr, inte säker på om den är hög nog...
Fäster man verkligen hörnskyddet med skruv i båda materialen? Gipset & mdf
Gör man det inte svårare för sig vid spacklingen då?

oj nu avslöjade jag mig, han kan visst ingen ting den där lemon...

Pelarborr model-mindre funkar, bara du får de första 5-10cm rakt kan du köra klart med en vanlig borrmaskin sedan (glöm inte att lyfta ur borret i omgångar då MDF spån kleggar fast i hålet, det märker du).
Plåtvinkel går att skruva fast utan problem i MDF och i gips (om det finns något bakom, ex osb att dra i).
Proffsen kör en speciell tång, men jag har skruvat (gipsskruv 38mm) ca 20m hörnlister i mitt hus och detta löste målaren galant.

ps.
jag har ställt hur många dumma frågor som helst här, men hellre det än att inte fråga alls. Man lär sig alltid något.

Redigerat:
Vi har gjort enligt denna modell på alla våra 20st fönster fast jag använde inte mdf utan jag använde gips både på väggarna och på smygen.
Gipssmygen är då givetvis inte fäst i fönsterkarmen utan i den regelram som även fönstret sitter i, sedan har vi en sträng mjukfog mellan gipssmygen och fönsterkarmen.

Jag håller med om att det blir en mycket snyggare lösning än med invändiga foder men det är en del jobb med att sätta hörnprofilerna och att spackla och slipa.
Vi tycker det blir mycket bra i kombination med våra egentillverkade gjutna fönsterbrädor.

tack för bra svar! nu är det bara mäta, kapa, mäta, borra, skruva, svära lite, klart!

Prova först på en spillbit MDF hur mycket du skall försänka skruven, det beror ju lite på hur långa skruvar du får tag i, men en 1-2cm brukar vara lagom. Men har du 120mm och salningen är 150 får du försänka mer (5-6 cm). Prova också att skruva den mot en regel så du får känslan hur hårt du kan dra skruven utan att förstöra MDF.
PL400 lim kan också användas för ännu bättre infästning mot karm, men då sitter salningen där.
Fördelen med PL400 jämfört med andra sättlim är att det är vattenlösligt och går enkelt att tvätta bort det som pressas ut.

Nu kanske du redan förkastat detta men jag tycker det är snyggare att låta mdf'n sticka ut ett par millimeter och stöta gipsen mot mdf. Så målar man framsidan av mdf'n samma som smygen och får på så sätt en 22mm (t.ex.) 'list' runt fönstret. Jag mjukfogar även mellan gips/mdf för att minimera sprickrisken.

Danne ja det lät ju smart och snyggt men det blev bra som min ritning med.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.